Părintele Patriarh Daniel: „Duhurile rele nu se tem de cuvinte frumoase sau aspre, ci de prezența Duhului Sfânt”
Părintele Patriarh Daniel a explicat duminică Evanghelia Vindecării fiului lunatic. Aceasta arată că „Hristos vindecă pe oameni de boală, de îndoială și de nepricepere duhovnicească”, a spus Preafericirea Sa. Priceperea duhovnicească este înțelegerea că „duhurile rele nu se tem nici de cuvinte frumoase, nici de cuvinte aspre, ci doar de prezența Duhului Sfânt”.
„În Evanghelia de astăzi vedem trei vindecări pe care le săvârșește Mântuitorul Iisus Hristos. În primul rând a întărit credința slabă a tatălui copilului care era stăpânit de un duh mut și surd. În al doilea rând l-a vindecat pe acest copil stăpânit de demonul mut și surd și l-a redat sănătos tatălui său. În al treilea rând, vedem că Mântuitorul vindecă sau izbăvește de nepricepere duhovnicească pe ucenicii Săi, în privința modului de alungare a duhului mut și surd”, a explicat Patriarhul României.
Preafericirea Sa a explicat schimbarea de atitudine a tatălui mustrat de Mântuitorul, care dă dovadă de smerenie numindu-și, cu lacrimi în ochi, puțina credință drept „necredință”.
„După ce a văzut Iisus că tatăl s-a întărit în credință și a arătat pocăință cu lacrimi și multă smerenie, atunci a certat duhul cel necurat și l-a scos din copilul pe care acest duh mut și surd îl stăpânea”, a subliniat Părintele Patriarh Daniel.
Vindecarea ucenicilor de nepriceperea duhovnicească
Când ucenicii l-au întrebat de ce nu au putut alunga duhul rău, Mântuitorul Iisus Hristos le-a explicat că duhurilor rele „nu e suficient să le poruncești cu asprime, ci este nevoie ca ucenicii să fie în stare de rugăciune și de post, adică în stare de rugăciune și smerenie”.
„Deoarece demonii sunt mândri și răi, numai smerenia și sfințenia vieții celui care le mustră poate fi lucrătoare, eliberatoare, izbăvitoare”, a precizat Preafericirea Sa. „Deci nepriceperea ucenicilor consta în faptul că nu cunoșteau care este modalitatea de pregătire pentru a alunga duhurile rele mute și surde.”
„Pentru această alungare este nevoie de multă rugăciune și stare de post. Postul smerește pe om și îl ajută să transforme foamea și setea de hrană materială în foame și sete de Dumnezeu, sau foame și sete după iubirea lui Dumnezeu”, a spus Părintele Patriarh Daniel.
„Deci prin post și rugăciune omul se golește de sinele lui egoist și mândru și devine purtător al Duhului Sfânt, al iubirii milostive și smerite a lui Dumnezeu. De această iubire smerită și milostivă, dumnezeiască, prezentă în sufletul ucenicilor, se teme duhul necurat, dar nu de simpla certare verbală a ucenicilor.”
De aceea, a mai subliniat Patriarhul României, „toate rugăciunile de alungare a demonilor trebuie săvârșite în stare de rugăciune fierbinte, de comuniune profundă cu Dumnezeu, de legătură duhovnicească și de post”.
„Biserica a rânduit în perioada Postului Sfintelor Paști să fie citită această Evanghelie tocmai pentru a ne arăta cât de importantă este rugăciunea unită cu postul și cât de importante sunt binefacerile postului pentru întărirea duhovnicească în credință și, în același timp, pentru umplerea omului de iubirea smerită și milostivă a lui Dumnezeu”, a spus Patriarhul Daniel.
Sfântul Ioan Scărarul, călăuzitor pe drumul mântuirii
Preafericirea Sa a vorbit și despre personalitatea și lucrarea Sfântului Ioan Scărarul, căruia îi este dedicată a patra duminică din Postul Mare.
„Sfântul Ioan Scărarul este un mare dascăl al Bisericii. Scara scrisă de el a fost secole de-a rândul manual de viață duhovnicească monahală. Cu timpul, însă, ea a început să fie citită și de mireni, pentru că adesea patimile și virtuțile sunt asemănătoare, fie că sunt întâlnite la monahi sau la mireni”, a precizat Preafericirea Sa. „Sfântul Ioan Scărarul este luminător și călăuzitor pe drumul mântuirii.”
„De aceea, Biserica astăzi nu doar îl pomenește, ci și se roagă lui, îl cheamă în rugăciune, pentru a ne ajuta să continuăm Postul Sfintelor Paști și să dobândim virtuțile, care sunt rodiri ale darurilor Duhului Sfânt date creștinului la botez, dar care se dezvoltă prin conlucrarea omului cu harul dumnezeiesc.”
„Virtuțile presupun o cooperare liberă a omului cu harul lui Dumnezeu”, a adăugat Părintele Patriarh Daniel.
„Aceste virtuți pe care creștinii le adună în suflet prin toate nevoințele Postului Mare sunt flori duhovnicești ale sufletului, pe care noi le purtăm în suflet la Pelerinajul de Florii și mai ales în lumina sărbătorii Sfintelor Paști, spre slava Preasfintei Treimi și a noastră mântuire”, a încheiat Patriarhul României.
Părintele Patriarh a participat duminică la Sfânta Liturghie în paraclisul istoric al Reședinței Patriarhale.
Sursa: basilica.ro