Cartea călăuză
Pentru creștinul de rând este o carte care îi explică tot ceea ce se întâmplă în Biserică în timpul slujbelor, tot ceea ce înseamnă Dogma Ortodoxă, adică tot ceea ce ar trebui să știm fiecare dintre noi, pentru a înțelege rosturile casei în care ne-am născut, Biserica Ortodoxă.
Departe de a fi doar o distracție oarecare, un mod de a ne trece vremea, LECTURA este o cheie care ne deschide noi lumi, lumi care ne absorb și ne transformă în mod ireversibil. Un om care a citit o carte foarte bună, valoroasă, nu va mai fi niciodată același de dinainte de a o deschide. În spatele rândurilor pe care le-a parcurs există ceva anume, ceva viu, radiant, care de acum încolo va fi parte din personalitatea sa, ceva ce s-ar putea numi spiritul cărții respective. Într-un anume sens, Cartea este o Călăuză, mai mult sau mai puțin experimentată, în funcție de autorul care a scris-o, către o lume care altfel, nu este la îndemâna oricui.
În unele cazuri, Cartea este de la bun început concepută ca o călăuză, un ghid sau un manual meni să vină în ajutorul cititorului pe un palier de informație sau altul. Un astfel de proiect este cu atât mai greu de realizat, cu cât subiectul este mai abstract. Un ghid de sfaturi practice pentru buna întreținere a mașinii ar putea probabil fi scris, mai bine sau mai rău de orice proprietar de automobil, în timp ce un ghid de sfaturi practice pentru buna întreținere a Sufletului ar necesita pentru redactare un călugăr duhovnic mult îmbunătățit.
Între marii duhovnici ai neamului românesc, Arhimandritul CLEOPA ILIE și-a făcut o datorie de suflet din a lăsa și în scris, tuturor, povețele pe care de atâtea ori, cu lumină și dragoste le-a oferit pelerinilor sosiți la Mănăstirea Sihăstria. Poate că opera care le cuprinde pe toate însă, într-un adevărat Catehism al biruinței Ortodoxe este volumul său, „CĂLĂUZĂ ÎN CREDINȚA ORTODOXĂ”, având trei prime ediții în 1981, 1985 și 1991, iar o a patra, revizuită și adăugită de arhimandritul Ioanichie Bălan, în 2007, la editura Mănăstirii Sihăstria, Vânători, Neamț.
Un Catehism al biruinței ortodoxe așadar, deoarece cartea este în totalitate construită pe scenariul unor discuții lămuritoare între un preot ortodox și un neoprotestant pe de o parte și același preot și un credincios ortodox de rând, pe de altă parte. Ca un nou Platon, maestru al unei maieutici creștine de astă dată, preotul din scenariu, care nu este altul decât părintele Cleopa însuși, se folosește de întrebările adesea incriminatoare ale neoprotestantului, dar și de observațiile stângace ale creștinului ortodox, pentru a limpezi în termeni mai mult decât accesibili pentru toată lumea, probleme controversate de dogmatică. El construiește în felul acesta, un adevărat manual de Catehism Ortodox, care ne oferă într-un vocabular simplu și relevant noțiuni despre ce înseamnă de fapt și în fapt, Biserica, Ortodoxia, Sfânta Scriptură, Sfânta Tradiție, cultul Sfinților și al Îngerilor, preacinstirea Sfintei Fecioare Maria, cinstirea sfintelor moaște, cultul sfintelor icoane, venerarea și semnul Sfintei Cruci. Ne sunt explicate de asemenea, tipicul și semnificația celor mai importante slujbe din Biserica Ortodoxă, cele șapte Sfinte Taine, rostul postului, al misiunii laicilor in Biserica Ortodoxă. Totul, fără a simplifica excesiv lucrurile, ci printr-o comparație multilaterală cu poziția altor confesiuni creștine, sau chiar a altor religii, despre care, putem înțelege din profunzimea analizei, părintele Cleopa deținea informații detaliate și exacte. O analiză comparativă așadar, pe mai multe nivele, de DOGMĂ, RIT și EFECT asupra credinciosului, din care Ortodoxia iese biruitoare prin limpezimea și logica Adevărului pe care îl propagă, limpezimea și logica IUBIRII.
Pentru creștinul de rând este o carte care îi explică tot ceea ce se întâmplă în Biserică în timpul slujbelor, tot ceea ce înseamnă Dogma Ortodoxă, adică tot ceea ce ar trebui să știm fiecare dintre noi, pentru a înțelege rosturile casei în care ne-am născut, Biserica Ortodoxă. Pentru cei care șovăie, cartea oferă răspuns la multe întrebări, limpeziri, un mod de a construi certitudini și asta fără nici o urmă de dojană. După cum spunea și părintele Cleopa însuși, „...Niciodată nu l-am certat pe un credincios care are îndoieli. (...) Dimpotrivă, am socotit întotdeauna că discuțiile, cu idei dintr-o parte și din alta, sunt cât se poate de folositoare, dacă ele sunt purtate cu cinste omenească și numai din dorința de a afla adevărul”.
Faptul că, cele patru ediții ale cărții „Călăuză în Credința Ortodoxă” a arhimandritului Cleopa Ilie sunt deja epuizate, este o dovadă că tezaurul de învățătură autentic ortodoxă va avea de-a pururea mulți păzitori. Facem o plecăciune adâncă în fața mănăstirilor românești, care de sute de ani și până în ziua de astăzi, prin tipografiile lor, prin propria osteneală și cheltuială, trimit în lume Cărți de luminare a sufletului și potolire a vrajbei. Cartea-călăuză, cu dâra sa de Lumină lăsată în urmă, va fi pururea o stea de urmat...