IPS Teofan: „Îmbrăcarea în Dumnezeu nu se poate face fără duhul pocăinţei“
Momente de bucurie pentru obştea de maici a Mănăstirii Eşanca, unde, în a cincea duminică din Postul Paştilor, Sfânta Liturghie a fost oficiată de Înaltpreasfinţitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi. Mănăstirea Eşanca este situată la 3 kilometri de Darabani şi are hramurile „Sfânta Treime“, „Sf. Serafim de Sarov“ şi „Sf. Cuv. Parascheva“.
În Duminica a V-a din Post, a Cuvioasei Maria Egipteanca, Înaltpreasfinţitul Părinte Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, a oficiat Sfânta Liturghie la Mănăstirea Eşanca din judeţul Botoşani. Biserica aşezării monahale a fost plină de credincioşii care au venit să participe la sfânta slujbă, să ia binecuvântare şi să se împărtăşească cu Sfintele Taine chiar din mâna Întâistătătorului Bisericii din Moldova.
Mărturisirea credinţei, fundamentul creşterii noastre întru Dumnezeu
După rostirea Sfintei Evanghelii, în cuvântul de învăţătură, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei a subliniat cum poate credinciosul să se îmbrace în veşmântul lui Dumnezeu: „Care este ţinta vieţii creştine, a noastră, a celor botezaţi în numele Sfintei Treimi, dacă nu îmbrăcarea în Dumnezeu? Nu există o ţintă mai aleasă, nu este un drum mai frumos decât acela de a te îmbrăca în Dumnezeu. Din cauza mândriei, Adam şi Eva au căzut, dezbrăcându-se de Dumnezeu şi îmbrăcându-se în duhul acestei lumi. De atunci şi până astăzi, omul este ispitit să se dezbrace de haina pe care Dumnezeu i-a dat-o la Sfântul Botez şi să se acopere cu hainele întunericului. Omul, constatând că s-a îmbrăcat în altă haină decât în veşmântul lui Dumnezeu, este chemat de Biserică să se aşeze la picioarele Crucii şi să se lase pătruns de taina Învierii Domnului Iisus Hristos. Fundamentul creşterii noastre întru Dumnezeu este mărturisirea credinţei celei adevărate în răstignirea, moartea şi Învierea Domnului Hristos, mărturisire pe care au făcut-o Sfinţii Părinţi de-a lungul veacurilor. Moartea şi Învierea Domnului Hristos devin haină a mântuirii noastre, prin Sfântul Botez şi prin Sfintele Taine“. În cuvântul rostit, IPS Teofan a făcut referire şi la Sfânta Maria Egipteanca, văzută ca un model de pocăinţă: „Îmbrăcarea în Dumnezeu nu se poate face fără duhul pocăinţei. Biserica o cinsteşte în această zi pe Sfânta Maria Egipteanca, cea mult păcătoasă în tinereţea ei, dar care şi-a dat seama că viaţa imorală o dezbracă de tot ceea ce este frumos, luminos şi adevărat. De aceea, Cuvioasa Maria Egipteanca a pus început mântuirii sale, printr-o pocăinţă foarte aspră, printr-o nădejde sfântă şi printr-o privire onestă în adâncul fiinţei sale lăuntrice“.
La finalul slujbei arhiereşti, după împărtăşirea cu Sfintele Taine, obştea monahală şi credincioşii prezenţi, conform tradiţiei, au primit binecuvântare de la IPS Părinte Teofan.
Mănăstirea Eşanca a fost înfiinţată la începutul anului 2010 cu sprijinul protos. Serafim Grigoraş, slujitor la Catedrala mitropolitană din Iaşi. Toate lucrările acestei aşezări monahale s-au efectuat sub directa supraveghere a Preasfinţitului Calinic Botoşăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iaşilor. Stilul arhitectonic al mănăstirii este cel tradiţional, lăcaşul sfânt fiind pictat de către Constantin Diaconescu, ucenicul renumitului artist Călin Drăgoi. Catapeteasma bisericii a fost realizată de sculptorul Irinel Cotfas din Grumăzeşti - Neamţ. Specific acestui aşezământ monahal este ritualul de a înconjura biserica de trei ori la finalul slujbei Utreniei de la ora 18:00. Stareţă este monahia Petronia Ilaş, iar în prezent vieţuiesc la această mănăstire 12 monahii.