Ofertă educativă pentru coordonatorii Școlilor catehetice din diaspora europeană

Arhiepiscopia Vadului, Feleacului şi Clujului

Ofertă educativă pentru coordonatorii Școlilor catehetice din diaspora europeană

    • Ofertă educativă pentru coordonatorii Școlilor catehetice din diaspora europeană
      Foto: Oana Nechifor

      Foto: Oana Nechifor

Sâmbătă, 5 noiembrie 2022 a avut loc, pe platforma Zoom a Episcopiei Ortodoxe Române a Italiei, Evenimentul de lansare a unor proiecte pentru Coordonatorii școlilor catehetice în întreaga diasporă. Evenimentul și proiectele au fost binecuvântate de Preasfințitul Părinte Siluan, Episcop al Episcopiei Ortodoxe Române a Italiei.

Păstrarea și promovarea identității românești în diaspora se realizează, în cea mai mare parte, prin intermediul Bisericii și al slujitorilor acesteia. În cadrul fiecărei parohii există și o Școală parohială, care are un catehet voluntar, ce se ocupă de grupele de copii, care vin săptămânal, sâmbăta sau duminica, pentru a învăța tainele limbii române, dar și ale credinței străbune. Acești cateheți, în cea mai mare parte, nefiind absolvenți de Teologie sau Filologie, ci a diverse Școli superioare sau medii, unii fiind fără Modulul pedagogic și fără nicio experiență de predare la catedră. Din dragoste pentru limba și credința strămoșească, aceștia s-au pus în slujba Bisericii, făcând voluntariat cu copilașii, atât cât știu și cât se pricep, între-ale didacticii.

Colegiul Național Pedagogic „Gh. Lazăr” din Cluj-Napoca, care este preocupat de ani de zile de Școlile de vară din diaspora, pe care le realizează în colaborare cu parohiile din Italia, fiind realizate ca  o practică pedagogică a viitoarelor dăscălițe, a sesizat posibilitatea colaborării cu diaspora și în privința unor Cursuri de formare continuă, care să perfecționeze activitatea cateheților voluntari de la Școlile parohiale. De asemenea, administratorii Platformei Red-Religie.ro, s-au alăturat în sprijinirea diasporei, prin intermediul resurselor pe care le-au creat în vederea promovării limbii și credinței. Astfel, sâmbătă, 5 noiembrie 2022 a avut loc, pe platforma Zoom a Episcopiei Ortodoxe Române a Italiei, Evenimentul de lansare a unor proiecte pentru Coordonatorii școlilor catehetice în întreaga diasporă. Evenimentul și proiectele au fost binecuvântate de Preasfințitul Părinte Siluan, Episcop al Episcopiei Ortodoxe Române a Italiei, care susține orice inițiativă care vine să îmbogățească promovarea și păstrarea limbii și credinței strămoșești. La întâlnire au fost prezenți coordonatori cateheți din mai multe țări din Europa, din Canada și America.

Au fost propuse mai multe proiecte, printre care amintim:

  1. Prezentarea Manualului de religie, clasa a V-a, de la Editura CD Press, avându-i ca autori pe Vasile Timiș, Ionița Timiș, Viorica și Florian Popa, Simona Căprescu, Gabriela Marinescu. Scopul prezentării manualului, realizat de către prof. Simona Căprescu, a fost de a pune la dispoziția cateheților, elevilor și părinților o resursă suplimentară pentru activităților din cadrul școlilor parohiale. Manualul digital este o sursă atractivă, plăcută și inedită în rândul celorlalte manuale. A fost prezentat structura manualului și modalitatea de a-l accesa în mediul virtual.
  2. Prezentarea noilor resurse digitale din Platforma Red-religie.ro, create pentru Diaspora, dar nu numai, respectiv două domenii intitulate: Evangheliile din perioada Penticostarului, Octoihului și Triodului și butonul Evangheliile praznicale. Aceste resurse sunt create de către echipa profesorilor Platformei, sub forma unor cărți de povești, în aplicația Storyjumper. Explicarea Evangheliilor se realizează de către cateheți la începutul fiecărei activități, urmate de alte activități didactice. Valoarea acestor resurse stă în structura în care sunt alcătuite digital. Ele sunt structurate astfel: textul este prezentat sub formă de narațiune, în scris, dar și audio, având ca fundal o piesă muzicală; textul îl ajută pe elev să vadă cum se scrie în limba română; imaginea este un mijloc didactic, care completează textul și audio. Toate acestea contribuie la transmiterea limbii și credinței, într-o manieră modernă.
  3. Atelierul psihopedagogic sub forma unui minimodul, pentru cateheţii şi coordonatorii şcolilor catehetice din diaspora, clerici şi mireni,  este propus prin bunăvoinţa cadrelor didactice de pedagogie si psihologie de la Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr”, de la Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic și de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației din Cluj-Napoca. Scopul acestui atelier este acela de a prezenta, pe scurt, principiile generale care stau la baza unei interacțiuni de succes cu copiii si tinerii. O formare psihopedagogică minimă este necesară în special celor care lucrează cu copiii și tinerii de diferite vârste în cadrul activităților educative/ recreative, deoarece atingerea unor obiective sau formarea unor competențe este dependentă de abilitatea formatorilor de a găsi cele mai bune strategii de captare a atenției, de explicare a conținutului si de sprijinire a formabililor in procesul de transfer al informațiilor.   

