De ce genealogiile Mântuitorului Iisus Hristos din Evanghelii sunt diferite?
Sarut mâna, Parinte!
Cu ajutorul altcuiva am văzut că în Evanghelia după Matei capitolul 1, versetul 16, aflăm că tatăl lui Iosif a fost Iacov, dar în Evanghelia după Luca capitolul, 3 versetul 23 ni se spune că Iosif era fiul lui Eli. Puteți să-mi explicați de ce avem pentru Iosif, menționat ca tată, două persoane diferite? Vă mulțumesc și mă iertați! Mariana
Parinte aceste informatii ma confuzeaza. Eu am inteles, dupa cum spune si in Crez, ca Mantuitorul s-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara si s-a facut om. Deci El nu este ruda de sange cu Sfantul Iosif logodnicul Maicii Domnului decat in anume interpretari protestante care considera ca Mantuitorul era fiul natural al Fecioarei Maria si al lui Iosif. Nu este considerata genealogia umana a Mantuitorului dupa cea a Maicii Domnului, adica cea a Sfantului Iosif tatal ei si cea a Sfintei Ana?
Oana, sigur că Mântuitorul s-a născut de la Duhul Sfânt și din Sfânta Fecioară Maria, însă: „Înainte de a face o analiză a genealogiilor, se cuvine să facem o precizare despre motivul pentru care ele prezintă strămoșii dreptului Iosif, soțul Fecioarei Maria, deși nu era el tatăl lui Hristos. Iosif nu este decât tatăl adoptiv al Mântuitorului. Dumnezeu îi porunceşte lui Iosif s-o ia pe Maria şi să dea pruncului numele Iisus (v. 20-21). În acest fel, Iosif asigură legitimitate naşterii Pruncului. Dar adevăratul Tată al lui Iisus este Dumnezeu; El S-a zămislit în pântecele Fecioarei prin „umbrirea” puterii Celui Preaînalt (Luca 1, 35). Dacă Iisus nu este fiul lui Iosif, ce rost mai are genealogia? Pentru a înţelege rostul ei, trebuie să ştim că la evrei filiaţia legală are aceeaşi valoare în ce priveşte consecinţele pentru moştenitor ca şi filiaţia naturală. Chiar dacă nu este fiul natural al dreptului Iosif, o dată ce poartă numele lui, Iisus moşteneşte prerogativele familiei davidice, din care se trage Iosif. ”
Așadar, Oana, nu trebuie să fii confuză! Nu este o chestiune de rudenie de sânge ci pur și simplu una de legitimitate potrivit legii iudaice. Cele două genealogii nu se contrazic una pe alta ci pur și simplu abordează diferit problema. Însă ambele sunt dovada faptului că Fiul lui Dumnezeu s-a întrupat cu adevărat pentru noi și că, după trup, se naște în neamul lui David, așa cum a fost profețit.
Binecuvântări!
pr. Andrei
Poți adresa oricând o întrebare în cadrul rubricii „Întreabă preotul” transmise LIVE pe doxologia.ro și pe conturile noastre de Facebook și YouTube.De aceea, te îndemnăm să te abonezi la canalul de YouTube și să ne urmărești pe Facebook, pentru a primi în timp util notificările și a afla când intrăm în direct cu unul dintre preoții care vor răspunde la întrebări.
Nu uita, însă, că unele întrebări își găsesc cel mai bun răspuns la părintele duhovnic sau la preotul din parohia ta!
Pentru că timpul transmisiunilor în direct este limitat, ne rezervăm dreptul de a selecta, modera și edita întrebările și comentariile adresate.
O parte dintre răspunsuri se vor regăsi în format text și/ sau video în cadrul acestei secțiuni.
Îți mulțumim pentru înțelegere!
Ce înseamnă cuvintele Mântuitorului: „Să nu credeți că am venit să aduc pace pe pământ, n-am venit să aduc pace, ci sabie” și celelalte conform Matei 10, 24-36?
Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Mitropolia Moldovei și Bucovinei | © doxologia.ro
Doamne ajută!
Iată o scurtă explicație pentru acest fapt: „Să luăm cazul concret al strămoșilor dreptului Iosif, pe care Matei îi numește Iacov (tatăl) și Matan (bunicul), iar Luca îi numește Eli (tatăl) și Matat (bunicul). După interpretarea lui Iuliu Africanul, care a fost adoptată de Sfântul Ambrozie, de Sfântul Grigorie de Nazianz şi de alţi vechi comentatori, Matan (descendent al lui Solomon) a avut un fiu, pe Iacov, tatăl natural al dreptului Iosif. După moartea lui Matan, soţia sa Esta, s-a căsătorit cu Matat (descendent al lui Natan), având fiu pe Eli. Deci, Iacov şi Eli erau fraţi după mamă. Frați vitregi, cum am spune noi. Eli murind fără copii, fratele său Iacov, în virtutea legii leviratului (Deuteronom 25, 5-6), a luat-o în căsătorie pe cumnata sa şi din această căsătorie s-a născut dreptul Iosif, care, în virtutea legii mai sus menționate, era considerat fiu al fratelui său mort, ca numele lui să nu se piardă. Iosif era, deci, fiul natural al lui Iacov (coborâtor din Solomon) şi fiul legal al lui Eli (coborâtor din Natan).”
Însă pentru a înțelege și mai bine diferențele care există între cele două genealogii ale Mântuitoului vă recomand să citiți articolul din link-ul de mai jos:
De ce redau Evangheliștii două liste diferite cu strămoșii lui Hristos?
Cu gânduri bune,
pr. Andrei