Profesorii de religie, parteneri de nădejde ai Bisericii

Reportaj

Profesorii de religie, parteneri de nădejde ai Bisericii

Programul „Seminţele credinţei“ îşi propune să încurajeze profesorii şi elevii participanţi să impulsioneze dimensiunea mărturisitoare a orei de religie. „Mi-a rămas în minte impresia unuia dintre elevii noştri în urma acestui pelerinaj. El ne-a scris aşa: «Nu ştiu dacă voi sta mai puţin la calculator, dar sigur voi încerca să-l folosesc şi pentru ceva bun şi sigur voi face rugăciunea de seară… şi sper că voi reuşi să merg şi la biseric㻓, ne-a relatat profesorul de religie Cristian Vatamanu prima sa experienţă în cadrul proiectului „Seminţele credinţei“.

În luna decembrie a anului trecut, Sectorul Învăţământ şi Activităţi cu Tineretul al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei a selectat un număr de 15 proiecte în cadrul concursului „Seminţele credinţei“, ce vizează sprijinirea iniţiativelor educaţionale dedicate orei de religie în şcolile de pe cuprinsul Arhiepiscopiei Iaşilor.

„Profesorii de religie au dovedit că pot fi parteneri de nădejde ai Bisericii în lucrarea aceasta de sfinţire, de informare şi formare a tinerilor creştini. Nădăjduim că acest proiect va creşte pe viitor şi că seminţele plantate la acest început de drum vor aduce roadele pe care cu toţii ni le dorim, pentru că şi în relaţia elev-profesor de religie putem spune că nu numai cu învăţături se îndreaptă oamenii, ci şi văzându-le coborâte în viaţa şi faptele celor de lângă ei“, a spus protos. Hrisostom Rădăşanu, consilier al Sectorului Învăţământ şi Activităţi cu Tineretul al Arhiepiscopiei Iaşilor.

Programul „Seminţele credinţei“ îşi propune, aşadar, să încurajeze profesorii de religie, precum şi elevii care participă la orele de religie să se implice în activităţi menite să promoveze valorile credinţei creştine, să întărească statutul orei de religie în şcoala românească şi să impulsioneze dimensiunea mărturisitoare a orei de religie.

„Sufletul copilului - icoană a credinţei“

Unul dintre proiectele sprijinite de Mitropolia Moldovei şi Bucovinei în acest sens este intitulat „Sufletul copilului - icoană a credinţei“, coordonat de profesorul de religie Cristian Vatamanu, de la Liceul Tehnologic „Ion Creangă“ din Pipirig, şi Cristina Vatamanu, profesoară la Şcoala cu clasele I-VIII din Grinţieş, judeţul Neamţ. În cadrul acestui proiect, 60 de elevi de la cele două unităţi de învăţământ au fost implicaţi într-un concurs pe teme religioase, participând apoi la un pelerinaj la Mănăstirea Secu şi la Seminarul Teologic „Veniamin Costachi“ Mănăstirea Neamţ.

„Cu sprijinul Arhiepiscopiei Iaşilor, prin proiectul «Seminţele credinţei», am dorit să apropiem elevii, împreună cu alţi membri ai comunităţii locale, de învăţătura creştină, de manifestarea credinţei creştine şi să cultivăm, totodată, interesul lor pentru ora de religie, pentru descoperirea spiritualităţii religiei noastre, prin înţelegerea îmbinării activităţilor specifice vârstei cu cele religioase. Prima parte a proiectului a constat într-un concurs organizat în parteneriat cu Şcoala din Grinţieş, concurs ce a constat în trei probe, pentru a surprinde cât mai multe dintre preferinţele elevilor şi preocupările lor: o probă online, o probă scrisă şi o proba de creaţie, ce a constat în poezii, eseuri şi desene pe teme religioase, creaţiile copiilor la această ultimă probă fiind de-a dreptul impresionante“, a spus profesorul Cristian Vatamanu.

Împătimiţii de computere şi cei neîncrezători, luaţi în pelerinaj

În urma concursului pe teme religioase, coordonatorii proiectului au ales un număr de 20 de copii care au fost invitaţi în pelerinaj la Mănăstirea Secu şi la Seminarul Teologic „Veniamin Costachi“. „Şase elevi au fost selectaţi în urma rezultatelor deosebite înregistrate la concursul pe teme religioase, iar ceilalţi elevi au fost aleşi prin analiza, la nivelul fiecărei clase de gimnaziu, a preocupărilor. În acest sens, i-am vizat pe cei care şi-au manifestat preferinţa de a urma un liceu cu profil teologic sau de artă, dar şi pe cei care s-au declarat «împătimiţi» de computere, pe cei care ne-au mărturisit că nu frecventează Biserica şi pe cei care şi-au manifestat neîncrederea sau critica referitoare la viaţa monahică, pentru că am vrut să-i punem într-un contact direct cu aceste lucruri“, a explicat prof. Cristian Vatamanu.

Au păşit în mănăstire cu un sentiment de neîncredere

Potrivit coordonatorilor proiectului, pelerinajul a început „cu un sentiment de neîncredere şi chiar de timorare“ din partea multor participanţi. „Nu aveau televizor, calculator, magazine, se aflau într-un loc retras şi Mănăstirea Secu devenise pentru unii dintre ei un loc misterios. În puţină vreme, aceste sentimente au dispărut parţial, atunci când un părinte, delegat special de părintele stareţ, i-a primit şi le-a stârnit admiraţia prin modul cum le-a vorbit şi i-a încurajat. Nu se putea ca prezenţa la mănăstire să nu cuprindă şi o masă, specific mănăstirească, cu rugăciune şi citire permanentă din «Vieţile sfinţilor». Surprinşi, micii pelerini s-au adaptat rapid, ba chiar unii au luat şi într-o mică punguţă din bucatele de la masă pentru a le arăta părinţilor o mâncare bună, mănăstirească, diferită de masa pregătită lor acasă. Mulţi, care se aşteptau la produsele din magazine, au descoperit gustul bun şi sănătos al produselor preparate exclusiv în mănăstire şi consumate într-o atmosferă deosebită“, ne-a povestit profesorul Cristian Vatamanu începutul „aventurii“ celor mici în pelerinajul de la Secu.

Fără telefoane, telecomenzi şi tastaturi

Din pelerinaj nu au lipsit nici jocurile de grup, în special cele în aer liber, astfel că obişnuinţa statului singur în faţa calculatorului sau televizorului a fost înlocuită rapid de jocurile împreună cu prietenii noi, într-un spaţiu natural mirific. „Au uitat că nu au telefoane, telecomenzi, tastaturi pe care să le butoneze şi au devenit de nedesprins de la jocurile propuse, atât cele în aer liber, dar şi cele din camerele puse la dispoziţia lor prin bunăvoinţa părinţilor de la mănăstire. Joaca trebuia îmbinată şi cu rugăciunea, iar faptul că în sufletul copilului există o icoană a credinţei ni s-a confirmat prin plăcerea arătată chiar şi de către cei neobişnuiţi să meargă la biserică de a participa la Sfânta Liturghie din paraclisul mănăstirii şi de răspunsul lor plin de entuziasm de a participa, după această slujbă, şi la o rugăciune ce a cuprins şi pasaje din Acatistul Sf. Varlaam şi alte rugăciuni specifice“, a explicat profesorul de religie coordonator.

Jumătate dintre copii se aflau pentru prima dată la o mănăstire

Pelerinajul la mănăstire nu putea să se încheie fără un cuvânt de învăţătură şi fără răspunsuri la întrebările curioşilor copii. Grupul timid care a intrat pe poarta Mănăstirii Secu era acum un grup entuziasmat de tot ce se întâmplă, curios, dornic să descopere multe lucruri şi impresionat de viaţa monastică. „Cuvintele părintelui care le-a prezentat câteva date despre mănăstiri, dar mult mai multe sfaturi izvorâte din înţelepciunea marilor duhovnici au fost sorbite de fiecare participant. Următorul popas l-am făcut la Seminarul Teologic Liceal «Veniamin Costachi» al Mănăstirii Neamţ şi la locurile monastice din preajmă, unde au avut parte de o primire deosebită din partea părintelui Filip şi a elevilor de la seminar, care le-au prezentat copiilor cele mai relevante locuri: sălile de clasă, de meditaţie, paraclisul pentru rugăciune sau atelierele de pictură. Mulţi credeau că sunt foarte talentaţi la desen, dar văzând ce iese din mâinile elevilor de la secţia Pictură a seminarului, au rămas profund impresionaţi. De asemenea, nu mică le-a fost surpriza când, în fotografiile promoţiilor de pe pereţii holurilor seminarului, au descoperit chipurile unor profesori sau preoţi din parohiile lor. Punctul culminant a fost însă închinarea în maiestuoasa catedrală din curtea seminarului, a cărei frumuseţe şi atmosferă duhovnicească i-a lăsat pe mulţi profund marcaţi. Nici aici nu au lipsit întrebările despre arhitectura bisericii, dar mai ales despre Sf. Paisie de la Neamţ“, a povestit prof. Cristian Vatamanu, care a mai subliniat că, cu doar două excepţii, toţi copiii din grup erau pentru prima dată plecaţi undeva fără părinţi, iar jumătate se aflau pentru prima dată la o mănăstire.

