Soţul şi soţia sunt întru totul egali în faţa lui Dumnezeu

Căsătorie

Soţul şi soţia sunt întru totul egali în faţa lui Dumnezeu

Soţul şi soţia sunt în faţa lui Dumnezeu colabora­tori. Ei sunt cu desăvârşire egali, ca părtaşi ai Îm­părăţiei lui Dumnezeu şi ca moştenitori ai vieţii veşnice, dar nu se pierde dintre ei nici deosebirea determinată de natura lor, de originea lor şi de vina pe care o are fiecare dintre ei în cădere.

În epistolele lor, Apostolii vorbesc despre poziția subordonată a femeii în căsnicie. Prin aceasta, ei nu o înjosesc, ci au în vedere originea ei şi natura ei, mai complicată şi mai slabă, care cere o ocrotire deosebită. N-a fost zidit bărbatul pentru femeie, scrie Apostolul, ci femeia pentru bărbat (ca prieten şi ajutor al lui). Totuşi, nici femeia fără băr­bat, nici bărbatul fără femeie, în Domnul, căci precum femeia este din bărbat, aşa şi bărbatul este prin femeie, şi toate sunt de la Dumnezeu (I Corinteni 11, 9; 11-12).

Din poveţele apostolice citate aici se vede ati­tudinea creştinismului primar faţă de căsnicie. Soţul şi soţia sunt în faţa lui Dumnezeu colabora­tori. Ei sunt cu desăvârşire egali, ca părtaşi ai Îm­părăţiei lui Dumnezeu şi ca moştenitori ai vieţii veşnice, dar nu se pierde dintre ei nici deosebirea determinată de natura lor, de originea lor şi de vina pe care o are fiecare dintre ei în cădere. Femeia a fost zidită ca să-l ajute pe bărbat, şi din bărbat (din coasta lui), iar bărbatul nu a fost zidit pentru femeie şi din femeie (cu toate că se naşte din fe­meie).

Întru totul egală cu bărbatul, din perspecti­va semnificaţiei sale umane şi a planului dumne­zeiesc, femeia este în planul practic ajutor al lui şi depinde de el, iar bărbatul este capul femeii, ca să vieţuiască după voia lui Dumnezeu, după cum se spune într-una dintre rugăciunile din rânduiala Tai­nei Cununiei. (Episcopul Alexander Mileant)

(Cum să întemeiem o familie ortodoxă: 250 de sfaturi înțelepte pentru soț și soție, de la sfinți și mari duhovnici, traducere de Adrian Tănăsescu-Vlas, Editura Sophia, București, 2011, pp. 57-58)