Psalmii Utreniei

Taine, ierurgii, slujbele Bisericii

Psalmii Utreniei

„Iar eu către Tine, Doamne, am strigat și dimineața rugăciunea mea Te va întâmpina.” 

La începutul Utreniei, după prolog, sunt plasate lecturile acesteia alcătuite din grupul de psalmi numiți Hexapsalmul, adică cei șase psalmi ai Utreniei (Ps. 3, 37, 62, 87, 102 și 142), rânduiți să se citească la această slujbă deoarece conținutul lor vorbește despre trezirea noastră din somnul nopții și despre rugăciunea de dimineață: „Eu m-am culcat și am adormit; sculatu-m-am, că Domnul mă va sprijini…” (Ps. 3,5); Iar eu către Tine, Doamne, am strigat și dimineața rugăciunea mea Te va întâmpina” (Ps. 142, 14).

Psalmul 62 („Dumnezeule, Dumnezeul meu, pe Tine Te caut dis-de-dimineață…”) este psalmul dimineții prin excelență datorită textului său cu referire repetitivă la rugăciunea de dimineță, fiind moștenit, alături de Psalmul 3, din cultul sinagogii iudaice și întrebuințat în cult, în slujba matinală, încă din timpul creștinismului primar, după cum relatează Constituțiile apostolice de la acea vreme.

Sentimentele și trăirile sufletești pe care cei șase psalmi le exprimă sunt foarte variate, paradoxale, întrucât prezintă când plângerea omului Legii Vechi pentru păcatele, deznădejdea și neputința sa (în special Ps. 87), când optimismul și speranța sa în mântuirea promisă de Dumnezeu (Ps. 102).

Din punct de vedere simbolic, citirea lor amintește de vremea de întuneric de după căderea în păcat a protopărinților noștri, de aceea, în mănăstiri, când Utrenia se oficiază seara, în ajunul sărbătorii, în cadrul Privegherii, se sting în momentul lecturării lor toate luminile din biserică, cu excepția celor de la analog din motiv practic (pentru a se vedea textul), lucru ce se făcea în trecut în toate lăcașurile de cult.

Pe lângă semnificaţia penitenţială, Psalmii Utreniei au şi însemnătate eshatologică, amintind de judecata finală a lui Dumnezeu, de învierea universală: Oare morţilor vei face minuni? Sau cei morţi se vor scula şi te vor lăuda pe tine? şi de providenţa milostivă a lui Dumnezeu în istorie (psalmul 102), iar Sfântul Simeon al Tesalonicului spune că judecata de apoi de la Sfârşitul lumii va dura atâta cât timp durează cei 6 Psalmi ai Utreniei.

Citește despre: