Conferinţă Internaţională de Psihoterapie Ortodoxă la Volos

Documentar

Conferinţă Internaţională de Psihoterapie Ortodoxă la Volos

În perioada 27-30 septembrie 2012 au avut loc lucrările celei de a V-a Conferinţe Internaţionale de Psihoterapie Ortodoxă, intitulată „Psihoterapie şi Pastoraţie: Descoperiri ale Existenţei (Psychoterapy&Pastorale: Revelations of the Existence)”, care au fost găzduite de Centrul de Conferinţe al Mitropoliei de Dimitriada şi Almyrou, din Volos, Grecia.

Cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Părinte Teofan, Mitropolit al Moldovei şi Bucovinei, alături de PC Pr. Iulian Negru, Consilier al Sectorului de misiune, statistică şi prognoză pastorală al Arhiepiscopiei Iaşilor, am participat la lucrările acestei conferinţe, care s-au desfăşurat pentru prima oară în ultimii nouă ani pe continentul european.

Iniţiativa acestei conferinţe aparţine pr. Stephen  Plumlee (psihoterapeut din SUA) şi dr. Frank Johnson (medic din Marea Britanie), care, preocupaţi de problema psihoterapiei ortodoxe, au reunit câţiva cercetători entuziaşti de pe continentul american şi european, pentru a înţelege şi dezvolta conceptul de psihoterapie ortodoxă.

„Biserica trebuie să conlucreze cu psihoterapia”

Primele patru conferinţe au avut loc în2001, luna octombrie la Saint Albans (Marea Britanie), în 2003, tot luna octombrie la Aliartos, Voiotia (Grecia), în 2008, luna ianuarie la Bradenton, Florida (SUA) şi în 2010, luna iunie la Chicago (SUA).

Programul celor trei zile de conferinţe a fost foarte concentrat, fiind structurat conform principiilor conferinţelor occidentale, cu sesiuni de comunicare principale, în prima parte a zilei, pentru ca în după amiaza fiecărei zile să se desfăşoare sesiuni paralele foarte interesante, în care diferiţi conferenţiari, medici psihiatri, psihoterapeuţi, preoţi şi profesori de teologie să abordeze o paletă foarte largă de dezbateri. Chestiunile discutate erau legate direct de pastoraţia credincioşilor şi de abordarea pastorală a unor probleme delicate din partea preoţilor, precum şi de legătura strânsă de colaborare, recomandată, care trebuie să existe între duhovnicie şi formarea psihologică a clerului.

În dimineaţa zilei de 27 septembrie a.c., în amfiteatrul centrului de conferinţe au fost transmise mesajele de binecuvântare ale Sanctităţii Sale Bartolomeu, Patriarhul Ecumenic, prezentat de Pr. dr. Vasileios Thermos, urmat de cuvântul Preafericitului Ieronim, Arhiepiscopul Atenei şi al întregii Elade, prezentat de unul din delegaţii Preafericii Sale. După aceea, Înaltpreasfinţitul Ignatie, mitropolit de Dimitriada şi Almyrou, a rostit un foarte interesant şi consistent mesaj în care  a evidenţiat importanţa interpretării teologiei ortodoxe tradiţionale printr-o legătură strânsă cu ştiinţele umaniste moderne, pentru creionarea unei antropologii moderne, nedespărţită de normalitatea spirituală şi morală a învăţăturii bisericii. „Conştientizarea propriilor neputinţe reprezintă parcursul pe calea mântuirii a omului contemporan, a mai spus ÎPS Ignatie, iar Biserica trebuie să conlucreze cu psihoterapia în acest sens”.

După cuvântul mitropolitului, care a găzduit acest eveniment, a venit rândul primarului oraşului Volos, domnul Panos Skotiniotis, care a rostit o alocuţiune de bun venit în această regiune, fiind urmat de mesajul domnului dr. Dimitrios Karagiannis, preşedintele Societăţii de Psihiatrie din Grecia şi a Societăţilor de Psihoterapie.

Prima alocuţiune din cadrul lucrărilor a aparţinut dr. Stephen Muse, reputat psihoterapeut ortodox american, directorul unui centru de consiliere din servicii clinice din Georgia, SUA, care a vorbit despre „Persistenţa iluziilor: reflecţii ale tulburărilor post-traumatice şi a terapiei prin dia-Logos, ca modalitate de vindecare”. Discuţiile foarte intense care au urmat au arătat faptul că teoriile prezentate de acest medic american, care include printre alte terapii, concepţii ortodoxe despre vindecarea psihologică, reprezintă o provocare pentru societatea americană de psihologie.

„Identitatea psihoterapeutului ortodox în contextul occidental european”

Prima zi a continuat cu o serie interesantă de lucrări prezentate în sesiune comună („Dorinţă, mister şi minune: abordarea pastorală şi terapeutică în dragostea trupească şi senzualitate”), precum şi în sesiuni paralele de lucru („Psihoterapia ca proces al existenţei”, „Este necesară pregătirea psihologică a clerului?”, „Terapeutul şi copii aflaţi pe patul de moarte”).

