Părintele Paisie Aghioritul, ironizat pe Facebook

Ortodoxia în lume

Părintele Paisie Aghioritul, ironizat pe Facebook

Pagina de Facebook se intitula „Elder Pastitsios”, cu trimitere la pastitsio, un fel de mâncare tradițională grecească cu paste și carne tocată de vită și înfățișa un călugăr cu fața acoperită de acest fel de mâncare.

La sfârșitul lunii trecute, poliția din Grecia a arestat un bărbat de 27 de ani pentru crearea și administrarea unei pagini de Facebook în care îl ridiculiza pe părintele Paisie Aghioritul, binecunoscutul monah ortodox, foarte prețuit în întreaga lume.

Arestare pentru blasfemie, în urma miilor de plângeri din întreaga lume

Pagina de Facebook se intitula „Elder Pastitsios”, cu trimitere la pastitsio, un fel de mâncare tradițională grecească cu paste și carne tocată de vită și înfățișa un călugăr cu fața acoperită de acest fel de mâncare. Bărbatul publica imagini și articole cu caracter ironic la adresa Ortodoxiei din Grecia și a părintelui Paisie.

Poliția a declarat că bărbatul a fost arestat în casa sa de pe insula Evia, ca urmare a miilor de plângeri online din lumea întreagă primite de Biroul Departamentului de Stat pentru Criminalitate Cibernetică, care a şi demarat o anchetă. Pagina respectivă a fost desființată, deoarece conținea „blasfemii și insulte la adresa părintelui Paisie și a Ortodoxiei din Grecia, în general”. Ulterior, partidul politic „Zorii Aurii” a depus o plângere în parlamentul elen pe această temă.

În temeiul legislației privind blasfemia în Grecia, vinovatul ar  putea primi doi ani de închisoare și o amendă de până la 3000 de euro.

Blasfemia, actul de defăimare a lucrurilor considerate sfinte

Arestarea sa a declanșat un val de proteste pe internet, fiind interpretată ca un mod de cenzură. Asfel, pe Twitter  s-a creat un grup  numit „Free Geron (Elder) Pastitsios”, iar pe Facebook a mai apărut o pagină ce înfățișa caricatura unui călugăr cu Turnul Eiffel în loc de cap.

După arestarea bărbatului și mediatizarea cazului, sub pretextul libertății de exprimare, dar și celei religioase, a fost creată o petiție care cerea parlamentului grec să-l elibereze pe bărbat și să desființeze legea împotriva blasfemiei din această țară, deși majoritatea țărilor europene au cel puțin câteva legi anti-blasfemie.

Potrivit dicționarului explicativ, blasfemia este actul de defăimare a lucrurilor şi persoanelor considerate sfinte (sau demne de un respect deosebit).

„Uneori, oamenii fac din libertatea de exprimare o sabie”

Un cititor al ziarului Huffington Post, convertit la Ortodoxie, scria că gestul tânărului este o dovadă a lipsei  unei relații cu Dumnezeu a acestuia. „Când ești tânăr, bei, te distrezi, stai până noaptea târziu, consideri că ești tolerat, ba mai mult, interesant. Așa e și când ești înafara credinței. Dar după ce îți întemeiezi o familie și mai dai naștere și unui copil, un astfel de comportament devine indezirabil, chiar respingător. Și, pe măsură ce crești în înțelepciune, te apropii mai mult de Dumnezeu. Iubirea Lui necondiționată față de oameni generează sensibilitatea la blasfemie acelor credincioşi”, scrie acesta. Tot el consideră că legea anti-blasfemie din Grecia reflectă sensibilitatea tradițională creștin-ortodoxă și că oamenii din această țară au dreptul să-și apere în mod legal valorile lor sacre. „Decât să protestăm în mediul online, mai bine să înțelegem că societatea lor rămâne în relație cu divinitatea și astfel de legi sunt și rezonabile, și natural-umane”, concluzionează el.

Un alt cititor al aceluiași ziar afirma: „Din păcate, oamenii fac, uneori, din libertatea de exprimare o sabie. Înțeleptul Paisie a fost omul lui Dumnezeu, dând dovadă de o  credință simplă și plină de compasiune pentru întreaga omenire”.

Biserica Ortodoxă a Greciei îndeamnă la respectul pentru credința celuilalt

Conducerea Bisericii Ortodoxe a Greciei a cerut respect pentru credința celuilalt, constatând totodată că fenomenul de batjocorire a sfinților, dar și de blasfemiere a numelui lui Hristos, a Maicii Domnului este curent în zilele noastre.

„Pe toți cei care ajung să-l batjocorească pe Părintele Paisie îi lăsăm în mâinile și în dreptatea lui Dumnezeu”, a afirmat mitropolitul de Kastoria. Un alt mitroplit remarca: „Dacă trăia părintele Paisie Aghioritul, l-ar fi considerat pe acest tânăr cel mai mare binefăcător al său”.

Mitropolitul Serafim al Pireului aprecia că „nu trebuie să ridiculizăm prin injurii și prin calomnii ceea ce respectă celălalt. Critica nu este interzisă, dar discernământul și respectul aproapelui față de ceea ce crede acesta au întâietate”.

Înțeleptul Paisie: „Fericiţi sunt cei care se bucură când sunt clevetiţi pe nedrept”

Părintele Paisie Aghioritul a fost un om al rugăciunii care atrăit cea mai mare parte a vieţii în Marea Lavră de la Sfântul Munte Athos și a trecut la cele veșnice în 1994, la vârsta de 70 de ani. Este iubit și cinstit de creștinii ortodocși din toată lumea, iar cărțile sale au ajuns la sufletele credincioșilor.  Potrivit mărturiilor scrise și nescrise, Părintele Paisie a prevăzut căderea Uniunii Sovietice, invazia Turciei în Cipru și actuala criză economică a Greciei.

Părintele spunea adesea: Mult mă bucur când văd suflete care iau aminte şi se nevoiesc în lumea care s-a umplut de diavoli” și că „nimeni nu  poate vătăma sufletul omului, decât numai el însuși”.

Părintelui Paisie a alcătuit mai multe fericiri pentru omul contemporan.  Iată două dintre acestea care se pliază pe situația prezentată în debutul articolului, dar sunt totodată un îndemn pentru orice creștin mărturisitor: Fericiţi sunt cei care se bucură când sunt clevetiţi pe nedrept, iar nu atunci când sunt lăudaţi pe drept pentru viaţa lor virtuoasă” și  „fericiţi sunt cei care preferă să fie nedreptăţiţi decât să nedreptăţească şi primesc netulburaţi şi în tăcere nedreptăţile, arătând cu fapta că ei cred întru Unul Dumnezeu, Tatăl Atotţiitorul şi de Acesta aşteaptă să fie îndreptăţiţi, iar nu de oameni, în felul acesta izbăvindu-se de deşertăciune.”

***

„- Părinte, spune-ţi-ne ceva.

- Ce să vă spun?

- Ce vă spune inima...

- Ceea ce îmi spune inima este să iau cuţitul, s-o tai, s-o împart lumii, şi apoi să mor.”

(Surse:vpravoslavie.ru/english, theorthodoxchurch.info, keeptalkinggreece.com, huffingtonpost.com,ro.orthodoxwiki.org)