Mozaicul Catedralei Naționale, parcurs spiritual pentru lucrători: „Necesită punerea într-o stare de sacrificiu”

Arhiepiscopia Bucureştilor

Mozaicul Catedralei Naționale, parcurs spiritual pentru lucrători: „Necesită punerea într-o stare de sacrificiu”

Basilica.ro a luat pulsul în atelierul unde 50 de persoane lucrează la mozaicul Catedralei Naționale. Am petrecut câteva ore cu cei care picură frumosul pietricică după pietricică și am cules mărturiile lor. Lucrul la mozaicul Catedralei Mântuirii Neamului necesită punerea într-o stare de sacrificiu, a declarat un membru al echipei.

L-am găsit pe Daniel Codrescu, pictorul care coordonează lucrările de mozaic de la Catedrală, muncind la proiectul iconografic al apostolilor care vor împodobi tamburul turlei principale.

„Proiectele sunt la scara 1:10. Personajele pe care le vedeți aici au 80 de centimetri înălțime, ceea ce înseamnă că pe interiorul turlei vor avea 8 metri înălțime”, explică el.

Studioul este presărat cu albume de artă bizantină în care se văd mozaicurile de la Chora (Constantinopol), din Sfântul Munte Athos și de la bazilici precum San Marco din Veneția.

Sclipirea care dă viață penumbrei

„În atelier este acum în lucru mozaicul Arcului Triumfal. A fost finalizat Tronul Etimasiei, în centru. Săptămâna trecută au fost montați o parte din serafimii de pe arcul triumfal. Continuăm cu ornamentele”, explică Daniel Codrescu.

Arcul Triumfal este deasupra catapetesmei și face trecerea de la altar la naos. Ajunge la 40 de metri înălțime, în timp ce catapeteasma ajunge în punctul maxim la înălțimea de 23 de metri. Mozaicul pe această porțiune trebuie finalizat în septembrie.

„E aproape gata partea de atelier, doar partea de montaj a rămas. Partea de sus e finalizată, noi lucrăm acum la pereți și la mici detalii”, spune Daniel Codrescu.

Pictorul este bucuros că au primit de curând materiale în culoarea dorită, un albastru mai special obținut prin aplicarea unui filtru albastru de sticlă peste foiță de aur alb. „Pe arcul acesta e frumos să te joci cu niște străluciri, pentru că se află într-o zonă de relativă penumbră, iar aceasta îi dă… nu știu cum să zic… viață”, spune Daniel Codrescu.

Altarul și ambele părți ale catapetesmei sunt gata și la fel și Scena Nașterii Mântuitorului din absida sudică.

„O scenă complexă, monumentală, care ține cont de toate detaliile din Tradiție și a cărei particularitate este că încadrează în aceste ferestre”, explică pictorul, prezentându-ne proiectul iconografic. „A trebuit să ținem cont de lumina care intră prin ferestre pe partea de sud.”

Lucrul continuă acum mai jos cu două registre dedicate vieții Mântuitorului Iisus Hristos, printre care Închinarea Magilor, Recensământul lui Quirinus, Visul lui Iosif.

Este gata și proiectul iconografic al absidei nordice, unde va fi scena Învierii Domnului. Fără a lua în calcul ornamentele adiacente, suprafața acoperită numai de această scenă va fi de 173 de metri pătrați.

O lucrare mare la care contribuie fiecare

După ce este pictat proiectul iconografic pentru o porțiune din Catedrală, acesta este fotografiat și introdus în calculator pentru simulări care arată cum se va așeza lucrarea pe perete.

În atelier se lucrează pe foi mari de hârtie pe care sunt imprimate color, în mărime naturală, toate elementele. Mozaicarii aplică pietricelele (termenul specific este cel din latină, tesserae) „în oglindă” pe hârtie. Partea dinspre lucrător este cea care se va  monta pe perete, iar partea dinspre privitor va fi cea care în atelier este lipită pe hârtie.

La lipire se folosește un adeziv natural, făcut din apă și făină (pap), care apoi, după fixarea pe perete, va fi ușor de înmuiat și spălat odată cu hârtia pe care a fost lipit.

„Adezivul folosit în prezent ne ajută să lucrăm mult mai atent și detaliat cânt punem mozaicul pe perete”, explică pictorul Petre Lavrente, care lucrează la un ornament al Arcului Triumfal. În Bizanț se folosea varul amestecat cu nisip, care se usca repede, ceea ce nu permitea finisaje foarte detaliate, spune el.

Întrebat cum se simte să lucreze la mozaicul Catedralei, pictorul spune: „În pictura de șevalet îți construiești lumea ta cum vrei tu dar, când vii aici, îți tai voia și te integrezi într-un spațiu foarte mare și foarte generos”.

„Eu am început doar de câteva zile. E relaxant și meditativ să lucrez aici”, spune Francisca Biernaschi în timp ce lucrează alături, la altă porțiune de mozaic. Nu a studiat Artele frumoase, dar și-a descoperit o pasiune pentru ele în ultimii ani, când a renunțat să mai lucreze în domeniul turismului și s-a dedicat artei.

