Ieșenii, invitați la un masterclass inedit de muzică veche orientală, susținut de muzicologul Constantin Răileanu
În perioada 2–6 iunie, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași găzduiește un eveniment de excepție dedicat pasionaților de muzică: masterclass-ul intitulat „Prin Patrimoniul Muzical, la pas – O incursiune teoretică și practică în sisteme muzicale orientale”. Activitatea este organizată în parteneriat cu Asociația pentru Cultură și Tradiție „Anton Pann” și Mitropolia Moldovei și Bucovinei și se desfășoară zilnic, între orele 12:00–15:00, în Sala „Eduard Caudella” a Casei Balș.
Masterclass-ul este susținut de muzicologul dr. Constantin Răileanu, fondator și lider al Ansamblului de Muzică Veche „Anton Pann”, apreciat pentru contribuțiile sale semnificative în cercetarea și valorificarea muzicii de tradiție orientală.
Participanții au oportunitatea de a explora teme precum teoria muzicii modale, stiluri orientale – bizantin, turcesc, arab și persan –, clasificarea modurilor, structurile ritmice și melodice, ornamentația, agogica, precum și practici interpretative și compoziționale caracteristice acestor tradiții.
Evenimentul se adresează studenților, cadrelor didactice, muzicienilor și tuturor celor interesați de patrimoniul muzical estic, oferind un prilej rar de dialog cu un specialist de marcă în domeniu.
Constantin Răileanu a vorbit despre cum a luat naștere acest masterclass, subliniind importanța proiectului „Prin patrimoniu muzical la pas”, structurat în două componente esențiale:
Proiectul „Prin patrimoniu muzical la pas” are două componente. Una este teoretic-educativă, oarecum materializată sub forma unui masterclass, iar a doua componentă este una artistică, concertistică. În cea educativă, am venit cu intenția de a oferi celor interesați – în special muzicienilor, cunoscători ai unui limbaj muzical de specialitate, dar și publicului larg – o acomodare cu o realitate muzicală anterioară anului 1900, și anume tezaurul muzical de sorginte orientală, care cuprinde, pe de o parte, repertoriul bizantin, iar pe de altă parte, repertoriul de lume – muzica de lume –, care utilizează, de altfel, expresii și terminologie orientală.
Proiectul a fost gândit și inițiat din convingerea că mulți dintre interpreții de astăzi nu se pot apropia de muzica veche românească din cauza necunoașterii unei metode de lucru care să le permită o interpretare corectă a acestui repertoriu. Prin urmare, am decis ca, în decurs de patru zile, să explic o variantă redusă de acompaniament instrumental, care să le permită să înțeleagă o partitură, să poată interpreta o astfel de partitură și să o facă cât mai corect posibil.
Totodată, în cadrul masterclass-ului au fost prezenți și câte un reprezentant al cântăreților bisericești din cele 13 protopopiate ale Arhiepiscopiei Iașilor, în contextul misiunii Centrului de Formare Continuă al Arhiepiscopiei, prin programul Formare cântăreț bisericesc.
Mai multe detalii despre acest demers ne-au fost oferite de arhidiaconul Ciprian Rusu, directorul programului Formare cântăreț bisericesc:
Suntem încântați și onorați că am reușit să pecetluim această primă întâlnire a responsabililor cu cântăreții bisericești din Arhiepiscopia Iașilor prin intermediul acestui curs de înaltă ținută academică. În cadrul Centrului de formare continuă, ne dorim să creăm o echipă de lucru care să contribuie la creșterea nivelului profesional al psaltului, la conștientizarea responsabilității și a misiunii pe care acesta o are în comunitate și, bineînțeles, la consolidarea statutului său.
După cum spunea domnul Răileanu în cadrul cursului, psaltul ar trebui să fie un intelectual al comunității – nu doar cântăreț, ci și profesor, dirijor, catehet –, având un statut nobil. Îi mulțumim domnului Răileanu atât pentru informațiile teoretice de mare valoare, cât și pentru soluțiile oferite în fața provocărilor cu care se va confrunta echipa de responsabili cu cântăreții bisericești din Arhiepiscopia Iașilor.
Constantin Răileanu are studii de licență în teologie (2001) și muzică (2006 și 2007). În anul 2014 a absolvit studiile doctorale în cadrul Universității Naționale de Muzică din București, cu teza „Paradigme sistemico-diastematice în muzica bizantină” – o analiză a sistemelor intonationale orientale. În prezent este doctorand al Universității „Aristotel” din Tesalonic, cu teza „Analogion and Icon” - o analiză semiotică si fenomenologică a relatiei sunet-semn-culoare. Este coordonatorul Ansamblului „Anton Pann” (din 2003), iar din anul 2006 este președintele Asociației pentru Cultură și Tradiție „Anton Pann”. Din anul 1998 este coordonatorul Grupului Vocal de Muzică Bzantină „Anton Pann”. Începând cu anul 2007 este membru al Universității Naționale de Muzică București, Facultatea de Compoziţie, Muzicologie şi Pedagogie Muzicală, Departamentul de Studii Masterale, Specializarea Muzică bizantină. A publicat mai multe studii și articole tematice și a înregistrat mai multe CD-uri cu muzică veche românească.