Patriarhul Daniel: „Să-I aducem lui Hristos aurul credinței și al faptelor bune, tămâia rugăciunii și smirna vieții curate”
Dacă este bogat sufletește, fiecare creștin, fie el bogat sau sărac material, Îi „poate oferi lui Hristos daruri mai prețioase decât darurile oferite de magii de la Răsărit”. Acestea sunt „aurul credinței și al faptelor bune, tămâia rugăciunii fierbinți și smirna vieții curate”, a spus Părintele Patriarh Daniel duminică, la Catedrala Patriarhală.
Astfel, darurile magilor au un profund înțeles duhovnicesc și „pot fi oferite de noi Mântuitorului Iisus Hristos într-o formă permanentă și fără cheltuială, ci doar prin multă iubire față de Hristos”.
Preafericirea Sa a explicat și cine erau magii de la Răsărit, pomeniți în Sinaxarul zilei în care sărbătorim Nașterea Domnului. Părintele Patriarh a explicat că în alte tradiții, ei erau numiți regi, pentru că înțelepciunea și cunoașterea lor îi făceau să fie lideri spirituali ai popoarelor din care proveneau.
„Magii reprezintă popoarele păgâne care vor crede în Hristos și se vor mântui. Acești trei magi aduc daruri Pruncului Iisus: aur, tămâie și smirnă. Aceste trei feluri de daruri au un înțeles duhovnicesc profund”, a precizat Patriarhul României.
„Aur, tămâie și smirnă înseamnă că Hristos este Împărat veșnic, este Arhiereu Veșnic, sau Mare Preot, și va trece prin moarte, dar nu va rămâne în moarte, ci va învia din morți, dăruind lumii învierea și viața veșnică.”
Astfel, „există o legătură tainică între peștera din Betleem și Mormântul Învierii lui Hristos”, iar iconografia ortodoxă nu trece cu vederea acest lucru: „în iconografia bizantină, scutecele cu care este înfășat Pruncul Iisus seamănă cu giulgiurile de la Mormântul Lui după Înviere”.
„De aceea, Sfânta Euharistie ortodoxă este pregătită la Proscomidiar, care seamănă cu peștera din Betleem. Iar masa Sfântului Altar este altar de jertfă și, în același timp este Mormântul Învierii Mântuitorului Iisus Hristos, Mormântul cel de viață dătător.”
În prima parte a cuvântului de învățătură, Părintele Patriarh Daniel a explicat înțelesul profund al sărbătorii Nașterii Domnului.
„Cel care conduce universul, toate galaxiile, este așezat într-o iesle din care se hrăneau vitele. Această mare taină a smereniei lui Dumnezeu Fiul devenind om este începutul tainei mântuirii neamului omenesc”, a subliniat Preafercirea Sa. „Această taină a Întrupării Mântuitorul Iisus Hristos ne arată deci smerenia Lui.”
„Nașterea Mântuitorului Iisus Hristos are scop nu doar iertarea păcatelor oamenilor și dăruirea vieții veșnice prin Înviere, ci are scop înfierea, așa cum s-a auzit în Apostolul de astăzi: că El a venit în lume, ca să ne dăruiască înfierea, să devenim fii și fiice ale lui Dumnezeu după har, prin lucrarea Botezului în apă și în Duh Sfânt”, a precizat Patriarhul.
„Această naștere a Mântuitorului Iisus Hristos din Fecioara Maria este începutul sfințirii umanității din interiorul ei”, a mai spus Preafericirea Sa. „Dar mai ales vine în lume ca să sfințească sufletul și trupul omului prin Sfintele Taine ale Bisericii: prin Botez și prin Sfânta Euharistie.”
„Această naștere a Mântuitorului Iisus Hristos are ca scop mântuirea lumii și prin mântuire înțelegem unirea omului cu Dumnezeu cel veșnic viu. De aceea, Mântuitorul a spus: Cel ce crede în Mine, chiar dacă va muri, viu va fi, pentru că eu sunt învierea și viața”, a mai spus Părintele Patriarh Daniel.
„Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos este sărbătoarea prin care cerul se unește cu pământul, pentru a ridica prin har la cer pe toți pământenii care cred în Hristos și se botează în numele Sf. Treimi și trăiesc potrivit Evangheliei iubirii milostive a lui Iisus Hristos.”
Sfânta Liturghie la sărbătoarea Nașterii Domnului a fost oficiată duminică la Catedrala Patriarhală de Patriarhul României împreună cu Preasfințitul Părinte Qais Sadiq, Episcop de Erzurum (Patriarhia Antiohiei), cu Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, Episcop vicar patriarhal, și cu Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor.
Sursa: basilica.ro