Prin împărtăşirea Duhului Sfânt suntem numiţi case şi temple ale lui Dumnezeu

Cuvinte duhovnicești

Prin împărtăşirea Duhului Sfânt suntem numiţi case şi temple ale lui Dumnezeu

Prin darul duhovnicesc, care este puterea şi energia dumnezeirii întreit ipostatice, dăruită credincioşilor de la Tatăl prin Fiul în Duhul Sfânt, devenim temple şi case ale lui Dumnezeu şi prin aceasta, în mod corespunzător, ştim că Dumnezeu Treime locuieşte în noi şi umblă precum Dumnezeu a făgăduit mai înainte.

Şi că devenim case şi temple ale lui Dumnezeu prin Duhul Sfânt şi cunoaştem în noi înşine limpede Treimea cea de viaţă făcătoare prin simţirea inteligibilă care locuieşte în noi mai presus de fire, o arată Apostolul, zicând: „Sau nu ştiţi că trupul vostru este templu al Duhului Sfânt Care este în voi, pe Care îl aveţi de la Dumnezeu?". Şi încă: „Nu ştiţi oare că voi sunteţi templul lui Dumnezeu şi că Duhul lui Dumnezeu locuieşte în voi?". Şi iarăşi: „Voi sunteţi templu al Dumnezeului celui viu, precum Dumnezeu a zis că: «Voi locui în ei şi voi umbla». Şi iarăşi: „Întru El orice zidire bine alcătuită creşte, ca să ajungă templu sfânt în Domnul, în Care voi împreună sunteţi zidiţi, spre a fi locaş al lui Dumnezeu în Duh". Şi pe bună dreptate a zis „în Duh". Căci şi ucenicul cel iubit al lui Hristos zice: „Şi prin aceasta cunoaştem că El rămâne în noi, din Duhul pe Care ni L-a dat". Fiindcă prin darul duhovnicesc, care este puterea şi energia dumnezeirii întreit ipostatice, dăruită credincioşilor de la Tatăl prin Fiul în Duhul Sfânt, devenim temple şi case ale lui Dumnezeu şi prin aceasta, în mod corespunzător, ştim că Dumnezeu Treime locuieşte în noi şi umblă precum Dumnezeu a făgăduit mai înainte.

Şi, potrivit Sfântului Vasile cel Mare, una fiind puterea şi energia, a Tatălui şi a Fiului şi a Duhului Sfânt, care nu se desparte cu nici un chip de Dumnezeu şi care este participată de noi, căci zice: „Viaţa pe care Duhul o transmite altui ipostas nu se desparte de El, aşa cum căldura, pe care o transmite apei sau oricărui alt lucru, nu este despărţită de foc, la fel şi Duhul are viaţa în El însuşi şi cei ce participă la El trăiesc, în mod cuvenit lui Dumnezeu, o viaţă dumnezeiască şi cerească". Este limpede, prin urmare, că acolo unde lucrează Duhul Sfânt, acolo este de faţă lucrând şi Dumnezeu Treime, nedespărţit. Şi iarăşi zice Marele Vasile: „Sfinţiţi prin Duhul Sfânt, primim pe Hristos sălăşluind în omul nostru lăuntric şi împreună cu Hristos, Tatăl îşi face acelaşi sălaș la cei vrednici".

Şi zice şi patriarhul Alexandriei, Atanasie, „«Nu ştiţi că sunteţi templu al lui Dumnezeu şi că Duhul Sfânt locuieşte în voi?» Oricine este templu al Duhului Sfânt este templu al Fiului şi al Tatălui deopotrivă, căci unde locuieşte Duhul lui Dumnezeu, acolo locuieşte Dumnezeu". „Toţi acei care poartă Duhul lui Dumnezeu, poartă lumina, şi cei ce poartă lumina sunt îmbrăcaţi în Hristos şi cei îmbrăcaţi în Hristos sunt îmbrăcaţi în Tatăl. Căci cei ce poartă Duhul lui Dumnezeu poartă nestricăciunea şi nestricăciune este Dumnezeu". Şi încă: „Aşadar, Tatăl fiind lumină, şi Fiul strălucirea Lui, se poate vedea şi în Fiul Duhul, întru Care suntem luminaţi: «să vă dea vouă duhul înţelepciunii şi al descoperirii spre deplina Lui cunoaştere şi să vă lumineze ochii inimii».”

(Sfântul Calist Angelicoudes, Trei tratate isihaste, Editura Doxologia, Iași, 2012, pp. 148-149)