Cea de a doua zi a acestei conferinţe, pe 28 septembrie a.c., a debutat cu două mese rotunde. La prima masă rotundă în prezidiu s-a regăsit un profesor de teologie ortodoxă din SUA, dr. Philip Mamalakis, pe lângă doi psihoterapeuţi greci. Aceştia au abordat problema pastorală şi psihologică a relaţiilor interpersonale dintre părinţi şi copii. Dr. Dimitrios Kargiannis, care a participat la cea de a doua masă rotundă, a prezentat lucrarea „Curajul schimbării: procesul ontologic al călătoriei spre libertate”. Lucrările din sesiunile paralele, desfăşurate în ce-a de a doua parte a zilei au suprins diverse aspecte al problemelor psihologice şi pastorale mai importante ale contemporaneităţii, printre care „Lupta împotriva distrugerii sinelui”, „Persoana între teologie şi psihologie, activitatea pastorală a persoanei, ca factor psihoterapeutic”, sau „Psihiatru sau credincios: două roluri ale aceleiaşi persoane. Combinaţie pozitivă sau negativă?”.

La unul dintre atelierele de discuţii, conferenţiarii, doi medici psihiatri, au tratat problema „Identitatea psihoterapeutului ortodox în contextul occidental european”. Această sesiune a suscitat interesul multor participanţi pentru că fiecare dintre doamnele doctor care au conferenţiat, provenind din medii ortodoxe diferite (dna dr. Olimpia Pop din Biserica Ortodoxă Română, iar dna Marina Risk din Biserica Ortodoxă a Antiohiei) şi profesând în sisteme medicale diferite (prima în Londra, Marea Britanie, iar cea de-a doua în Paris, Franţa), au venit cu o foarte interesantă abordare a păstrării identităţii religioase în medii în care aspectele credinţei nu pot fi inserate în schemele de tratament. Cu toate acestea, mărturiile celor două conferenţiare, au reflectat în experienţele personale, importanţa credinţei şi a legăturii religioase cu comunitatea din care fac parte.

În după amiaza aceleiaşi zile s-au mai prezentat lucrări, în sesiuni paralele, intitulate „Doctorul şi preotul în faţa celui bolnav”, „Copilul şi serviciile sociale: complexitatea abordărilor”, „Libertatea în îndrumarea spirituală şi în psihoterapie”.

„Fără duhovnici buni se golesc bisericile, dar se umplu clinicile de psihiatrie”

În prima parte a celei de a treia zi a lucrărilor Conferinţei Internaţionale de psihoterapie ortodoxă de la Volos,  au fost susţinute referate care au suscitat intense discuţii pe margine temelor discutate. Astfel, tema „Aspecte ale morţii”, la care au subscris prin referate psihoterapeuţi din Grecia, Marea Britanie şi SUA, au tratat problema fricii în faţa morţii prin diferite exemple clinice în psihologie sau medicină, în mod special la bolnavii de cancer. Părintele Konstantinos Nevrokoplis, a susţinut un foarte apreciat referat intitulat „Porunca iubirii vrăjmaşilor” loc al întâlnirii Ipostasului uman (Homo Hypostasis) în Psihologie şi Ontologie”. Sesiunile paralele au tratat teme foarte interesante precum „Serviciile de sănătate oferite în contextul parohial”, „Întrebări existenţiale la copii şi adolescenţi”, „Psihoterapia inspirată de credinţă”, „Când puterea invadează relaţiile pastorale” sau tema „Fără gânduri şi vise”. Tot atunci, în sala Dimitriada, s-a desfăşurat o masă rotundă care a abordat „Problema oboselii clerului”. ÎPS Athenagoras, mitropolit de Ilion, Acharnes şi Petroupolis, din Biserica Ortodoxă Greacă, a prezentat un referat intitulat „Sensurile şi istoria oboselii psihosomatice a clerului”. Părintele Vasileios Thermos şi dr. Stephen Muse au prezentat un referat intitulat „Încordarea psihosomatică a clerului ortodox. Preoţii şi preotesele ortodoxe din SUA şi Grecia – studiu de caz”. Această abordare teologică, psihologică şi sociologică a analizării factorilor care generează un anumit tip de presiune în familiile clericilor ortodocşi în pastoraţia americană şi cea europeană a suscitat multe întrebări, care au venit nu doar din parte clericilor participanţi la această conferinţă, cât şi din partea psihoterapeuţilor, care au recunoscut greutatea activităţii pastorale şi responsabilitatea familiei preotului.

Această a treia zi de lucrări s-a încheiat cu o seară a discuţiilor libere, în care, individual, participanţii şi-au stabilit noi directive de abordare a pastoraţiei şi psihoterapiei ortodoxe, precum şi a ideilor care vor sta la baza următorului congres.

După cum era firesc, lucrările acestei întâlniri dintre psihoterapie şi teologie culminat în cursul zilei de 31 septembrie a.c., cu participarea la Sfânta Liturghie la Mănăstirea Sfinţilor Arhangheli din Nilia, Pelion.

Reuşita acestei întruniri, care a reunit la umbra bisericii teologi şi psihoterapeuţi preocupaţi de sănătatea mintală şi spirituală a omului contemporan, se poate rezuma la cuvintele părintelui Paisie Aghioritul care spunea: „Fără duhovnici buni se golesc bisericile, dar se umplu clinicile de psihiatrie”.