„E o schimbare foarte mare, dar când faci ceva care te pasionează, acesta este drumul inimii”, spune ea.

Lângă ea, la alt element decorativ al Arcului Triumfal, lucrează Andreea, absolventă de Artă Sacră. „Simt că fac ceva pentru Dumnezeu în primul rând”, declară tânăra.

Găsim mulți tineri lucrând și la etaj. Unul dintre cei mai rapizi, Cosmin, ne dă o estimare cu privire la munca depusă pentru un metru pătrat de mozaic care nu prezintă mari dificultăți: el îl termină în aproximativ patru zile.

„Mozaicul m-a șlefuit”

În ultima cameră de la etaj îl găsim pe Marin Avram, un absolvent de Artă Sacră și Teologie originar din zona Buzăului. Întrebat cum se simte știind că lucrează pentru Catedrala Națională, el răspunde fără să ezite: „Entuziast. E ca o motivație. Sincer, rămâi în istorie”.

Într-o noapte, când era student la Artă Sacră, a visat că picta Catedrala Națională. Apoi a uitat de visul acesta.

„Am ajuns să lucrez aici fără să vreau eu, cred că lucrarea aceasta m-a descoperit ea pe mine. Dar și eu, la final, am descoperit-o. Eu am luat-o ca pe o chemare. Poate nu sunt ceea ce trebuie, dar simt că locul meu e aici și sunt foarte fericit.”

„Mozaicul chiar m-a modelat personal. Câteodată materia asta butucănoasă te șlefuiește. Când lucrezi cu betoane, unii au impresia că ar trebui să fii un om așa, brut. Tocmai invers este: lucrând cu lucrurile acestea, devii soft. Și mozaicul pe mine m-a șlefuit”, explică Marin Avram.

„Eu, la începutul parcursului acesta, eram aproape «afon». Când desenam, parcă trăgeam cu plugul. Rupeam, pur și simplu, creionul. Întâi în latura asta artistică, mozaicul m-a schimbat foarte mult.”

În timp ce modelează încontinuu, cu rapiditate, pietrele de mozaic folosind un clește care scoate un clinchet metalic, tânărul teolog continuă: „Știi, pe lângă toată Teologia Academică, trebuie să pui și în practică. Și, tocând la mozaic, mă gândesc că teologia poți să o îmbini cu rugăciunea. Și, de fiecare dată când iau cleștele ăsta în mână, îmi amintesc să mă rog”.

„Se spune despre Catedrală că e extraordinară. Dar nu se spune că e și mult sacrificiu. Să știți că necesită sacrificiu ca stare personală. Nu poți să vii aici fără să ai și o cumințenie”, adaugă teologul.

„La 12 noaptea, dacă cineva are nevoie de tine să-i faci un mozaic, tu să fii dispus să lucrezi. Mă refer la modul de a fi ca om, ca viață, să ai o așezare sufletească. Cred că asta înseamnă să fii smerit. Să fii poziționat în voia lui Dumnezeu. Să încerci să te așezi pe drumul acesta către Dumnezeu. Și, orice ai face, în orice domeniu, să faci cu Dumnezeu.”

La un metru pătrat de mozaic se folosesc aproximativ 16 kilograme de material și lucrează unul sau doi oameni timp de patru până la șapte zile. Paradoxal, încetineala cu care se realizează această lucrare poate deveni ea însăși o sursă de stres și presiune, spun unii dintre cei cu care am stat de vorbă.

Și atunci secretul care trebuie redescoperit este arta de a lucra constant, de a ține pasul, ritmul. Așezați în voia lui Dumnezeu, care va desăvârși prin noi, așa imperfecți cum suntem, Catedrala pe care tot Lui I-o oferim.

Cum poți contribui

  • Online, direct pe site-ul pictamcatedrala.ro, selectând unul dintre cele două butoane, care vă vor direcționa spre secțiunea de plată cu cardul în moneda aleasă de dumneavoastră, LEI sau EURO.
  • Direct la orice unitate de cult din cadrul Bisericii Ortodoxe Române urmând a primi chitanță personalizată cu mențiunea „Pentru pictura Catedralei Naționale”.
  • Prin SMS la 8822 cu mesajul Pictura în valoare de 2 EUR (nu se aplică TVA) valabil în: Vodafone, Orange și Telekom.
  • Prin depunere de numerar sau virament bancar în următoarele conturi BCR ale Patriarhiei Române:

Cont pictura în lei: RO91RNCB0075004895030395
Cont pictura în euro: RO64RNCB0075004895030396
Cont pictură în dolari: RO26RNCB0075004895030110

  • Prin redirecționarea a până la 3,5% din impozitul pe venit, completând formularul 230.

Alte informații despre pictură

Tel.: 0799.887.955
Email: ctitor@catedralaneamului.ro

Sursa: basilica.ro

Citește despre: