Comunitatea ortodoxă românească din America s-a dublat în ultimul deceniu
„Pentru americanii postmoderni, deconectați de la sensul continuității, Ortodoxia este șansa de a face parte dintr-o comunitate cu rădăcini străvechi. Majoritatea occidentalilor sunt impresionați de ideea de îndumnezeire a omului, faptul că orice om, în această viață, poate ajunge la o spiritualizare desăvârşită.”
Ortodoxia românească din America a cunoscut în ultimul deceniu o rată de creștere de peste 120%. Ea are în cele 31 de parohii peste 11 200 de credincioși, 20% dintre aceștia frecventând în mod regulat biserica, potrivit Recensământului Creștin Ortodox realizat în SUA în 2010.
Și Episcopia Ortodoxă Bulgară de Est s-a dezvoltat intens, procentul fiind același. Ambele biserici și-au început misiunea în anul 2000 cu un număr mic de parohii și sunt susținute de o comunitate de imigranți din Europa de Est, susţin datele oficiale
Numărul parohiilor ortodoxe din America a crescut în medie cu 16% în ultimul deceniu, în parte datorită unei comunități de imigranți stabilită în zonă, dar şi atracţiei tot mai mari pe care o exercită învăţătura ortodoxă. Primele cinci cele mai mari biserici ortodoxe din Statele Unite ale Americii sunt Biserica Ortodoxă Greacă ((476 900 de adepți), Biserica Ortodoxă din America (84 900), Biserica Ortodoxă Antiohiană (74 600), Biserica Ortodoxă Sârbă (68 800) și Biserica Ortodoxă Rusă (27 700).
Alexei Krindatch, cercetător specializat al Sinodului Permanent al Episcopilor Ortodocși Canonici din America a afirmat că această creștere a numărului de parohii ortodoxe reprezintă „un raportdestul de important pentru grupurile religioase din Statele Unite ale Americii”. Numărul parohiilor ortodoxe a ajuns la 2370, iar comunitatea ortodoxă din America este alcătuită din peste un milion de adepți, prezenți în cele 20 de biserici surori, potrivit studiului menționat.
Mărimea parohiilor variază, cea mai mare având 900 de persoane, iar cea mai mică 80. Procentul credincioșilor creștini ortodocși americani care frecventează biserica în mod regulat variază de la 77% (în Biserică Ortodoxă din America de Nord) până la 15% (în parohiile Patriarhiei Bisericii Ortodoxe Ruse). O medie a acestora pe teritoriul Statelor Unite ale Americii ar fi de 28 de procente.
„E nevoie de ceva timp pentru a forma o comunitate religioasă în comunitățile de imigranți. Mai întâi sunt preocupați să se instaleze, dar după un timp încep să se gândească la viața lor religioasă”, a spus Krindatch.
Creștinii ortodocși locuiesc în toate statele din SUA, însă aproape jumătate din parohiile ortodoxe sunt concentrate în cinci state americane: California (254 de parohii), Pennsylvania (249), New York (238), Florida (136) și New Jersey (128). În SUA există și 77 de comunități monahale ortodoxe, cele mai multe fiind în California și New York.
Ca o explicaţie pentru această creştere, un cititor al Huffington Post scria în zona de comentarii al unui articol care trata despre creşterea comunităţii ortodoxe americane: „Frumusețea absolută a liturghiei ortodoxe, icoanele, vorbesc despre o teologie profundă. Pentru unii, ea este o continuare a culturii. Pentru americanii postmoderni, deconectați de la sensul continuității, este șansa de a face parte dintr-o comunitate cu rădăcini străvechi. Știu din propria experiență că majoritatea occidentalilor sunt impresionați de ideea de îndumnezeire a omului, faptul că orice om, în această viață, poate ajunge la o spiritualizare desăvârşită. Dar aceasta nu presupune o evadare prin negarea lumii. Totodată, textele sacre și liturghiile sunt complexe. Semnificațiile acestora nu sunt limitate de timp sau spațiu. Viața din ele le face să vorbească oamenilor de milenii”.
Doar trei biserici ortodoxe: Biserica Ortodoxă Ucraineană din America, parohiile Patriarhiei din Biserica Ortodoxă Rusă și Biserica Apostolică Armeană au cunoscut o ușoară scădere a numărului de parohii.
Recensământul Ortodox Național din SUA adună informații din parohiile și comunitățile monahale ale bisericilor creștin ortodoxe din America, iar datele sunt obținute direct de la parohiile locale.
Surse de documentare: www.orthodoxreality.org, www.huffingtonpost.com