A început prepararea Sfântului și Marelui Mir
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a săvârșit în această dimineață slujba de sfințire a ingredientelor și a recipientelor în care va fi preparat și păstrat Sfântul și Marele Mir. În Joia Mare, în cadrul Sfintei Liturghii, ierarhii Sfântului Sinod vor binecuvânta Mirul.
După preparare, mirul va fi transportat la Reședința Patriarhală, urmând ca, în Joia Mare, ierarhii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române să oficieze sfințirea la altarul de vară al Catedralei Patriarhale.
La finalul slujbei, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a vorbit despre semnificațiile și importanța Sfântului și Marelui Mir și a explicat decizia confecționării din argint a noilor amfore în care acesta va fi păstrat.
În total, au fost confecționate 12 amfore mari, de câte 25 de litri fiecare, cu ajutorul cărora mirul va fi transportat la Reședința Patriarhală, și 44 de amfore mici de argint, de câte 5 litri, care vor fi dăruite, ulterior sfințirii, eparhiilor din Patriarhia Română.
„Argintul nu doar este un metal frumos și elegant, ci și unul care ajută la conservarea bună a Marelui Mir și, de asemenea, arată prețuirea noastră față de acest Mare Mir”.
Legătura dintre Sfântul și Marele Mir și Taina Botezului
Vorbind despre utilizarea Sfântului și Marelui Mir la Taina Botezului, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat că Botezul „înseamnă participare la taina morții și învierii lui Hristos”.
Cele trei confundări, a continuat Patriarhul României, „amintesc de cele trei zile în care a stat Mântuitorul în mormânt și apoi învierea Lui din morți. Deci, în crucea și învierea lui Hristos este botezat oricine dorește să primească mântuirea, adică unirea omului păcătos și trecător cu Dumnezeu cel Sfânt și netrecător sau veșnic, iar Sfântul și Marele Mir este semn de prețuire pentru iubirea jertfelnică a Sa”.
Timpul sfințirii Marelui Mir
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat că sfințirea Sfântului și Marelui Mir se face în Joia Mare, înainte de moartea și învierea lui Hristos, pentru a aminti de gestul Mariei, sora lui Lazăr, care a „făcut cu anticipație ce trebuiau să facă femeile mironosițe în dimineața Învierii”.
„De aceea a hotărât Biserica, într-un mod foarte înțelept, ca sfințirea Marelui Mir să se facă în Sfânta și Marea Joi, care este și ziua instituirii Sfintei Euharistii. De ce? Pentru că mirul arată prețuirea Bisericii pentru Hristos cel jertfelnic. E o prețuire a iubirii Lui jertfelnice, iar Euharistia arată tocmai același lucru, iubirea Lui jertfelnică, care se dăruiește pentru viața lumii”, a explicat Preafericirea Sa.
Rolul Sfântului și Marelui Mir
„Lucrarea de sfințire a Marelui Mir are în vedere faptul că, prin ea, se caută sfințirea omului, și, prin mirungere, se dau darurile Duhului Sfânt, ca niște semințe, iar creștinul, în timpul vieții sale, adaugă voința sa de a împlini voia lui Dumnezeu și cu o lucrare a sa cu harul. De aceea, darurile oferite de Duhul Sfânt prin mirungere la Botez vor fi cultivate prin conlucrare cu harul Preasfintei Treimi și vor deveni ceea ce numește Sfântul Apostol Pavel în Epistola către Galateni: Roadele Duhului Sfânt”.
Celelalte utilizări cultice ale Marelui Mir
În încheierea discursului, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a amintit de faptul că Sfântul și Marele Mir este utilizat și la sfințirea Sfintei Mese, care simbolizează „mormântul Domnului din care El a înviat”.
Deci, Sfânta Masă din Sfântul Altar, a afirmat Patriarhul Daniel, „este simbolul mormântului în care a fost pus Hristos, dar și tronul slavei Sale, pentru că din acest mormânt și-a arătat slava învierii Sale, pentru că a înviat din morți și a intrat în Ierusalimul Ceresc, în viața fără de sfârșit”.
sursa: basilica.ro