În ziua Epifaniei, gerul Bobotezei a pălit în faţa căldurii din sufletele credincioşilor Parohiei Toma Cozma din Iaşi

Arhiepiscopia Iaşilor

În ziua Epifaniei, gerul Bobotezei a pălit în faţa căldurii din sufletele credincioşilor Parohiei Toma Cozma din Iaşi

În ziua închinată Botezului Domnului, slujba Utreniei şi cea a Sfintei Liturghii au fost săvârşite în sfântul lăcaş, iar Sfinţirea cea mare a apei a fost săvârşită la fântâna din curtea bisericii. Gerul Bobotezei de afară a pălit în faţa căldurii din sufletele credincioşilor care s-au rugat împreună pentru revărsarea binecuvântării lui Dumnezeu asupra Aghesmei Mari pe care fiecare a luat-o acasă pentru a se împărtăşi din aceasta timp de opt zile de la Bobotează.

Ziua închinată Botezului Domnului a încununat salba sărbătorilor de iarnă printr-o manifestare religioasă deosebită. În Parohia Toma Cozma din Iaşi, după ce în zilele precedente acestui mare praznic împărătesc, preoţii slujitori au binecuvântat casele credincioşilor prin stropirea lor cu agheasmă în urma vizitelor pastorale efectuate cu icoana Botezului Domnului de pr. paroh Mihai Mărgineanu şi pr. slujitor Iustinian-Ionuţ Răduc, ziua Bobotezei sau a Epifaniei a fost marcată de slujbele liturgice efectuate în prezenţa a numeroşi credincioşi. Slujba Utreniei şi cea a Sfintei Liturghii au fost săvârşite în sfântul lăcaş, iar Sfinţirea cea mare a apei a fost săvârşită la fântâna din curtea bisericii. Gerul Bobotezei de afară a pălit în faţa căldurii din sufletele credincioşilor care s-au rugat împreună pentru revărsarea binecuvântării lui Dumnezeu asupra Aghesmei Mari pe care fiecare a luat-o acasă pentru a se împărtăşi din aceasta timp de opt zile de la Bobotează, respectiv până la Odovania praznicului împărătesc, în data de 14 ianuarie.

"La Iordan, Mântuitorul Hristos şi-a asumat păcatele lumii"

În cuvântul de învăţătură adresat credincioşilor, pr. paroh Mihai Mărgineanu a reliefat importanţa sărbătorii Botezului Domnului în istoria mântuirii neamului omenesc: "Sărbătoarea Botezului Domnului ne cheamă să privim spre începutul lucrării mântuitoare a Domnului nostru Iisus Hristos, de această data ca Om între oameni. Botezul Domnului Hristos e numit pe drept cuvânt şi «Arătarea Domnului», sau «Epifania», pentru că astăzi fiul Mariei, cel pe care multă lume îl cunoştea, venind la Iordan şi primind botezul de la Sfântul Ioan, se înfăţişează într-o altă lumină, într-o altă înfăţişare a Sa ce trimite direct spre Dumnezeu, căci acolo la Iordan, Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt descoperă omenirii lucrarea Sa mântuitoare care reprezintă schimbarea omului, o schimbare recuperatorie care să-l readucă pe om înapoi la starea cea dintâi, starea primordială, paradisiacă. La Iordan, Mântuitorul Hristos şi-a asumat de fapt păcatele lumii. S-a botezat pentru întreaga umanitate, tot aşa cum avea să primească răstignire pe cruce tot pentru păcatele oamenilor, două momente în care Mântuitorul Hristos îşi asumă păcatele oamenilor spre izbăvirea lor".

"Lacrima pocăinţei devine baie de botez pentru suflet"

Totodată, părintele paroh Mihai Mărgineanu a ţinut să sublinieze importanţa botezului în viaţa credincioşilor, un moment irepetabil, ireversibil şi hotărâtor în ecuaţia mântuirii omului: "Noi primim Botezul creştin în Hristos. «De nu se va naşte cineva din apă şi din Duh - ìi spune Mântuitorul lui Nicodim - nu va putea intra în Împărăţia lui Dumnezeu». În viaţa noastră pe pământ, noi trăim de fapt două vieţi: o viaţă de necreştini, dinainte de botez, care din fericire pentru noi este foarte scurtă, de obicei până în patruzeci de zile durează această viaţă, şi viaţa de după botez. Nu mai poţi să te întorci înapoi din viaţa de creştin în viaţa de păgân. Tare bine ar fi dacă am conştientiza acest lucru! Viaţa de creştin îşi are cursul său pentru că botezul creştin nu-i o simplă chestiune legată de mărturisirea păcatelor şi de primirea unui îndreptar, ci botezul creştin e o altă viaţă şi omul mereu şi mereu se înnoieşte întru Hristos prin Sfintele Taine, dar mai cu seamă prin Taina Spovedaniei şi prin Taina Sfintei Împărtăşanii pentru că prin spovedanie, cu părere de rău pentru păcatele noastre, lacrima pocăinţei devine baie de botez pentru suflet, iar unirea cu Hristos ne însoţeşte cu lucrarea Sa mântuitoare. Primirea Sfintei Împărtăşanii înseamnă asumarea lucrării mântuitorului Hristos tot aşa cum El şi-a asumat păcatele noastre prin botez şi prin răstignire".