Când omul cunoaște dragostea dumnezeiască, trupul poate îmbătrâni, însă duhul întinerește și înflorește

Cuvinte duhovnicești

Când omul cunoaște dragostea dumnezeiască, trupul poate îmbătrâni, însă duhul întinerește și înflorește

    • mână pe cetină
      Când omul cunoaște dragostea dumnezeiască, trupul poate îmbătrâni, însă duhul întinerește și înflorește / Foto: Oana Nechifor

      Când omul cunoaște dragostea dumnezeiască, trupul poate îmbătrâni, însă duhul întinerește și înflorește / Foto: Oana Nechifor

    • candelă aprinsă
      Când omul cunoaște dragostea dumnezeiască, trupul poate îmbătrâni, însă duhul întinerește și înflorește / Foto: Oana Nechifor

      Când omul cunoaște dragostea dumnezeiască, trupul poate îmbătrâni, însă duhul întinerește și înflorește / Foto: Oana Nechifor

Dragostea pentru Hristos este altceva. Ea nu are sfârșit, este nesăturată. Dă viață, dă putere, dă sănătate, dă, dă... Și cu cât dă, cu atât mai mult omul vrea să se îndrăgostească.

Hristos este cel mai înalt lucru care poate fi dorit. Ceva mai înalt nu există. Toate cele simțite duc la o săturare, numai Dumnezeu nu. El este totul. Dumnezeu este cel mai înalt lucru care poate fi dorit. Nici o altă bucurie, nici o altă frumusețe nu se poate compara cu El. Ce altceva ar putea sta alături de lucrul cel mai înalt?

Dragostea pentru Hristos este altceva. Ea nu are sfârșit, este nesăturată. Dă viață, dă putere, dă sănătate, dă, dă... Și cu cât dă, cu atât mai mult omul vrea să se îndrăgostească, în vreme ce dragostea omenească îl poate strica pe om, îl poate înnebuni. Când Îl iubim pe Hristos, toate celelalte iubiri rămân în umbră. Celelalte iubiri au o săturare, numai iubirea lui Hristos nu are. Iubirea trupească ajunge la acest sațiu. Apoi poate începe gelozia, nemulțumirea, până și crima. Se poate preface în ură. Iubirea în Hristos nu se schimbă. Iubirea lumească durează puțin și încet-încet se stinge, în vreme ce iubirea dumnezeiască se mărește și se adâncește. Orice altă dragoste poate să-l aducă pe om la deznădejde. Dragostea dumnezeiască însă ne înalță către tărâmul lui Dumnezeu, ne dăruiește liniște, bucurie, plinătate. Celelalte plăceri istovesc, în vreme ce aceasta nu satură niciodată. Este o plăcere fără de sațiu, de care omul nu se îngreuiază vreodată. Este cel mai înalt lucru care poate fi dorit.

Doar într-un singur punct încetează dorirea: când omul se unește cu Hristos. Iubește, iubește, iubește, și cu cât iubește, cu atât vrea mai mult să iubească. Vede că încă nu s-a unit, nu s-a predat iubirii lui Dumnezeu. Are mereu imboldul, dorința, bucuria spre a izbuti să ajungă la cel mai înalt lucru care poate fi dorit, la Hristos. Tot postește, tot face metanii, tot se roagă, și totuși nu află mulțumire. Nu-și dă seama că a ajuns deja la această iubire. Nu simte că ceea ce dorește l-a umplut, a primit-o deja, o trăiește. După această dragoste dumnezeiască, după această iubire dumnezeiască tânjesc fierbinte toți asceții. Ei se îmbată cu o beție dumnezeiască. În această beție trupul poate îmbătrâni, poate trece, însă duhul întinerește și înflorește.

(Ne vorbește Părintele Porfirie, Editura Egumenița, Galați, 2003, pp. 170-171)