Drepții din Vechiul Testament au suferit în iad până la venirea Mântuitorului?

De ce porțile Împărăției Cerurilor au fost închise până a venit Mântuitorul pe pământ? Ce s-a întâmplat cu drepții din Vechiul Testament? Au suferit în iad până la Întruparea Mântuitorului? Dacă nu au avut parte de rai, nu înseamna aceasta nedreptate din partea lui Dumnezeu? De ce a durat atâta timp pănă să vină Mântuitorul? Ce înseamnă faptul că Mântuitorul, prin moartea Sa a nimicit moartea noastră? Și drepții din Vechiul Testament mureau și noi ce de acum, la fel murim. Care e diferența? Știu că moartea poate avea mai multe semnificații: moarte sufletească, moarte trupească. Și știu că prin jertfa Mântuitorului avem posibilitatea mântuirii. Totuși oamenii care au trăit înainte să vină Hristos nu aveau nici o posibilitate de mântuire? Scrie în Noul Testament că prin credință s-au mântuit, nu puteam și noi tot prin credință în Dumnezeu să ne mântuim?

4 Septembrie 2015

Doamne ajută!

Mădălina, reiau întrebările tale și scriu îngroșat gândurile mele vis-a-vis de ele:

„De ce porțile Împărăției Cerurilor au fost închise până a venit Mântuitorul pe pământ?”

În cartea Facerii (3, 24) se spune că Dumnezeu a pus doi heruvimi să păzească drumul spre pomul vieții. Este momentul în care, după izgonirea lui Adam și a Evei din grădina raiului, acesta s-a închis pentru oameni. Era nevoie ca omul să se străduiască să dobândească împărăția cerurilor. Omul a încercat să ajungă la Dumnezeu fără Dumnezeu. Ori aceasta ne arată că nimeni nu poate face aceasta și singura modalitate în care putem ajunge la Dumnezeu este prin Hristos, care deschide porțile raiului.

„Ce s-a întâmplat cu drepții din Vechiul Testament? Au suferit în iad până la Întruparea Mântuitorului? Dacă nu au avut parte de rai, nu înseamna aceasta nedreptate din partea lui Dumnezeu?”

De foarte multe ori spunem despre Dumnezeu că este bun și drept. Raportându-ne la drepții Vechiului Testament înțelegem că trimiterea acestora în iad nu era nici un act de dreptate, dar nici de bunătate. Și totuși, porțile raiului fiind închise până la zdrobirea lor de către Hristos, și  neexistând un alt loc (în genul purgatoriului), aceștia mergea acolo unde  mergeau toți oamenii până la venirea lui Hristos. Aceasta o afirmă și textul biblic, dar mai ales literatura patristică. În schimb, în timp ce pentru unii Dumnezeu era judecător drept și simțeau șederea în iad ca o despărțire de Dumnezeu, drepții nu erau separați de Acesta. Pentru ei prezența Domnului era una plină de iubire și de ocrotire. 

„De ce a durat atâta timp până să vină Mântuitorul?”

Sf. Ap. Pavel vorbește despre ”plinirea vremii” (Efeseni 1, 10) pentru a arăta momentul rânduit de Dumnezeu pentru venirea în lume a Fiului Său. În această ”plinire a vremii” înțelegem o serie de aspecte: crearea condițiilor pentru propovăduirea mesajului lui Hristos la toate neamurile (imperiul roman), ajungerea răului la un apogeu pentru ca omul să cunoască că nu poate fi izbăvit decât prin ajutorul lui Dumnezeu, nașterea persoanelor importante în istoria mântuirii (ex. Maica Domnului).

„Ce înseamnă faptul că Mântuitorul, prin moartea Sa a nimicit moartea noastră? Și drepții din Vechiul Testament mureau și noi ce de acum, la fel murim. Care e diferența? Știu că moartea poate avea mai multe semnificații: moarte sufletească, moarte trupească. Și știu că prin jertfa Mântuitorului avem posibilitatea mântuirii. Totuși oamenii care au trăit înainte să vină Hristos nu aveau nici o posibilitate de mântuire? Scrie în Noul Testament că prin credință s-au mântuit, nu puteam și noi tot prin credință în Dumnezeu să ne mântuim?”

Hristos Domnul nu nimicește moartea trupească, deoarece toți oamenii suntem supuși aceleiași finalități. El transfigurează moartea, care pentru toți cei care cred în El devine somn. Trupește murim și noi cei de azi, mureau și cei de dinainte de venirea Mântuitorului. Însă, odată cu biruința Lui asupra morții, noi cei de acum avem posibilitatea de a face din moartea fizică, trupească o cale spre viața veșnică. În Evanghelia ce se citește la slujba de înmormântare Hristos arată că ”cel ce ascultă cuvântul Meu și crede în Cel care M-a trimis are viață veșnică” (Ioan 5, 24).

Bucurii de la Domnul!

pr. Paul- Cezar Hârlăoanu

Anonim a răspuns:
6 Septembrie 2015

„De ce porțile Împărăției Cerurilor au fost închise până a venit Mântuitorul pe pământ?”
Pentru ca s-a suparat atat de tare incat nu mai dorea sa auda de noi!

„Ce s-a întâmplat cu drepții din Vechiul Testament? Au suferit în iad până la Întruparea Mântuitorului? Dacă nu au avut parte de rai, nu înseamna aceasta nedreptate din partea lui Dumnezeu?”
Da au suferit in iad...de ce sa fie act de nedreptate?! Din cauza pacatului stramosesc probabil a canonizat toata omenirea!!!

„De ce a durat atâta timp până să vină Mântuitorul?”
Toate la timpul lor!!!

pr Andrei Atudori a răspuns:
7 Septembrie 2015

Doamne ajută! Probabil ați vrut să spuneți „canonisit” (a primit canon) și nu „canonizat” (a fost trecut în rândul sfinților).

Bucurii de la Domnul!

pr. Andrei

PS: Pe site-ul doxologia.ro încurajăm cititorii noștri să își asume identitatea! Mulțumim!

Paul G. a răspuns:
7 Martie 2017

Dreptii din VT nu au suferit in iad pana la intruparea Mantuitorului ci au mers in „Sanul lui Avraam”, un loc de odihna si de pace, iar cei care nu au ajuns aici, au mers in Locuinta Mortilor, loc de chin. Citeste Sfanta Evanghelie dupa Luca, cap 16 de la versetul 19, pilda cu Lazar!
Cititi, intelegeti si ganditi inainte sa vorbiti, puteti duce in ratacire si smintire, oameni sinceri ce isi doresc raspunsuri la intrebari perinente!

pr Andrei Atudori a răspuns:
9 Martie 2017

Doamne ajută!

În răspuns nu se spune nicăieri că drepții au suferit în iad. Asta concluzionați, pripit, dumneavoastră. Iată fragmentul vizat: „Și totuși, porțile raiului fiind închise până la zdrobirea lor de către Hristos, și  neexistând un alt loc (în genul purgatoriului), aceștia mergeau acolo unde  mergeau toți oamenii până la venirea lui Hristos. Aceasta o afirmă și textul biblic, dar mai ales literatura patristică. În schimb, în timp ce pentru unii Dumnezeu era judecător drept și simțeau șederea în iad ca o despărțire de Dumnezeu, drepții nu erau separați de Acesta. Pentru ei prezența Domnului era una plină de iubire și de ocrotire”.

Sânul lui Avraam, despre care menționează Scriptura, poate fi înțeles ca „un loc ferit” din iad în care drepții așteptau, fără chinuri, venirea lui Mesia. Altfel spus poate fi considerat un loc aparte din „Locuința morților.”

Cuvântul κολπος, din limba greacă, adică „sân” mai poate fi tradus și ca un loc ferit, adăpostit, un loc diferit de restul.

Mai pe înțeles, Sânul lui Avram era un loc de adăpost din „Locuința/locașul morților”.

Prin urmare vehemența dumnevoastră nu își are rost! Le priviți ca două locuri distincte când, de fapt, unul îl cuprinde pe celalat.

Sigur acestea sunt, în final, taine ale lui Dumnezeu! Le vom înțelege adevăratul sens la Judecata de Apoi!

Vă mulțumim!

pr. Andrei

Paul G. a răspuns:
9 Martie 2017

Imi cer scuze pt neintelegere, raspunsul meu era adresat in special lui „anonim”, cu toate ca nu sunt de acord in totalitate nici cu dvoatra. Cu toate ca pilda saracului Lazar, de unii este considerata pilda, de altii realitate, ea transmite totusi ideea ca „Sanul lui Avraam” este un loc aparte de Locuita Mortilor, loc separat de o prapastie ce nu se poate trece. Din pilda se poate deduce chiar ca cei din Locuita Mortilor au acces vizual in Sanul lui Avraam, dar nu si invers, pt ca asa cum spunea cineva, atunci ”raiul nu ar mai fi rai”, cu toate ca nu este vb de rai. Dar asa cum spuneati si dvoastra totusi acestea sunt niste taine si este posibil sa ma insel, oricum un lucru este cert, dreptii nu au suferit in iad asa cum spunea „anonim”. De aici a pornit „revolta” mea, pt ca la o astfel de informatie, un suflet sensibil isi poate pierde credinta in Bunul Dumnezeu, si cred ca ar fi trebuit sa corectati acest lucru nu sa transmiteti Bucurii de la Domnul, practic eu am inteles ca sunteti de acord cu acea parere, dar daca nu este asa, imi cer scuze!
Numai bine!

pr Andrei Atudori a răspuns:
10 Martie 2017

Dumnezeu să ne lumineze pe toți și să ne facă parte de Rai.

pr. Andrei

Lazăr a răspuns:
10 Martie 2017

Această întrebare referitoare la ce înseamnă sănul lui Avraam mi-o puneam și eu .până am ascultat initerviu al unui pusnic care spunea ca Raiul și Iadul sunt și locuri dar sunt și stări .Atunci m-am gândit Sânul lui Avraam poate fi ca loc Iad ,iar ca stare Rai .

Adaugă comentariul tău

De la același autor

Ultimele din categorie

Bloc Social Icons