Coordonatorii acestui proiect, realizat din dragoste pentru limba română și pentru credința strămoșească, sunt: prof. dr. Ionița Timiș – coordonator, prof. dr. Vasile Timiș – coordonator, pr. Nicolae Sorin Budui – coordonator Departamentul Catehetic al Episcopiei Ortodoxe Române a Italiei. Din cadrul Colegiului Național Pedagogic „Gh. Lazăr”, voluntarii care vor livra acest curs sunt: prof. dr. Nicoleta Meseșan, prof. dr. Ștefania Lungu, prof. dr. Ioana Câmpean, prof. Marilena Buzatu. De la Facultatea de Psihologie și Științele Educației este lector dr. Ramona Buzgar și prof. dr. Vasile Timiș.

Temele propuse pentru a fi abordate sunt: Forme de organizare a grupului de copii/ tineri; Metode interactive de predare; Principiile didactice; Comunicarea didactică; Strategii eficiente de evaluare; Planificarea activităților pentru copii si tineri; Caracteristici ale dezvoltarii socio-emotionale; Managementul clasei/ grupului de copii; Particularități ale catehezei în școlile parohiale.

Acest atelier va avea loc online, pe platforma Zoom a Episcopiei Române a Italiei, sâmbăta, în cadrul mai multor întâlniri de câte două ore, timp de două luni, începând din a doua jumătate a lunii noiembrie.

  1. Cursul de formare pentru animatorii de Tabere și Școli de vară este propus de formatorul Ioana Găzdac, absolventa Colegiului Pedagogic și a Universității Babeș-Bolyai. Structura cursului vizează: animatorul și rolul sau, tipologia vârstelor copiilor, zece categorii de jocuri și activități adaptate la vârstele copiilor, adaptarea  jocurilor la diferite tematici, modul de modelaj de baloane, idei de jocuri si activități pentru părinți și copii.
  2. Prezentarea cărții „Identitatea românească în diaspora Italiei” de Ionița Timiș, a fost realizată de către pr. dr. Ioan Emilian Raza, cel care a și prefațat-o. Cartea a fost lansată în România, la Borșa, acolo unde sunt foarte mulți români plecați în diaspora Italiei. Este o cercetare a autoarei, pentru a vedea în ce măsură se mai păstrează identitatea românească și cum se poate interveni în promovarea ei. Scopul prezentării cărții în diaspora este de a-i face conștienți pe părinții că pe umărul lor stă cea mai mare responsabilitate de a păstra limba română, prin vorbirea frecventă a limbii române în familie.
  3. Povestea românească - este un proiect al Capelei Spitalului Universitar Medicală IV Cluj-Napoca, sub coordonarea pr. dr. Ioan Emilian Raza și a naratoarei Andreea Popescu. Proiectul adună copii de la 5 până la 10 ani din mai multe țări din Europa, pentru a promova identitatea românească prin intermediul poveștilor românești ale copilăriei. Mai întâi, proiectul s-a desfășurat în prezență, dar odată cu pandemia, s-a desfășurat online, și a putut aduna și mai mulți copii pe platforma Zoom, în fiecare sâmbătă, de la ora 17, ora României. Scopul prezentării acestui proiect a fost de a-l face cunoscut și de a-l extinde în întreaga Episcopie  Română a Italiei, dar nu numai.

De asemenea, regizorul și actorul Petran Emanuel, coordonatorul Proiectului Povești rupte din rai, pe care l-am invitat să ne susțină proiectele, a venit cu ideea scrierii unor proiecte de finanțare prin intermediul Departamentului Românilor de Pretutindeni, prin care să continuăm Școlile de vară pentru comunitățile românești din diaspora.

Toate aceste proiecte, care vin să sprijine demersul promovării identității românești în rândul celor care, viața le-a rânduit să ducă o dublă luptă, dorul de casă și păstrarea românității creștine, nu fac altceva decât să arate dragostea dezinteresată a celor care se vor implica în punerea în practică a acestora. Diaspora românească este încântată de dragostea românilor de acasă pentru ei, cei care, parcă ar fi fost chemați să „umple Bisericile goale ale Apusului”.

(Prof. dr. Ionița Timiș – Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr” Cluj-Napoca)

Citește despre: