Artmark organizează o licitație online de icoane. 5% din venituri sunt direcționate luptei împotriva Covid-19
Marți, 14 aprilie 2020, începând cu ora 19.00, Casa Artmark organizează online licitația unei colecții de icoane ce cuprinde peste 150 de piese rare. Cu acest prilej, 5% din veniturile obținute din această licitație vor fi donate personalului medical care se află în prima linie împotriva coronavirusului.
Arta sacră - unul dintre cele mai elitiste segmente de colecționism - devine, în contextul actual, o „piață” care nu este afectată de viciile sistemice sau de criza economică, o piață stabilă și lichidă în orice moment în care investitorii sau simplii cetățeni își pot conserva banii, fiind o modalitate sigură de plasare a depozitelor.
Artmark lansează în preajma sărbătorilor pascale Licitația unei Colecții de Icoane, cu peste 150 de obiecte de cult care definesc noua piață, reprezentând plasamente inspirate în vremuri în care nu există un echilibru financiar, dar și un mijloc de tezaurizare. Printre acestea, 4 icoane vechi de aproximativ 300 de ani reprezentă simbolul unității Ortodoxiei de pretutindeni - Cuvioasa Parascheva, cunoscută în popor și sub numele de Sfânta Vineri, căreia îi sunt atribuite minuni și vindecări miraculoase.
Cea mai valoroasă dintre icoane, cu chipul Sfintei Parascheva, Ocrotitoarea Moldovei, ale cărei moaște se află la Iași de peste 350 de ani, datează din a doua jumătate a secolului al XVIII-lea. Acest rar obiect de cult este realizarea școlii post-brâncovenești și are un preț de pornire de 1.000 de euro. Alte două icoane ale Sfintei Parascheva, realizate pe sticlă în secolul al XIX-lea, provin din atelierul transilvănean Nicula, și au prețuri de pornire de 200-250 de euro.
Poate cele mai importante icoane din colecția supusă licitației în Săptămâna Mare sunt: „Maica Domnului cu Pruncul”, realizată în perioada lui Mihai Viteazul, pe fond de aur, în Țara Românească, într-un atelier de tradiție grecească, în stilul picturii cretane (ce pleacă de la un preț de 2.000 de euro); „Arhanghelul Mihail”, icoană împărătească realizată în Țara Românească în perioada lui Matei Basarab (ce pleacă de la un preț de 1.800 euro). Epoca lui Matei Basarab a fost una de înflorire culturală, fără de care „explozia” brâncovenească nu ar fi fost posibilă; a fost un adevărat „Mecena”, un protector al culturii, cel mai mare ctitor ortodox al poporului român, ce a ridicat din temelie peste 30 de biserici la care se adaugă refacerea multor altora, atât în țară, unde l-a depășit cu mult chiar și pe Ștefan cel Mare, cât și la Muntele Athos și la sud de Dunăre, la Vidin etc. Acestora li se adaugă și o icoană împărătească pe lemn „Iisus Hristos Împărat și Mare Arhireu” care a fost realizată de școala post-brâncovenească în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea și care are un preț de pornire de 6.000 de euro.
Școala moldovenească din a doua jumătate a secolului al XVII-lea ne-a lăsat moștenire o piesă rară - o icoană prăznicar în care este reprezentată scena Intrării în Ierusalim (Duminica Foriilor). În centrul compoziției de colecție, cu prețul de pornire de 1.200 de euro, îl regăsim pe Iisus Hristos călare pe asin, întors către Apostolii care-l urmează, întâmpinat de popor la intrarea în Ierusalim. Pe de altă parte, regăsim tema Învierii Domnului într-o icoană prăznicar pe lemn. Realizarea școlii moldovenești din a doua jumătate a secolului al XVII-lea are un preț de pornire de 1.200 de euro.
Totodată, în icoana pe sticlă „Sfântul Haralambie pe tron, legând ciuma”, plecând în licitație de la un preț de 250 de euro, regăsim un episod de acum 200 de ani, similar cu ceea ce se întâmplă la ora actuală în România, în care Sfântul Haralambie leagă de grumaz reprezentarea ciumei cu un lanț greu de fier, pentru a nu mai face rău oamenilor, salvând astfel românii de Ciuma lui Caragea din 1813.
„Icoanele aduc spre noi exemple foarte concrete ale esențialului mesaj creștin”
Consilierul patriarhal Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, afirmă despre icoane că ele sunt ferestre prin care Dumnezeu și sfinții se privesc ochi în ochi cu omul credincios: „Arta sacră este o artă abundentă în spirit. Nucleul artei sacre este icoana în spațiul ortodox. De ce este bine să avem în casă o icoană? Este foarte bine pentru că este fereastra noastră spre cer, este fereastra prin care Hristos Mântuitorul, Sfânta Fecioară sau sfinții se privesc ochi în ochi cu omul rugător. Este esențial să fim în preajma unei icoane pentru că icoana nu este un tablou religios. Niciodată nu putem pune semnul egal între icoană și tabloul religios, acesta din urmă poate fi frecvent o capodoperă, și știm ce conțin marile muzee ale Europei creștine, dar niciodată nu pot fi obiecte de cult. Icoana nu poate fi înlocuită de altceva, nu există surogate pentru icoane.
Acestea (icoanele prezentate spre licitație n.r.) sunt exemplare, sunt de o frumusețe extraordinară și reprezintă cu adevărat arta sacră, sunt prețioase pentru că sunt autentice. Aceste icoane aduc spre noi un tip de frumusețe ascetizată, o frumusețe transfigurată. Personajele din icoane nu sunt reprezentate în mod realist ca în tabloul religios. Asistăm la o transfigurare picturală a unor chipuri care și în viața lor reușiseră să se transfigureze prin procesul sfințeniei. Icoanele aduc spre noi exemple foarte concrete ale esențialului mesaj creștin, acela de a deveni mai curați și chiar puri”.
Întreaga colecție de icoane rare poate fi vizionată online pe artmark.ro, iar pe 14 aprilie va avea loc licitația în regim live, pe platforma Artmark Live. (Alina Panico, Flavius Popa)