Ce cred proprietarii de iPad despre cărțile de povești pe hârtie
„Televiziunea și celelalte media îți privesc copiii în ochi în fiecare zi, ore în șir. Încearcă să stai mai mult cu prichindeii tăi, iar atunci când vrei să le citești povești, fă un experiment: lasă cartea din mână, privește-i în ochi și spune-le poveștile în acest mod.”
Potrivit cotidianului american New York Times, părinții preferă pentru copiii lor cărți tipărite, chiar dacă ei înșiși sunt pasionați de tot ceea ce înseamnă digital. Ei insistă ca noua generație de cititori să-și petreacă primii ani cu cărți de modă veche, afirmând că le place să se cuibărească alături de copii lor și o carte și se tem că un gadget strălucitor ar putea atrage toată atenția.
În America, mai mult de 25% din literatura dedicată adulților este vândută în format digital, dar e-book-urile (cărțile digitale) destinate copiilor sub opt ani constituie mai puțin de 5% din totalul cărților pentru copii vândute. Academia Americană de Pediatrie le recomandă părinților să interzică televizorul și computerul copiilor sub doi ani deoarece ei nu pot, pur și simplu, să înțeleagă încă ce se întâmplă. După această vârstă, două ore pe zi în fața ecranului ar trebui să fie maximul. E-book-urile ar putea fi incluse în această evaluare?
Mărimea și forma cărții fac parte din experiența lecturii
Are vreo importanță forma în care cuvintele apar?S-a pierdut totul în momentul în care o carte ilustrată este transformată într-un e-book? Junko Yokota, profesor la National Louis Universitydin Chicago consideră că răspunsul este afirmativ, deoarece forma și mărimea cărții fac parte din însăși experiența lecturii, sunt componente ale experienței emoționale și intelectuale ale celui care citește. „Sunt o mulțime de lucruri pe care nu le poți reglementa atunci când e vorba de un format digital. De exemplu, paginile mari ale unei ediții tipărite ar putea fi alese pentru poveștile despre zgârie-nori”, a spus Junko Yokota.
Fanii digitalului laudă iPad-ului care, spun ei, face mai mult decât să afișeze pagini statice. El poate citi povești cu voce tare, redându-le în pagini 3D. De exemplu, Alice în Țara Minunilor (Alice pentru iPad) integrează diverse animații care permit personajului să crească, să se micșoreze sau să danseze.
„A viziona dramatizări ale poveștilor nu înseamnă a citi”
Există, totuși, îngrijorarea că tehnologia s-ar putea dovedi mult mai captivantă decât povestea în sine. „Sună grozav ceea ce poate face un astfel de dispozitiv, dar pare mai mult un film decât o carte. A viziona dramatizări ale poveștilor nu înseamnă a citi. Când mergem la culcare și știm că este timpul pentru citirea unei povești, băiețelul meu îmi spune: Să ne jucăm puțin Păsările Furioase! Dacă el preferă iPad-ul pentru că ar vrea doar să joace un joc, cu siguranță nu are de gând să citească. Astfel, concentrarea destinată lecturii zboară pe fereastră”, afirmă tatăl unui copil de 6 ani.
Tatăl unui copil de cinci ani care citește pe Kindle,iPadși iPhone spune că pentru un fiul său, învățarea din cărți imprimate este la fel de importantă precum ritualul învățării să mănânci folosind tacâmurile.
Carol Moyer, directorul departamentului pentru copii al librăriei Quail Ridge Books (Carolina de Nord) e de părere că citirea unui clasic al copilăriei pe un e-reader este o activitate fără viață, neinteresantă. „E-book-urile nu au căldura și intimitatea ilustrației din carte.Fetița mea e entuziamată atunci când ținem împreună mâinile pe pagină”, a afirmatel.
„A citi cu glas tare unui copil este incredibil benefic”
Pentru un copil, experiența de a fi într-o cameră plină de cărți, este una dintre cele mai captivante și emoționante pe care le poate avea. A privi la un raft cu cărți, a scoate una pentru că ne atrage și a începe să citim, este un act uimitor. „Cercetările arată că a citi cu glas tare unui copil este incredibil de benefic și acest fapt nu poate fi înlocuit de vreun proces mecanic”, a afirmat Karen Lotz, președintele și editorul Candlewick Press din Londra.
Ocititoare a revistei TIMErecomandă părinților să-și facă timp pentru a sta cu copiii lor. „Televiziunea și celelalte media îți privesc copiii în ochi în fiecare zi, ore în șir. Încearcă să stai mai mult cu prichindeii tăi, iar atunci când vrei să le citești povești, fă un experiment: lasă cartea din mână, privește-i în ochi și spune-le poveștile în acest mod. Este bine pentru tine, ca părinte, dar este bine mai ales pentru copiii tăi. În curând, ei îți vor spune povești ție, la fel de bine. În plus, acest timp petrecut împreună le arată că ei reprezintă cu adevărat cel mai important lucru din viața ta. Îmbină cititul cu spusul poveștilor pentru a aprecia și continua valorile și învață-ți copiii ceea ce este cu adevărat ziditor”, a afirmat aceasta.
„A scrie pentru copii înseamnă a scrie la înălțimea copiilor”
Cei care scriu sau se îngrijesc de cărțile pentru copii spun că acest lucru este un privilegiu pentru ei, dar și o responsabilitate. „Prefer să mi se spună că supraestimez copiii, trebuie să-i supraestimăm. Când scrii pentru ei, izvorul unde se îmbină cuvintele, unde se construiesc frazele, de unde vine forma este unul mai special, mai pur”, a declarat pentru cotidianul La Croix, Fabrice Melquiot, autor de teatru pentru copii.
În opinia lui Karen Lotz, președintele Candlewick Press, în noua lume digitală, editorii vor rămâne ceea ce au fost întotdeauna: iubitori de carte, antrenori culturali, cei care alimentează talentul, observatori grijulii ai tuturor detaliilor, dar și negustori iscusiți. Iar a utiliza talentele lor în noi moduri sau circumstanțe este o provocare interesantă.
Dacă o carte s-a umezit, ea va „funcționa” în continuare
O cititoare a cotidianului New York Times explică motivele pentru care ea le dă copiilor cărți imprimate, și nu e-book-uri:
- Dacă o carte tipărită s-a umezit, am scăpat-o din mână, a devenit lipicioasă pentru că am avut-o pe masa unde mâncam sau s-a pierdut printre pernele de pe canapea timp de o săptămână, ea va „funcționa” în continuare.
- Dacă o carte tipărită a căzut în cadă și s-a distrus, ei bine, nu era o investiție uriașă.
- Copiii învață mai bine și sunt mult mai captivați să studieze atunci când își folosesc la maximum simțurile. Actul fizic de a întoarce paginile, având grijă să nu le deteriorezi sau, dimpotrivă, rularea paginilor între degete permite copiilor să se bucure mai mult de experiența lecturii decât dacă ar citi aceeași carte pe un suport electronic.
- Este mult mai ușor să împărtășești cu ceilalți o carte imprimată decât una digitală și te simți atât de bine când poți să dăruiești cartea ta altui copil.
Când un părinte și un copil citesc împreună, indiferent dacă e o carte electronică sau una pe hârtie, experiența pe care ei o împărtășesc este cea cu adevărat importantă.„Trebuie să susținem în continuare importanța lecturii pentru copiii noștri, ca o cultură. Dacă nu o vom face, un viitor mult mai important decât al librăriilor și bibliotecilor este în joc, cel al lor”, a concluzionat Karen Lotz.
(Surse: www.nytimes.com, www.healthland.time.com, www.educationnews.org)