Lumina Sfântă a venit la Ierusalim
Sâmbătă, 30 aprilie 2016, în jurul orei 14.29, Lumina Sfântă a venit la Ierusalim, la Mormântul Domnului. Preafericitul Părinte Teofil al III-lea, Patriarhul Ierusalimului, a ieșit din Sfântul Mormânt și a dat Lumina Sfântă tuturor celor prezenţi.
În jurul orei 14.25, Patriarhul Ierusalimului și-a scos veșmintele și mitra și s-a supus percheziționării pentru a se dovedi că nu are asupra sa nici un dispozitiv cu care să poată aprinde vreo lumânare şi, îmbrăcat numai în stihar, a intrat în Sfântul Mormânt. În interior, Preafericirea Sa a îngenuncheat înaintea dalei de marmură ce acoperă mormântul şi s-a rugat pentru pogorârea Sfintei Lumini.
Cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, o delegație a Patriarhiei Române condusă de Preasfinţitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, este prezentă la Ierusalim pentru a aduce în România Lumina Sfântă de la biserica Sfântului Mormânt. Din delegaţie mai fac parte: părintele protosinghel Anghel Andrei, secretar patriarhal, părintele arhimandrit Clement Haralam, mare eclesiarh al Catedralei Patriarhale, părintele arhimandrit Ciprian Grădinaru, eclesiarhul Paraclisului Catedralei Naţionale şi părintele arhimandrit Cleopa Nistor, administratorul Centrului social-pastoral „Sfânta Maria” din Techirghiol.
La eveniment a fost prezent şi părintele arhimandrit Teofil Anăstăsoaie, Reprezentantul Patriarhiei Române la Locurile Sfinte şi Superiorul Aşezămintelor Româneşti de la Ierusalim, Ierihon şi Iordan.
Două evenimente neliturgice preced celebrarea ritului Luminii Sfinte. Primul, perchiziţionarea Sfântului Mormânt are ca scop îndepărtarea oricărei surse de foc din interiorul lui. Percheziţia implică trei inspecţii separate şi este condusă de un paznic musulman stabilit pentru Sfântul Mormânt, în prezenţa clericilor armeni, copţi şi iacobiţi. Cel de-al doilea eveniment neliturgic este sigilarea uşii Sfântului Mormânt. Garda musulmană pune, în fiecare an, o bandă albă printre cele două mânere ale uşii, sigilând-o cu ceară.
Sfânta Lumină de la Ierusalim este cea mai clară dovadă a dreptei credinţe, cea mai evidentă dintre minunile creştine care se petrec în Biserica Ortodoxă. Patriarhatul ortodox din Ierusalim nu are un typikon scris referitor la rânduiala săvârşită pentru coborârea Luminii Sfinte. Patriarhii care au săvârşit acest ritual au lăsat puţine mărturii cu privire la înălţătorul moment. În schimb, rugăciunea specială pentru primirea Sfintei Lumini există într-o formă tipărită. Aceasta este citită de către patriarh cât timp stă în Sfântul Mormânt. Originea rugăciunii nu este cunoscută. Restul slujbei este săvârşit întocmai cu tradiţiile transmise de la un întâistătător la altul, pe cale orală sau prin însemnări liturgice disparate.
Sursa: basilica.ro