Icoana Intrării în biserică a Maicii Domnului
Preasfânta Născătoare de Dumnezeu este zugrăvită de două ori în icoană, dar neavând nimic copilăresc în înfățișarea ei, deși este pictată de statură mică. Această statură mică indică vârsta crudă la care a fost adusă la templu.
Sărbătoarea Intrării în biserică a Maicii Domnului este unul dintre cele douăsprezece Praznice Împărătești. Această sărbătoare a fost instituită în Tradiția Bisericii folosind textul Protoevangheliei lui Iacov, care detaliază nașterea și viața timpurie a Fecioarei Maria. Deși Protoevanghelia lui Iacov este datată în secolul al II-lea, sărbătoarea a fost instituită în secolul al VI-lea în Răsărit și abia în anul 1374 în Apus.
În iconografia Intrării în biserică a Maicii Domnului apare dezvoltată tema templului. Mulți au utilizat simbolismul care aseamănă cele trei părți ale templului cu cele trei etape ale vieții duhovnicești – purificarea, iluminarea și unirea. Astfel, în templul din Ierusalim, Fecioara aleasă se va pregăti să devină mai târziu „Templu Trupului Său”, Cel Care va fi dărâmat și în trei zile se va ridica.
În iconografia Intrării se regăsesc cele trei părți ale templului din Ierusalim. Scena prezentată în icoană se desfășoară în curtea interioară a templului, lângă intrarea în Sfânta Sfintelor. Prorocul Zaharia este zugrăvit îmbrăcat în haine preoțești, stând în fața ușilor Sfintei Sfintelor, pe prima treaptă a scării, cu mâinile întinse, primind-o pe Maica Domnului.
Preasfânta Născătoare de Dumnezeu este zugrăvită de două ori în icoană, dar neavând nimic copilăresc în înfățișarea ei, deși este pictată de statură mică. Această statură mică indică vârsta crudă la care a fost adusă la templu. Sfânta Fecioară este zugrăvită în fața Prorocului Zaharia, întinzând mâinile către el și începând a urca treptele care duc spre Sfânta Sfintelor.
În spatele Maicii Domnului, în mijlocul curții, sunt zugrăviți Sfinții Ioachim și Ana, părinții Născătoarei de Dumnezeu, care vin și își prezintă fiica. Ei sunt urmați de un grup de fecioare care poartă în mâini făclii aprinse. Spre deosebire de Sfânta Ana și de Fecioara Maria, fecioarele templului au capul descoperit.
Dacă privim în registrul de sus, o vedem din nou pe Fecioara Maria șezând pe cea mai înaltă treaptă, lângă Sfânta Sfintelor, unde un înger vine să-i slujească fiind hrănită cu „pâine cerească”.
În mod tradițional, icoana Intrării în biserică a Maicii Domnului se zugrăvește în diaconicon, aflat în partea dreaptă (sudică) a Sfântului Altar.
Icoana Maicii Domnului de la Mahairas Ciprului (Mahairiotissa)
Erminia picturii bizantine a ieromonahului Dionisie din Furna
Citește despre:Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Arhiepiscopia Iașilor | © doxologia.ro