Originea muzicii vocale este în sufletul omului

Prezentare de carte

Originea muzicii vocale este în sufletul omului

Muzica defineşte omul în ceea ce are el mai adânc şi mai intim, dezgolind taina spiritului până la a-l sensibiliza. Ea este fondul sonor al profunzimilor existenţei.

La Editura Doxologia a apărut lucrarea Pagini din istoria muzicală a Catedralei mitropolitane din Iaşi, autor părintele Gabriel Nastasă.

Muzica este parte integrantă din viaţa noastră, mai ales când încercăm să menţinem legătura cu Dumnezeu, exprimând prin ea inexprimabilul şi sintetizând în ea prinosul trăirilor noastre sufleteşti, cu caracter penitenţial, euharistic sau laudativ. Cultul divin public din Biserica noastră abundă de cântări care concentrază esenţa învăţăturii noastre de credinţă. Neglijenţa faţă de cântarea bisericească poate influenţa negativ starea sufletească a credincişilor, pe când implicarea pentru dezvoltarea şi măiestria ei, pe fondul trăirii mesajului cântat, poate înălţa pe credincioşi pe culmile comuniunii cu Dumnezeu. Incursiunea autorului în spaţiul sacru al Catedralei Mitropolitane i-a descoperit exemple vii de organizatori ai cântării bisericeşti, care au conştientizat valoarea muzicii în Biserică. Aceştia, nu numai că au dezvoltat cântarea bisericească, dar au avut şi misiunea foarte dificilă, de a o proteja de unele influenţe nepotrivite ale muzicii profane.

Muzica defineşte omul în ceea ce are el mai adânc şi mai intim, dezgolind taina spiritului până la a-l sensibiliza. Ea este fondul sonor al profunzimilor existenţei.

Cântarea este limba universală, „mijloc de înţelegere a tuturor oamenilor din toate locurile şi din toate timpurile”. Acest fapt îşi are explicaţia în originea comună a omului şi în muzicalitatea ontologică a lui. Originea muzicii vocale este în sufletul omenesc.

Experienţa acumulată şi transmisă de protopsalţii, cântăreţii, dirijorii de cor, corişti care au activat de la sfârşitul secolului al XIX-lea la Catedrala mitropolitană din Iaşi, poate servi astăzi ca paradigmă pentru îmbunătăţirea răspunsurilor liturgice, atât în ceea ce priveşte repertoriul folosit sau criteriile  de alegere a repertoriului, cât şi în privinţa conduitei moral relegioase. Din altă perspectivă, unele aspecte negative din experienţa trecutului ne indică, ne avertizează despre  pericolul denaturării cântării bisericeşti şi ne solicită atenţia deosebită de a nu le repeta. Lucrarea este scrisă în vederea pregătirii de psalţi competenţi, valoroşi, prin a căror „jertfă de laudă”să fie favorizat dialogul cu Dumnezeu, adică rugăciunea.

Cântarea psaltică, monodică, de tradiţie bizantină şi cântarea armonico-polifonică pe mai multe voci au convieţuit în această Catedrală într-un mod cu totul deosebit. Istoria personalităţilor reprezentative pentru fiecare fel de cântare bisericească ne relevă rezolvarea conflictului (de multe ori nejustificat) dintre cele două direcţii de muzică bisericească, prin păstrarea identităţii cântului de tradiţie bizantină utilizat, în special, în cadrul Laudelor bisericeşti şi la Sfânta Liturghie în zilele de rând, şi prin adaptarea muzicii corale duhului eclesial, extirpând anumite influenţe ale muzicii profane.

Vă invit la lectură căci experienţa muzicală de mai bine de un secol la Catedrala mitropolitană din Iaşi este de referinţă pentru orice reînnoire a segmentului muzical religios. Ne învaţă că merită să investim, atât material, cât şi spiritual, pentru îmbogăţirea şi perfecţionarea cântării bisericeşti, în vederea instaurării în biserică a unei atmosfere sublime, care să ne înalţe la Tatăl ceresc.

Cartea „Pagini din istoria muzicală a Catedralei Mitropolitane din Iaşi”, autor pr. Gabriel Nastasă poate fi cumpărată de la magazinul online Doxologia, de la librăriile Doxologia, precum şi de la celelalte librării din Iaşi şi din ţară.