#QuoVadis2024: Cum a decurs cea de-a doua zi din cadrul Festivalului Internațional de Film de la Iași
Cea de-a doua zi a Festivalului Internațional de Film „Quo Vadis” a debutat la Ateneul Național din Iași, cu o serie de filme artistice, dar și documentare remarcabile. Proiecțiile au continuat într-o atmosferă plină de introspecție și spiritualitate, desfășurându-se în mai multe puncte cheie ale orașului, unde cinefilii au avut ocazia să exploreze evenimente inspirate din valorile creștine.
Debutul zilei de 8 noiembrie a avut o puternică încărcătură emoțională. Filmul artistic „O Cruce în pustie. Sfânta Cuvioasă Parascheva” în prezența regizorului Hadži-Aleksandar Đurović, ne-a invitat să pătrundem în profunzimea unei călătorii spirituale intense, urmărind-o pe Sfânta Cuvioasă Parascheva în drumul ei spre Constantinopol, traversând deșertul iordanian în secolul al XI-lea. Proiecția ne-a dezvăluit lupta duhovnicească și războiul nevăzut pe care aceasta l-a purtat și care i-a oferit în final o eliberare de sine.
Pe parcursul zilei, la Ateneul Național din Iași, a rulat și docudrama „Sfântul Nicolae. Chipul blândeții” în prezența părintelui Alexandru Trușcă, consilier patriarhal și producător general, dar și a părintelui George Aniculoaie, redactor-șef Departament Film Documentar. Proiecția a oglindit viața celui mai iubit sfânt al creștinătății, Sfântul Nicolae, un bărbat blând și milostiv, care a trăit în secolul al III-lea în Mira Lichiei.
Docudrama a fost precedată de două filme artistice, „Calea lui Lazăr” și „Rapsodul”. Cea din urmă proiecție s-a desfășurat în prezența regizorului Ernest Abdyzhaparov și ne-a evidențiat conflictul dintre trecut și viitor, între tradiție și modernitate, între identitatea culturală și presiunile unui regim totalitar.
La Palatul Braunstein (Sala de cărămidă), au fost proiectate filmele documentare „Martirul Unirii. Sfântul Preot Mucenic Alexandru din Basarabia”, realizat de Mara Ionescu, și „Români în gulagul sovietic”, realizat de Petru Mihalea. Publicul a avut ocazia să participe la o discuție specială în prezența părintelui Alexandru Trușcă, consilier patriarhal și producător general, dar și a părintelui George Aniculoaie, redactor-șef al Departamentului Film Documentar.
În continuarea acestor producții, au fost difuzate trei filme documentare: „In Vivo”, o peliculă despre martiri, martiriu, martiraj, „Metanie dinaintea Crucii”, film dedicat părintelui mărturisitor Dimitrie Bejan și „Antidot la zadar”, realizare cinematografică care redă publicului o mică parte din povestea doamnei Micaela Ghițescu, scriitor și eminent traducător, președinte al Fundației Culturale „Memoria” și director al revistei cu același nume. Toate aceste docudrame s-au desfășurat în prezența Cristinei Chirvasie, regizor de teatru și scriitor, fondatoarea companiei de teatru „Courttheatre” din București.
În sala Iustin Moisescu din incinta Ansamblului Mitropolitan din Iași, a debutat centenarul Sergey Parajanov cu trei proiecții inedite: filmele artistice Culoarea rodiei, Legenda Fortăreței Suram și Arabescuri pe o temă de Pirosmani. Regizorul a fost un artist pionier în abordarea unor teme creștine într-o manieră postmodernă, înainte ca acest curent să fie recunoscut ca atare. Capacitatea sa de a critica politicul și valorile mic-burgheze prin intermediul unor simboluri și estetici specifice, inspirate din arta bizantină, arta populară și basm, i-a permis să exprime o aspirație profundă către idealurile spirituale și transfigurarea creștină prin sacrificiu. Anul 2024 surprinde o sută de ani de la nașterea acestuia, fiind om de referință al limbajului cinematografic, integrând cele mai expresive achiziții ale artelor vizuale și ale filmului de artă.
Ziua a fost completată de un moment deosebit la Centrul Internațional de Artă Contemporană – Baia Turcească, unde între orele 16:00 și 18:00 a avut loc vernisajul expoziției de fotografii „Libertate”, în prezența artistului fotograf Yuri Mechitov din Georgia.