Părintele Patriarh Daniel: „Dumnezeu cheamă pe toți oamenii la mântuire, dar nu toți se mântuiesc, pentru că nu toți răspund chemării”
Pilda celor chemați la cină este o ilustrare a libertății omului de a răspunde sau nu chemării lui Dumnezeu la viață veșnică, a explicat Patriarhul Daniel duminică, 11 decembrie.
Preafericirea Sa a menționat trei ispite care îi pot îndepărta pe creștini de la răspunsul la chemarea Domnului și, implicit, la mântuire: „dorința de avere pământească, dorința de a trăi viața mai mult biologic decât duhovnicește și grija exagerată pentru fericirea pământească, fără orientare spre viața duhovnicească veșnică”.
„Pilda din Evanghelia de astăzi ne arată că și creștinii uneori pot să formuleze unele scuze că nu pot răspunde imediat chemării, că nu au timp mai mult de rugăciune, de spovedanie, de împărtășire, pentru că sunt prea legați de cele pământești și de aceea adesea uită să răspundă sau nu răspund imediat chemării lui Dumnezeu la cina bucuriei veșnice.”
Cina din pildă simbolizează „arvuna vieții veșnice” și, „în viața Bisericii, se referă la Cina cea de Taină, la Sfânta și Dumnezeiasca Euharistie”, a spus Părintele Patriarh Daniel, care a explicat și semnificația celor trei categorii de oameni chemați:
Cele trei motive invocate pentru refuzul chemării Stăpânului sunt:
- dorința de îmbogățire;
- dorința de a trăi viața prin simțuri;
- dorința de fericire pământească fără Dumnezeu.
„Sfinții Părinți interpretează aceste cinci perechi de boi ca fiind cele cinci simțuri ale omului, care sunt înjugate câte două”, a explicat Părintele Patriarh Daniel. Ele „sunt posibile uși spre împătimire, spre un excesiv atașament al omului față de bucuriile și plăcerile legate de consumul celor materiale”.
Răspunsul la chemare: manifestare a libertății
„Această pildă care ne vorbește despre mântuirea umanității întregi în Iisus Hristos ne arată că Dumnezeu cheamă pe toți oamenii la mântuire, dar nu toți se mântuiesc, pentru că nu toți răspund chemării.”
„Expresia din Scriptură «mulți chemați, puțini aleși» este explicată de Sf. Grigorie de Nyssa: Sunt mulți chemați, dar puțini aleși, pentru că nu toți răspund chemării. Sunt aleși cei care răspund chemării”, a adăugat Patriarhul.
„Evanghelia de astăzi este Evanghelia libertății omului de a răspunde sau nu chemării lui Dumnezeu la mântuire, adică la dobândirea vieții veșnice din Împărăția Cerurilor. Dar este și evanghelia libertății lui Dumnezeu, Care, văzând refuzul celor dintâi chemați, are libertatea de a-și modifica planul și cheamă pe alți oameni la mântuire”, a subliniat Părintele Patriarh Daniel.
„Planul Lui nu poate fi zădărnicit”, a adăugat Preafericirea Sa, „pentru că iubirea Lui milostivă se revarsă peste vidul spiritual al celor care refuză chemarea Sa și El atunci se îndreaptă spre alți oameni, care nu se așteaptă să fie invitați, dar care, prin mărinimia, generozitatea lui Dumnezeu, sunt chemați la mântuire”.
Generozitatea Stăpânului ne îndeamnă la filantropie
Prin aceasta, pilda ne cheamă și la filantropie.
„Cel care invită la cină este un stăpân generos, milostiv și care invită prietenii, pe cunoscuți mai întâi, dar apoi are multă iubire milostivă față de cei săraci, bolnavi, orbi, șchiopi și cei care sunt ignorați, necunoscuți și marginalizați”, a explicat Patriarhul României.
„Prin această pildă, Evanghelia de astăzi ne cheamă să-i ajutăm pe toți oamenii care sunt neajutorați, care au nevoie de sprijinul nostru și care au nevoie ca noi să arătăm față de ei iubirea milostivă a lui Hristos.”
Familia trebuie iubită și în plan duhovnicesc
Patriarhul României s-a referit la unul din motivele invocate pentru a refuza chemarea la Cină: unul din cei chemați a spus că și-a luat femeie.
„Deși familia este o binecuvântare de la Dumnezeu, când grija pentru familie este excesiv legată de cele materiale, atunci ea devine pentru unii o piedică în calea mântuirii”, a explicat Preafericirea Sa.
„Dacă, însă, familia este văzută ca dar al lui Dumnezeu, atunci iubirea pentru familie trebuie să fie nu doar una sentimentală, emoțională și materială, ci și una duhovnicească, și anume trebuie să dorim întregii familii mântuire și viață veșnică, nu doar fericire trecătoare și limitată în lumea aceasta.”
„Când familia este iubită în rugăciune ca cerere de la Dumnezeu a binecuvântării și sfințirii familiei, atunci ea de vine un prilej de mare bucurie pentru toți membrii familiei și pentru Biserică. De aceea, Biserica a ridicat familia la rang de Sfântă Taină și relația dintre mire și mireasă exprimă adesea relația dintre Hristos și Biserica Sa, această fidelitate și această dăruire reciprocă ca binecuvântare de la Dumnezeu.”
Părintele Patriarh Daniel a rostit cuvântul de învățătură la Paraclisul istoric „Sf. M. Mc. Gheorghe” din Reședința Patriarhală, unde a asistat la Sfânta Liturghie.
Sursa: basilica.ro