Părintele Patriarh Daniel: „Crucea nu e numai simbolul morții, ci și al învierii lui Hristos”

15 Septembrie 2020 12:11 Patriarhia Română

Părintele Patriarh Daniel a asistat luni la Sfânta Liturghie oficiată la Paraclisul Catedralei Mântuirii Neamului. În omilia sa, el a vorbit despre semnificația cinstirii Sfintei Cruci în ortodoxie, făcând un scurt istoric al evenimentelor care au condus la stabilirea sărbătorii Înălțării Sfintei Crucii. Patriarhul a explicat înțelesurile duhovnicești ale Răstignirii și de ce crucea este sursă de lumină și speranță.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a menționat semnificațiile Sfintei Cruci descrise în scrierile Sfinților Apostoli. Sfânta Cruce este:

  • semn al puterii lui Dumnezeu
  • armă împotriva diavolilor
  • altar de jertfă

Crucea ca semn al puterii lui Dumnezeu

Este vorba despre puterea lui Dumnezeu „de a învinge păcatul, ura și răutatea prin iubire smerită și milostivă” și „de a răbda până la moarte suferințele și de a birui moartea prin Înviere”, a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.

„Această putere a iubirii smerite, răbdătoare, a lui Hristos pe cruce este puterea care pregătește învierea Lui. Deoarece Hristos S-a dăruit total lui Dumnezeu ca om, Dumnezeu i-a dăruit acestei umanități smerite și ascultătoare a lui Hristos Învierea, adică viața veșnică”, a explicat el.

„Sfânta Cruce nu este un simplu semn, este puterea iubirii lui Hristos concentrată în acest semn. Noi nu ne închinăm lemnului și metalului, ci lui Hristos, Care S-a răstignit pe cruce”, a mai precizat părintele patriarh.

Crucea ca armă împotriva diavolilor

„Demonii mândri și neascultători îi îndemnau pe Iudei să-L răstignească pe Hristos, crezând că la violență El va răspunde cu violență, la răutate cu răutate”, a spus patriarhul. „Însă, Hristos Domnul, cu o răbdare desăvârșită și o smerenie desăvârșită, nu a răspuns la răutate cu răutate și a iertat pe cei care L-au răstignit, a răspuns cu iubire milostivă.”

Iar „multa Lui smerenie și îndelunga răbdare au biruit puterile diavolești mândre și neascultătoare”, a mai precizat Patriarhul Daniel.

Crucea ca altar de jertfă

Crucea „este altarul de jertfă cel mai înalt”, pe care, după spusele Sfântul Apostol Pavel, Mântuitorul Iisus Hristos S-a adus pe Sine Tatălui ca Jertfă Supremă. Jertfindu-Se de bunăvoie pe Cruce, Mântuitorul „a intrat, odată pentru totdeauna, în Sfânta Sfintelor din ceruri și a împăcat pe Dumnezeu cu oamenii și a dăruit oamenilor împărăția cerurilor, viața veșnică”, a spus părintele patriarh.

„În fiecare biserică ortodoxă, Sfânta Cruce se pune lipită de Sfânta Masă din altar pe care se săvârșește Sfânta Euharistie, aducându-ne aminte că noi primim Trupul lui Hristos cel răstignit și înviat”, a adăugat el.

Crucea luminoasă, nedespărțită de Înviere

În continuare, Părintele Patriarh a vorbit despre semnificația duhovnicească a Crucii lui Hristos: „După Învierea sa din morți, Hristos poartă în mâinile Sale și în coasta Sa semnele crucii, ale răstignirii, ca să ne arate că iubirea Lui smerită și răbdătoare rămâne veșnică”.

Semnul Sfintei Cruci se va arăta pe cer și înainte de a doua venire a Mântuitorului Iisus Hristos, ne spune Sfântul Evanghelist Matei.

„Această profeție ne arată că cerul și pământul pe care le cunoaștem acum vor fi transformate într-un cer nou și un pământ nou, unde nu vor mai fi lacrimi și nu va mai fi moarte. Iar Hristos Domnul va lumina Noul Ierusalim, cerul nou și pământul nou, cu puterea iubirii slavei Sale.”

„De aceea, Sfânta Cruce, în ortodoxie, nu este pictată întunecată, ci luminată, pentru că ea este și simbolul învierii lui Hristos”, a precizat părintele patriarh. „De aceea, și în noaptea de Paști, când preotul proclamă Învierea lui Hristos, ridică Sfânta Cruce, adaugă lumânarea Învierii și spune Cristos a înviat și credincioși răspund Adevărat a înviat”, a explicat Părintele Patriarh Daniel.

„Deci Crucea în ortodoxie este luminoasă, pentru că nu e numai simbolul morții Lui pe cruce, ci și simbolul învierii lui Hristos. Când punem crucea pe morminte, înseamnă că toți cei care au adormit întru Domnul, întru credință, sunt îndreptați spre Înviere, spre a doua venire a lui Hristos întru Slavă, Când va veni să judece viii și morții, când va răsplăti cu bucurie mare pe cei care au crezut în El și au împlinit voia Lui în viața lor”, a încheiat el.

Ultimele din categorie