Ordinea mântuirii
Adam, mâncând din pomul din care Dumnezeu i-a poruncit să nu mănânce, prin călcarea poruncii a murit de îndată cu moartea sufletului, dar moartea trupului a urmat abia mulţi ani după aceea.
Dumnezeu Cel peste toate a venit pe pământ ca prin venirea Sa trupească să-l replăsmuiască şi reînoiască pe om şi să binecuvinteze toată creatura blestemată pentru el – ascultă cu înţelegere! – a făcut mai întâi viu sufletul pe care l-a luat şi, făcându-l nestricăcios, l-a îndumnezeit, dar trupul Său cel neprihănit şi dumnezeiesc, chiar dacă l-a îndumnezeit, l-a purtat încă stricăcios şi material. (…) De ce însă n-a făcut de îndată duhovnicesc şi nestricăcios împreună cu sufletul şi trupul pe care l-a luat? Fiindcă şi Adam, mâncând din pomul din care Dumnezeu i-a poruncit să nu mănânce, prin călcarea poruncii a murit de îndată cu moartea sufletului, dar moartea trupului a urmat abia mulţi ani după aceea, de aceea şi Hristos a înviat, a făcut viu şi a îndumnezeit mai întâi sufletul care primise pedeapsa morţii, şi abia aşa, potrivit sentinţei rostite odinioară de a se întoarce prin moarte în pământ, a rânduit ca trupul să-şi primească nestricăciunea prin înviere. Dar nu numai aceasta, ci a pogorât şi la iad şi, slobozind din legăturile cele veşnice sufletele sfinţilor ţinute acolo, le-a înviat şi le-a adus într-un loc de odihnă şi lumină neînserată, dar nu încă şi trupurile lor, ci pe acestea le-a lăsat în morminte până la învierea cea de obşte.
(Sfântul Simeon Noul Teolog, Discursuri teologice şi etice, Editura Deisis, Sibiu, 2001, p. 115)
Vulturul și cocoșul de țară
Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Arhiepiscopia Iașilor | © doxologia.ro