Viața Sfântului Ierarh Petru, Mitropolitul Kievului
Acest Sfânt Ierarh de neam român s-a născut la Suceava, la 21 Decembrie 1596, ca fiu al lui Simion Movilă – mai târziu, domn în Muntenia și în Moldova - și al soției sale Marghita (Margareta). Petru era deci strănepotul lui Petru Rareș (1527-1538; 1541-1546), bunicul său Ioan, fiind căsătorit cu fiica lui Rareș. De mic copil a învățat carte și a fost educat în frica de Dumnezeu, mai ales că avea drept unchi pe Gheorghe, Mitropolitul Moldovei, care împreună cu un alt unchi al său – Ieremia, domn al Moldovei, au ctitorit Mănăstirea Sucevița. Îi plăcea să meargă la mănăstirile bucovinene și în special la moaștele Sfântului Ioan cel Nou – sfânt la care a avut evlavie toată viața.
În decembrie, în ziua a 22-a, pomenirea slăvitului și întru tot lăudatului ierarh Petru Movilă, Mitropolitul Kievului, Galiției și al întregii Rusii.
I
Acest Sfânt Ierarh de neam român s-a născut la Suceava, la 21 Decembrie 1596, ca fiu al lui Simion Movilă – mai târziu, domn în Muntenia și în Moldova - și al soției sale Marghita (Margareta). Petru era deci strănepotul lui Petru Rareș (1527-1538; 1541-1546), bunicul său Ioan, fiind căsătorit cu fiica lui Rareș. De mic copil a învățat carte și a fost educat în frica de Dumnezeu, mai ales că avea drept unchi pe Gheorghe, Mitropolitul Moldovei, care împreună cu un alt unchi al său – Ieremia, domn al Moldovei, au ctitorit Mănăstirea Sucevița. Îi plăcea să meargă la mănăstirile bucovinene și în special la moaștele Sfântului Ioan cel Nou – sfânt la care a avut evlavie toată viața.
După uciderea tatălui său în 1611 de către soția fratelui său Ieremia (care-i râvnea tronul), a pribegit cu familia în Muntenia, așezându-se definitiv în Polonia, unde familia viitorului ierarh avea multe cunoștințe, dacă nu chiar rude. Aici el are posibilitatea să-și continue studiile la școala ortodoxă a „Frăției" din Lvov (Lemberg) unde a avut drept îndrumător direct pe un diacon foarte iscusit de la care a învățat nu numai teologia, ci și multe limbi străine (slavonă, ucraineană, polonă, lituaniană și franceză), dar în special limbile greacă și latină de care era foarte pasionat. Nu se știe exact, dar se pare că a studiat și la Academia (laică) din Lvov, unde și-a aprofundat cunoștințele sale de limbi străine și de filozofie, pentru că în altă parte nu le putea învăța astfel de bine. În cele din urmă, după cum se știe, a făcut cursuri și la Sorbona unde se preda tot în limba latină.
După obiceiul vremii, ca fiu de nobil, a trebuit să facă și studii militare devenind astfel, încă de tânăr, subofițer în armata poloneză. Ca militar, participă în 1620 la lupta de la țuțora-Iași, în care alianța româno-turcească învinge alianța moldo-poloneză, iar în 1622 ia parte la luptele de la Hotin. Totuși, elanul său de tânăr ostaș nu-l va folosi prea mult în apărarea intereselor Regatului Polonez, urmând ca în scurt timp să se dovedească un și mai iscusit ostaș în apărarea Ortodoxiei amenințate de prozelitismul catolic și calvin.
Situația ortodocșilor din Ucraina de atunci era foarte gravă mai ales în timpul fanaticului rege Sigismund al III-lea care a lipsit Ortodoxia de dreptul la existență, confiscând astfel multe biserici și chiar averile personale ale ortodocșilor.
Nemaiputând suporta aceste lucruri, tânărul Petru se retrage în 1622 în partea de est a Regatului Poloniei, unde își cumpără o casă și ceva pământ la Rubejovka, nu departe de Kiev, unde ctitorește o biserică de lemn cu hramul „Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava". Deși vizita destul de des Lavra Peșterilor, prefera să stea mai mult în acel sat unde se ruga și citea foarte mult, ducând o viață contemplativă. După cinci ani petrecuți în retragere și studiu al Sfintei Scripturi și al Sfinților Părinți, intră în obștea Lavrei Pecerska unde, în noiembrie 1627 a fost călugărit cu același nume de Petru iar, după numai câteva luni, devine egumen, fiind ridicat la treapta de arhimandrit, având doar 31 de ani. Pe atunci, Ukraina de astăzi făcea parte din Regatul Catolic al Poloniei care era condus de regele Sigismund al III-lea care-i prigonea pe ortodocși. Totuși acesta a confirmat alegerea lui Petru Movilă ca stareț la Kiev. Alegerea făcută de obștea Lavrei Pecerska care era pe atunci stavropighie a Patriarhiei Ecumenice a fost confirmată și de Patriarhul Kiril Lukaris al Constantinopolului.
Acest mare stareț, chiar din primii ani de călugărie la Mănăstirea Pecerska și până în ultimul moment al vieții sale a purtat în ascuns pe sub hainele obișnuite o cămașă țesută din păr foarte aspru ce avea presărați pe dinăuntru niște nasturi de fier. Mai purta pe trup un brâu tot din fier cu dinți ascuțiți de la care a avut multe răni care deseori îi umflau trupul. Se ruga foarte mult, făcea multe metanii și vărsa râuri de lacrimi. Cu toate acestea, nevoința nu l-a împiedicat de la activitatea cărturărească și administrativă pe care se angajase să o facă spre binele Ortodoxiei. În doar cinci ani de stăreție la Pecerska, Arhimandritul Petru a desfășurat o bogată activitate bisericească și culturală, continuând să tipărească mai multe cărți care aveau rostul de a apăra Ortodoxia în fața prozelitismului catolic care a început să pustiiască aceste pământuri imediat după „Unirea de la Brest-Litovsk" din 1596. Pune bazele unui colegiu, întâi la Lavra, apoi la Mănăstirea Bratska, din care se va dezvolta vestita Academie Duhovnicească de la Kiev în 1633. A pus la dispoziția Academiei și domeniile sale de la Rubejovka pe care le cumpărase încă înainte de călugărie.
Semnează la 16 august 1628 declarațiile Sinodului Eclesiastic de la Kiev în care erau condamnați clericii care au aderat la Uniația din 1596.
A sprijinit alegerea ca Rege al Poloniei a lui Wladislav I, în 1632, care a recunoscut drepturile eparhiilor Ortodoxe din Mitropolia Kievului și a menținut „Frățiile Ortodoxe".
Murind bătrânul Mitropolit Iov Borețki, Bunul Dumnezeu a rânduit ca Arhimandritul Petru să fie ales ca Mitropolit al Kievului, Haliciului (Galiția) și a toată Rusia (Mică, n.n.). Aceasta datorită originii sale voievodale, dar mai ales pregătirii sale teologice și sprijinului celor care îl cunoșteau și care vedeau în el salvarea Ortodoxiei amenințată de iezuiții latini. Hirotonia în arhiereu a avut loc la 28 aprilie 1633 având în fruntea soborului pe Patriarhul Teofan al Ierusalimului ca delegat al lui Kiril Lukaris, Patriarhul Ecumenic de atunci.
Ca Mitropolit al Bisericii Ortodoxe ucraino-ruse din Polonia, timp de 13 ani, a desfășurat o intensă activitate bisericească și culturală, mai ales în domeniul tipăririi de cărți bisericești, cunoscându-se peste 50 de cărți îngrijite de el.
Printre cărțile de slujbă, cea mai importantă este „Evhologhiul" sau „Trebnicul" (1646), care conține o parte originală și anume, explicarea sensurilor liturgice și dogmatice ale slujbelor, precum și felul cum să se pregătească preoții pentru săvârșirea lor. Alte cărți de slujbă, tipărite de el sunt: „Liturghierul" (1629), „Evangheliarul" (1636), „Apostolul" (1638), „Psaltirea" (1640), etc.
Dintre cărțile de apărare a Ortodoxiei amintim „Lithos" (1644) în care combate primatul papal și Filioque printr-o expunere irenică și obiectivă a dogmelor ortodoxe.
II
Cea mai importantă lucrare a acestui sfânt ierarh este desigur „Mărturisirea Ortodoxă" (Pravoslavnica Mărturisire), revizuită și corectată de Meletie Sirigul, cel mai învățat teolog grec al secolului al XVII-lea, prezent la Sinodul de la Iași, care s-a ținut în trapeza Mănăstirii Sfinții Trei Ierarhi și la care au participat delegați ai Patriarhiei Ecumenice, ai Bisericii din Kiev și ai Bisericii Moldovei, în frunte cu Mitropolitul Varlaam. Recunoașterea acestei lucrări de către Sinodul Constantinopolitan în 1643 a făcut din ea o Mărturisire a întregii Biserici Răsăritene. A fost semnată la început de Patriarhul Ecumenic Partenie I și, ulterior, și de Patriarhii Alexandriei, Antiohiei și Ierusalimului. A fost tipărită în greaca populară în 1677, la Amsterdam și pentru prima oară în românește, la Buzău, în 1691, tradusă de Radu și Ștefan Greceanu. Mult timp a fost folosită ca manual în școlile teologice din Rusia și din țările Române, iar unii ierarhi importanți ai Bisericii de Răsărit cum sunt Patriarhii Nectarie al Ierusalimului sau Adrian al Moscovei i-au atribuit chiar un caracter inspirat.
III
Sub raport edilitar, acest mare Ierarh a restaurat Catedrala Sfânta Sofia din Kiev și cele două mănăstiri care depindeau de ea, a reînnoit biserica mare a Lavrei Pecerska, a restaurat din temelie biserica Spasa, ctitorită de Cneazul Vladimir etc.
A instituit vicari și protopopi pentru a îndruma pe preoți și un „consistoriu“ pentru a judeca abaterile clerului.
Sub raport cultural a acordat o atenție deosebită Academiei duhovnicești din Kiev, corpul profesoral fiind recrutat din membrii Frăției Ortodoxe, această școală fiind cea mai veche instituție de învățământ universitar la slavii ortodocși.
Deși departe de plaiurile natale, marele Ierarh al Kievului n-a uitat de poporul român din care a provenit și l-a ajutat ori de câte ori a fost nevoie. De pildă, el a trimis tipografii la Târgoviște, Câmpulung și la Govora, iar la Iași, pe lângă tipografie a trimis și patru profesori pentru noua Academie înființată de dreptcredinciosul domn Vasile Lupu, după modelul celei de la Kiev. În 1645 vine la Iași și binecuvintează căsătoria fiicei lui Vasile Lupu, Maria, cu nobilul polonez Ianusz Radziwill.
Pe frontispiciul multora din tipăriturile sale se găsește stema Movileștilor sau a țărilor Române, unde domniseră membri ai familiei Movileștilor. El însuși se intitula „fiu al voievodului țării Moldovei" sau „fiu de domn moldovean", ca expresie a dragostei față de neamul din care descindea.
A trecut la Domnul în ziua de 22 Decembrie 1646, fiind îngropat în biserica mare a Mănăstirii Pecerska. Întreaga avere a folosit-o pentru restaurarea de biserici, înființarea de școli și întreținerea lor.
Pentru deosebitele sale merite, Mitropolitul Petru Movilă al Kievului a fost canonizat de Biserica Ortodoxă din Ucraina în luna Decembrie 1996.
În anul 1997 Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române și-a însușit această canonizare și a solicitat Arhiepiscopiei Iașilor să se ocupe de alcătuirea Slujbei și pictarea icoanei Sfântului Ierarh Petru Movilă. în anul 2002, același Sfânt Sinod a hotărât ca ziua de pomenire a Sfântului Ierarh Petru Movilă, în calendarul ortodox român, să fie data de 22 decembrie, ziua trecerii sale la Domnul.
În 13 octombrie 2002, cu prilejul împlinirii a 360 de ani de când s-a ținut Sinodul de la Iași (1642-2002), a fost proclamată solemn canonizarea Sfântului Ierarh Petru Movilă în fața mulțimilor de pelerini veniți la hramul Cuvioase Parascheva din România și de peste hotare. Icoana Sfântului a fost arătată clerului și poporului în timp ce se cânta troparul său.
Cu ale lui sfinte rugăciuni, Doamne, miluiește-ne și ne mântuiește pe noi. Amin.