Botezul e pruncia, Mirul bărbăţia şi Euharistia vârsta împlinită

Cuvinte duhovnicești

Botezul e pruncia, Mirul bărbăţia şi Euharistia vârsta împlinită

Drumul înspre ţintă nu-l putem parcurge fără ajutorul lui Dumnezeu. Puterea vine de la El. Noi trebuie să dăm lucrarea pentru care primim puterea prin Sfintele Taine.

Drumul înspre ţintă are, teoretic, două mari etape: ascetica și mistica. Ascetica este preocupată de purificarea de patimi, iar mistica de înaintarea în unirea cu Dumnezeu. De fapt, cele două se întrepătrund. Pe măsură ce ne purificăm de patimi ne umplem de Duhul, ne unim cu Dumnezeu. Etapa ascezei este activă, presupune luptă şi nevoinţă. Etapa misticii este contemplativă, presupune că s-a ajuns la desăvârşire, la unirea cu Dumnezeu. Sfântul Pavel le rezumă magistral pe amândouă într-un verset: „M-am răstignit împreună cu Hristos; şi nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăieşte în mine” (Galateni 2, 20). Etapa activă a ascezei urmăreşte curăţirea de patimi. Etapa contemplativă presupune că s-a ajuns la desăvârșire. Între cele două etape, Sfântul Dionisie Areopagitul mai concepe o fază intermediară, a iluminării. De aceea, toată colecţia filocalică este așezată sub această sintagmă: Filocalia sfintelor nevoinţe ale desăvârşirii sau calea cum se poate omul curăţi, lumina şi desăvârşi. Aşadar, se face vorbire de trei faze: faza activă a curăţirii; faza intermediară a iluminării şi faza contemplativă a desăvârşirii. Este clar, şi trebuie subliniat acest lucru cu tărie, că drumul înspre ţintă nu-l putem parcurge fără ajutorul lui Dumnezeu. Puterea vine de la El. Noi trebuie să dăm lucrarea pentru care primim puterea prin Sfintele Taine. Există o puternică legătura între cele trei etape, sau trei faze, ale vieţii duhovniceşti şi cele trei taine de iniţiere. Botezul, Mirul şi Sfânta Euharistie ne oferă harul, puterea, energia necreată, cu care conlucrând putem ajunge la îndumnezeire. Prin aceste taine de iniţiere există o progresivă prezenţă mistică a lui Hristos în noi. Rezultă de aici „un paralelism între cele trei taine şi cele trei faze: dacă Botezul e pruncia, Mirul bărbăţia şi Euharistia vârsta împlinită, faza purificativă e asemanată cu Botezul, cea iluminativă cu Mirul, cea unitivă cu Euharistia”. Harul primit la Botez îl punem în lucrare în faza curăţitoare, cel primit la Miruire în faza iluminatoare şi cel primit în Euharistie în faza de desăvârşire.

(Arhiepiscopul Andrei Andreicuţ, Dinamica despătimirii, Editura Reîntregirea, 2001, pp.4-5)