„Cu toţii au uitat însă repede de acest lucru, odată cu integrarea, atât cât a fost ea, în viaţa de mănăstire. După toate aceste experienţe unice, micii noştri pelerini au mers şi s-au închinat la Mănăstirea Neamţ şi la Schitul Vovidenia şi atât de mult le-a plăcut această experienţă a întâlnirii cu viaţa monahală şi trăirea duhovnicească, încât şi-au desemnat singuri un grup de iniţiativă care să organizeze alte pelerinaje şi activităţi religioase. Chiar dacă este foarte greu de apreciat efectele asupra copiilor pe viitor, dacă ei au învăţat să acorde o mai mare atenţie Bisericii sau nu, putem spune că aşteptările noastre iniţiale au fost cu mult depăşite şi mi-a rămas în minte impresia unuia dintre elevii noştri în urma acestui pelerinaj. El ne-a scris aşa: «Nu ştiu dacă voi sta mai puţin la calculator, dar sigur voi încerca să-l folosesc şi pentru ceva bun şi sigur voi face rugăciunea de seară… şi sper că voi reuşi să merg şi la biseric㻓, ne-a relatat profesorul de religie Cristian Vatamanu prima sa experienţă în cadrul proiectului „Seminţele credinţei“.

„Copiii - darul lui Dumnezeu“

Un alt proiect desfăşurat de profesorii de religie din judeţul Neamţ, intitulat „Copiii - darul lui Dumnezeu“, a fost coordonat de profesorul de religie Adrian Apalaghiei, de la Şcoala cu clasele I-VIII nr. 2, Piatra Neamţ, în colaborare cu colegi profesori şi cu părintele paroh Vasile Păvăleanu, de la Biserica „Sfantul Ioan Botezătorul“ din Piatra Neamţ.

Prima acţiune din cadrul acestui proiect a avut loc în luna octombrie a anului trecut, când 25 de elevi de la Şcoala nr. 2, însoţiţi de profesorul lor de religie, au făcut o vizită la Spitalul de Pediatrie din Piatra Neamţ, la secţia unde sunt internaţi copiii abandonaţi. „Am mers acolo cu câteva daruri pentru cei mici, iar elevii noştri au rămas profund impresionaţi de situaţia copiilor abandonaţi. Am vrut să le arătăm, prin acest gest, de câtă dragoste şi atenţie beneficiază ei, în comparaţie cu alţi copii, care păşesc în viaţă fără a avea alături oamenii de care au cea mai mare nevoie, părinţii“, a spus profesorul Adrian Apalaghiei.

În perioada Postului Naşterii Domnului, aproximativ 30 de elevi au participat, în zilele de sâmbătă, la Sfânta Liturghie oficiată la Biserica „Sfântul Ioan Botezătorul“, dând răspunsurile la strană. Pe 1 Decembrie, de Ziua Naţională a României, elevii de la Şcoala nr. 2 au mers la Căminul de bătrâni „Pietricica“ din Piatra Neamţ, unde au prezentat un program artistic şi au oferit bătrânilor simboluri ale Zilei Naţionale confecţionate de ei. Două săptămâni mai târziu, pe 16 decembrie, copiii au revenit la Centrul social „Pietricica“, unde i-au bucurat pe bătrânii găzduiţi acolo cu un concert de colinde şi le-au oferit fructe şi cozonaci, iar pe data de 19 decembrie, elevi de la mai multe şcoli din oraş şi din comunele apropiate au participat la concertul de colinde „Hristos se naşte, slăviţi-L!“, organizat în Sala „Calistrat Hogaş“ a Prefecturii Neamţ.

De asemenea, tot în cadrul acestui proiect, din luna octombrie până în prezent, 15 elevi fără posibilităţi materiale au rămas după ore în şcoală, două zile pe săptămână, pentru a-şi face temele şi aprofunda cunoştinţele cu ajutorul profesorului coordonator al proiectului, în timp ce Biserica „Sfântul Ioan Botezătorul“ le-a oferit şi câte o masă caldă.

„Am încercat nu doar să-i atragem pe copii în proiectul nostru, ci să-i implicăm efectiv şi să-i facem conştienţi în special de ajutorul pe care fiecare dintre ei îl poate da semenului aflat în suferinţă. Cred că acesta este cel mai important lucru pe care am reuşit să îl facem“, a spus profesorul coordonator Adrian Apalaghiei.