Deficitul de atenție și comunicarea la copii

Creşterea copiilor

Deficitul de atenție și comunicarea la copii

    • copil scriind
      Deficitul de atenție și comunicarea la copii / Foto: Oana Nechifor

      Deficitul de atenție și comunicarea la copii / Foto: Oana Nechifor

Studiile arată că aproximativ 30% dintre copiii cu deficit de atenţie manifestă anumite întârzieri la nivelul dezvoltării limbajului oral, mai ales în sfera narării şi în cea a capacităţilor de denumire sau evocare verbală. Aceste manifestări sunt mai vizibile după vârsta de 8-9 ani, atunci când în mediul şcolar se face mai des apel la aceste funcţii ale limbajului oral.

Pentru că toate procesele psihice sunt interdependente, influenţându-se reciproc, la fel şi în momentul în care apar diferite tulburări la nivelul unuia dintre aceste procese, acestea pot atrage după sine manifestări specifice şi în cadrul altor procese.

Studiile arată că aproximativ 30% dintre copiii cu deficit de atenţie manifestă anumite întârzieri la nivelul dezvoltării limbajului oral, mai ales în sfera narării şi în cea a capacităţilor de denumire sau evocare verbală. Aceste manifestări sunt mai vizibile după vârsta de 8-9 ani, atunci când în mediul şcolar se face mai des apel la aceste funcţii ale limbajului oral.

În continuare aveţi câteva elemente importante de luat în considerare la nivelul intervenţiei asupra limbajului şi comunicării la copiii cu tulburări de atenţie: diminuaţi numărul de instrucţiuni enunţate simultan, vorbiţi clar, într-un ritm moderat, făcând pauze, pentru a facilita înţelegerea; insistaţi pe cuvintele-cheie, verificaţi dacă copilul a înţeles ce i s-a spus înainte de a schimba subiectul, atrageţi-i copilului atenţia înainte de a-i vorbi, asiguraţi-vă că îşi priveşte şi îşi ascultă interlocutorul.

Dincolo de aceste aspecte, atât în terapia logopedică, cât şi în orice altă activitate desfăşurată de către copilul cu deficit de atenţie, este foarte importantă stimularea pozitivă a copilului, încurajarea şi recompensarea lui pentru fiecare lucru pozitiv pe care îl realizează în cadrul activităţii respective.