Patriarhul României: „Să fim recunoscători lui Dumnezeu pentru binefacerile primite şi să înfăptuim binele în orice vreme”
Creştinii ortodocşi se află astăzi, 22 mai 2016, în duminica a 4-a după Paşti. În această zi, Biserica a rânduit să se citească la Sfânta Liturghie pericopa evanghelică de la Sfântul Evanghelist Ioan (cap 5, vs. 1-15) în care se relatează Vindecarea slăbănogului de la Vitezda.
În cuvântul de învățătură rostit în Paraclisul Reședinței Patriarhale cu hramul Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat că această pericopă „ne arată cum trebuie să ducem suferinţa unei boli: cu răbdare, fără răzvrătire şi cu speranţă, fără cârtire, cu transformarea suferinţei bolii în speranţă de vindecare şi înnoire, de sfinţire a vieţii duhovniceşti”. Preafericirea Sa a arătat că mulţi oameni „chiar dacă nu s-au vindecat trupeşte s-au înnoit duhovniceşte prin pocăinţă, prin răbdare, prin rugăciune; şi-au vindecat sufletul de înstrăinarea de Dumnezeu, pentru că păcatul în esenţă este o înstrăinare de Dumnezeu, o uitare de Dumnezeu şi o încălcare a voinţei lui Dumnezeu”.
Tot timpul trebuie să săvârșim binele
Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române a precizat că Hristos Domnul, vindecând pe acest slăbănog sâmbăta, ne-a arătat că trebuie să săvârșim binele tot timpul, să arătăm iubire milostivă, ajutorare celor suferinzi, celor bolnavi, celor singuri și în zi de lucru, dar și în zi de sărbătoare.
„Mai vedem însă că Evanghelia ne îndeamnă să fim recunoscători lui Dumnezeu pentru binefacerile primite şi în acelaşi timp să săvârşim binele în orice vreme, în orice timp. Deşi ziua aceea era zi de sâmbătă, Mântuitorul a săvârşit binele şi într-o zi de sărbătoare. Deci, trebuie să săvârşim fapta bună nu numai în zile de lucru, ci şi în zile de sărbătoare”, a spus Preafericirea Sa.
Scăldătoarea Vitezda, prefigurarea Bisericii
Patriarhul României a mai arătat că scăldătoarea Vitezda era prefigurarea Bisericii în care omul primeşte videcare de boala sufletească, de păcat.
„Vitezda, care înseamnă casa milostivirii sau a îndurării, era prefigurarea Bisericii în care omul se vindecă de boala sufletească numită păcat ca despărţire, neascultare şi înstrăinare de Dumnezeu, dar şi de alte boli. De aceea, în Biserică pe lângă Botez, care se săvârşeşte spre iertarea păcatelor, avem şi Taina Pocăinţei, a Mărturisiri păcatelor şi primirii iertării, Taina Sfântului Maslu sau a ungerii bolnavilor cu untdelemn sfinţit şi Taina Sfintei Euharistii care se dăruieşte spre iertarea păcatelor şi spre viaţa de veci deoarece Biserica este trupul tainic al lui Hristos cel răstignit şi înviat plin de harul vindecător şi sfinţitor al Preasfintei Treimi”, a mai precizat Preafericirea Sa.
Evanghelia ne cheamă la o transformare spirituală a suferinţei în pocăinţă
Patriarhul României a mai evidenţiat că Evanghelia ne cheamă la o transformare spirituală a suferinţei în pocăinţă, ne cheamă la a săvârşi binele şi a ajuta pe cei bolnavi, pe cei singuri mai ales, pe cei pe care nu îi mai ajută nimeni:
„Să ne rugăm Domnului nostru Iisus Hristos să ajute pe toţi cei care suferă, să transforme suferinţa bolii lor în speranţă de vindecare şi mântuire prin întâlnirea lor cu Hristos cel înviat, doctorul trupurilor şi al sufletelor spre slava Preasfintei Treimi şi spre mântuirea oamenilor”.
Sursa: basilica.ro