Hristos „a suferit crucea, n-a ţinut seama de ocara ei”

Cuvinte duhovnicești

Hristos „a suferit crucea, n-a ţinut seama de ocara ei”

Precum suntem lăudaţi dacă ne ruşinăm de faptele cele rele sau ne smerim înaintea celor mai mari, tot aşa vom primi ocară de ne vom ruşina a face ceva bine; căci a se sfii cineva pentru lucruri necuvioase, înţelepciune este, iar a se sfii de fapte bune, nebunie este.

Căci netrebnic te vei socoti astfel şi vei fi spre batjocură multora pentru neruşinarea ta. Şi de mare trebuinţă este să deosebim acestea două: că precum suntem lăudaţi dacă ne ruşinăm de faptele cele rele sau ne smerim înaintea celor mai mari, tot aşa vom primi ocară de ne vom ruşina a face ceva bine; căci a se sfii cineva pentru lucruri necuvioase, înţelepciune este, iar a se sfii de fapte bune, nebunie este. Cel ce se ruşinează pentru cele de sminteală, nădăjduieşte să iasă din nevoie, însă cel ce se ruşinează a se ridica, acesta cade în pierzare. Asemenea deosebiri ale sfielii le-a arătat Domnul ucenicilor, grăind: „Căci de cel ce se va ruşina de Mine şi de cuvintele Mele, de acesta şi Fiul Omului se va nişina, când va veni întru Slava Sa şi a Tatălui şi a sfinţilor îngeri” (Le. 9, 26). Căci El Însuşi, în locul bucuriei ce I se cuvenea, „a suferit crucea, n-a ţinut seama de ocara ei” (Evrei 12, 2). Din această pricină nu Se ruşinează a ne numi pe noi „fraţi” (Evrei 2, 11) şi prietenii Săi, Dumnezeu fiind şi Atoate ziditor. Deci şi nouă, de ne vom ruşina de cei mai simpli şi nu-i vom iubi ca pe nişte prieteni apropiaţi şi fraţi ai noştri, ne va zice în ziua aceea a Judecăţii: „Nu vă cunosc pe voi” (Mt. 25, 12).

(Povățuiri creștine pentru tineri, Colecție coordonată de Ignatie Monahul, Editura Anastasia, București, 2001, p. 88)