Boboteaza în Mitropolia Moldovei și Bucovinei
Creștinii ortodocși care participă mâine la Sf. Liturghie duc la casele lor și Agheazma mare. Deși temperaturile sunt scăzute, sfințirea mare a apei va fi oficiată în curțile sfintelor lăcașe, unde sunt așezate de obicei una sau mai multe cruci de gheață. Înalt Preasfințitul Teofan va săvârși...
La Catedrala mitropolitană din Iași slujba Aghezmei Mari va fi oficiată mâine, după Sfânta Liturghie, de Înalt Preasfințitul Teofan, Arhiepiscopul Iașilor și Mitropolitul Moldovei și Bucovinei. Pentru acest moment au fost pregătite 12 vase mari din lemn, astfel încât apa sfințită să ajungă pentru numărul mare de ieșeni așteptați la acest eveniment.
Înalt Preasfințitul Pimen, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, va oficia de praznicul Botezului Domnului Sfânta Liturghie la Catedrala arhiepiscopală din Suceava, iar la final va săvârși slujba Aghezmei mari. Și la Catedrala episcopală din Huși Chiriarhul locului, Preasfințitul Corneliu, va săvârși Sfânta Liturghie și apoi slujba sfințirii mari a apei.
Vechi tradiții de Bobotează
Preasfințitul Ioachim Băcăuanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului, va oficia mâine Sfânta Liturghie în Biserica Precista din Bacău, care va fi urmată de slujba Aghezmei mari. “Pe lângă ceremonia religioasă și rugăciunile specifice, serbarea Botezului Domnului din acest an va cuprinde și un moment când vor fi trase salve de armă, de către un pluton de jandarmi, în spiritul unei vechi tradiții de Bobotează. La slujba religioasă ce va fi oficiată în curtea bisericii ștefaniene de către PS Ioachim Băcăuanul, alături de un sobor de preoți și diaconi, vor participa, alături de credincioșii băcăuani, și reprezentanți ai autorităților centrale, județene și locale“, a declarat pr. Constantin Gherasim, inspector în probleme de tineret și mass-media al Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului. În orașul Comănești din județul Bacău va avea loc mâine o procesiune specială dedicată Bobotezei. După ce la bisericile din oraș va fi săvârșită Sfânta Liturghie, preoții slujitori și credincioșii vor pleca în procesiune, cu prapuri și cruci, spre centrul orașului, pentru a participa la slujba de sfințire a Aghezmei mari. Tradiția aceasta se ține de cinci ani, pentru ca apele Trotușului să nu se mai reverse în localitățile prin apropierea cărora trece.
Trei cruci mari de gheață la Catedrala din Onești
Botezul Domnului va fi serbat cum se cuvine și de oneșteni. La Catedrala “Pogorârea Sfântului Duh“ vor fi aduse astăzi trei cruci de gheață, lucrate în râul Trotuș, care vor fi așezate lângă cele cinci cruci, sfințite anul trecut, ale sfântului lăcaș. “Am început pregătirile tradiționale pentru amenajarea crucilor de gheață la loc de cinste. S-a îndătinat tradiția de ani de zile ca la praznicul Botezului Domnului să oferim ceva și din frumoasa natură a lui Dumnezeu. Avem toată încrederea că Dumnezeu va privi spre crucile pe care noi I le oferim ca pe o ofrandă a aducerii aminte de Botezul Său. La sfârșitul anului trecut au fost sfințite cele cinci cruci care vor fi așezate pe turnurile Catedralei din Onești. Lângă acestea vom așeza la mare cinste crucile de gheață, ca să fie o încununare a sentimentelor pe care noi le avem față de Mântuitorul Hristos. În această seară crucile vor fi instalate, înainte de slujba Vecerniei, iar mâine vor fi stropite cu Agheazmă mare. Credincioșii care vor veni vor săruta icoana praznicului Botezului Domnului și sfintele cruci“, a declarat pr. Constantin Alupei, protoiereul Protopopiatului Onești.
Credincioșii vor gusta din Agheazma mare până pe 14 ianuarie
Sfințirea mare a apei din ziua de 6 ianuarie amintește de momentul botezării Domnului de către Ioan în Iordan. Ea se săvârșește atât în ajunul Bobotezei, când se sfințește apa cu care preoții botează apoi casele, cât și în ziua Bobotezei, când se sfințește agheazma pe care credincioșii o iau pe la casele lor, pentru tot anul. Se spune Agheasmă mare, pentru că apa de la Bobotează are o putere deosebită, fiind sfințită în însăși ziua în care Domnul nostru Iisus Hristos a sfințit apele, prin botezul Său în apa Iordanului. De aceea, și slujba Aghezmei mari este mai dezvoltată și mai solemnă ca la Agheazma mică, iar cântările și rugăciunile din cuprinsul ei pomenesc și proslăvesc îndeosebi Botezul Domnului. Efectele Aghezmei mari asupra credincioșilor care sunt de față sau care se vor stropi și vor gusta din ea le arată însăși rânduială slujbei, îndeosebi textul ecteniei și al rugăciunii de sfințire, când preotul se roagă: "Și-i dă ei harul izbăvirii și binecuvântarea Iordanului. Fă-o pe dânsa izvor de nestricăciune, dar de sfințenie, dezlegare de păcate, vindecare de boli, diavolilor pieire, îndepărtare a puterilor celor potrivnice, plină de putere îngerească. Ca toți cei ce se vor stropi și vor gusta dintr-însa să o aibă spre curățirea sufletelor și a trupurilor, spre vindecarea patimilor, spre sfințirea caselor și spre tot folosul de trebuință...". De aceea, Agheazma mare se păstrează nestricată vreme îndelungată, rămânând tot așa de proaspătă, de curată și de bună la gust, ca atunci când a fost scoasă din izvor.
În casele credincioșilor, Agheazma se păstrează la loc de cinste, în vase curate, în care se pune de obicei un fir de busuioc. Credincioșii vor gusta din Agheazma mare în fiecare dimineață, pe nemâncate, până pe 14 ianuarie, inclusiv. În timpul anului, Agheazma mare se ia după Taina Spovedaniei, la sfatul duhovnicului, dacă nu se dă Sfânta Împărtășanie. (Constantin Ciofu)