Sensul profund al pocăinței – o recentrare a întregii noastre vieți pe Sfânta Treime
Pocăința este nu numai regretarea trecutului, ci transformarea totală a perspectivei, înnoirea manierei de a ne raporta la Dumnezeu, la alții și la noi înșine.
Ce înțelegem, de fapt, prin pocăință? Cuvântul ne sugerează, în general, regretul de a fi păcătuit, sentimentul de vinovăție, senzația de durere și dezgust pentru rănile pe care le-am făcut semenilor și nouă înșine. Această viziune nu este însă completă. Durerea și dezgustul formează un element esențial al pocăinței, dar nu-i redau întregul conținut și nici măcar dimensiunea cea mai importantă.
Ca să ne apropiem de sensul profund al pocăinței este necesară o revenire la termenul grec: metanoia. Literal, înnoirea minții: adică nu numai regretarea trecutului, ci transformarea totală a perspectivei, înnoirea manierei de a ne raporta la Dumnezeu, la alții și la noi înșine. „O lucrare de mare inteligență” cum spune Păstorul lui Herma (secolul al II-lea) și nu neapărat o criză afectivă. Pocăința nu este un acces de remușcări și autocompătimire, ci o convertire, o recentrare a întregii noastre vieți pe Sfânta Treime.
(Episcopul Kallistos Ware, Împărăția lăuntrică, Editura Christiana, 1996, p. 48)
Să așteptăm cu încredere bucuriile promise de Dumnezeu!
Maica Domnului ne aduce înaintea lui Dumnezeu
Citește despre:Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Arhiepiscopia Iașilor | © doxologia.ro