Călătorie în tărâmul adolescenței
Mi-am propus astăzi să vă port într-o călătorie imaginară pe un tărâm aproape uitat de noi, cei care am poposit cândva pe acolo, demult, prea de demult. Eu tocmai vin de acolo şi doresc să vă împărtăşesc din tainele acelor fiinţe, care staţionează pentru o vreme pe acest tărâm.
Pentru început, tot ce pot spune este că e miraculos acest tărâm al adolescenţei. E plin de particularităţi, miracole şi ciudăţenii. Hotarele lui sunt numai cotituri, neobişnuit de confuze şi încurcate. Deseori locuitorii lui nu ştiu când şi pe unde i-au trecut hotarele. Şi mai rar observă când şi cum pleacă din această ţară haotică, unde uneori aproape totul e cu picioarele în sus.
Ca orişice călător, curios şi dornic să înveţe din poveştile oamenilor locului, am colindat în lung şi-n lat, căutând răspunsuri la întrebări, ce mă frământau şi încă mă mai frământă, considerând ca am mereu de învăţat ceva nou şi plin de consistenţă de la oricine, secretul fiind să ştiu doar să ascult. Întrebările cărora le-am căutat un răspuns au fost:
Care sunt schimbările care se răsfrâng asupra vieţii adolescentului?
- Schimbările fizice. Caracterele sexuale primordiale şi secundare, maturizarea corporală, toate acestea sunt provocatoare. Adolescenţii sunt preocupaţi de această perioadă de disproporţie sau de tulburări temporare. Pentru ei este foarte important să arate bine, orice tulburare în aspectul fizic putând genera jenă şi sentimente de insatisfacţie. Dacă ei sunt învăţaţi să aştepte cu răbdare până când îşi dobândesc proporţiile de adult şi până când acneea se vindecă de la sine, atunci simţămintele de inadaptare sau de respingere vor fi depăşite;
- Schimbările sexuale. Mulţi adolescenţi sunt deosebit de anxioşi din cauza impulsurilor erotice. Creşterea fizică rapidă generează confuzie, privind propria identitate, şi nesiguranţă, în legătură cu modul de a proceda corect ca bărbat sau femeie adultă. Întâlnirile pot să genereze teamă, dar şi dorinţă. Societatea de astăzi promovează libertinajul sexual, dar, în timp ce accesul în cadrul unor preocupări sexuale devine din ce în ce mai facil, fiind stimulat de produse subculturale cu caracter erotic sau pornografic, adevărata educaţie sexuală, morală şi religioasă tinde să nu ţină pasul cu aceste provocări, ceea ce-i determină pe adolescenţi să se angajeze în experienţe sexuale impulsive. Acestea conduc la pierderea controlului, la sarcini nedorite şi la traume emoţionale;
- Schimbări în relaţiile interpersonale. Adolescenţa este perioada în care au loc schimbări profunde în relaţiile cu părinţii, cu colegii şi cu ceilalţi adulţi sau cu restul societăţii. Este important ca adolescenţii să primească un feed-back pozitiv, de acceptare şi de apreciere, să aibă simţământul că mediul lor este stabil oferindu-li-se încredere. Atunci când nu au parte de o călăuzire părintească clară şi înţeleaptă, ei pot dezvolta instabilitate afectivă, anxietate, mânie şi confuzie;
- Schimbarea sistemului de valori, a valorilor morale şi a convingerilor religioase. Înainte de adolescenţă, copiii acceptă standardele părinţilor, fără a pune prea multe întrebări şi fără a deveni provocatori. Pe măsură ce se dezvoltă şi îşi descoperă propria personalitate, consideră că opţiunile personale trebuie să fie importante şi de aceea încep să pună la îndoială punctele de vedere ale părinţilor, împrumutând valorile propriei lor generaţii. Deseori clarificarea sistemului de valori parcurge perioade de confuzie şi de tulburare. Îndoielile religioase şi spirituale, reducerea activităţii şi a participării la slujbele religioase, schimbarea cel puţin temporară a convingerilor sunt destul de frecvente în adolescenţă, generând stres, atât părinţilor, cât şi liderilor spirituali.
Care sunt problemele cu care se confruntă locuitorii de pe tărâmul adolescenţei?
Răspunsurile au fost pe cât de frumoase, pe atât de copleşitoare.
- Problema identităţii. Cine sunt eu? Încă de timpuriu, copiii imită, identificându-se cu părinţii şi cu membrii familiei lor. Mai târziu, ei îşi modelează comportamentul după persoanele adulte pe care le admiră, dezvoltă relaţii cu prietenii, cu colegii, apoi intră în societate şi descoperă competiţia valorilor, conceptul de sine, caracterul lor unic şi propria identitate. Pentru fiecare dintre acestea, ei trebuie să aloce timp, frământări, experimente şi un stil de viaţă specific, pentru a abandona un comportament lipsit de scop;
- Problema relaţiilor. Cum şi cu cine trebuie să mă împrietenesc? Pe lângă relaţia cu sexul opus, adolescenţii trebuie să înveţe să se adapteze nevoilor sociale, relaţiilor cu părinţii şi să-și câştige independenţa. Deseori, ei au conflicte privind autoritatea, adoptă un comportament de stradă, au eroi sau relaţii de prietenie foarte strânse, se împotrivesc sugestiilor adulţilor şi sunt înclinaţi să urmeze îndemnurile colegilor. Toate acestea sunt tentative de a învăţa aptitudinile sociale şi semnificaţia relaţiilor cu ceilalţi;
- Preocuparea pentru viitor. Cum va arăta viaţa mea de mâine? Răspunsul la această întrebare depinde de nivelul economic, de personalitatea şi de capacităţile individuale, precum şi de valorile şi aşteptările familiei. Alegerea unei cariere poate fi o hotărâre dificilă; deseori, în această perioadă sunt adoptate starturi eronate pentru că adolescenţii sunt idealişti şi, uneori, sunt prea optimişti, adoptând direcţii nerealiste. Aceasta poate conduce mai târziu la frustrare, pesimism şi nevoia de a-şi reevalua alegerile vocaţionale;
- Problema ideologiei. În ce să mă încred? Aceasta presupune să depăşeşti problema religiei formale. Adulţii ori nu sunt capabili, ori nu doresc sau nu sunt binevoitori să ofere răspunsuri; însă, adolescenţii şi tinerii se frământă în legătură cu diferite aspecte ale existenţei, cum ar fi: De ce atât de multă lume este săracă? De ce mor atât de mulţi copii din cauza foametei, a lipsei de apă sau a lipsei de îngrijire medicală? De ce există atât de multă sărăcie şi contraste atât de multe şi profunde în lume? De ce există violenţă, armament nuclear, corupţie? Ce e rău în legătură cu sexualitatea premaritală şi de ce trebuie să acordăm credit şi autoritate Bibliei, Bisericii sau autorităţilor politice? De ce trebuie să mergem la biserică?
Aflând toate aceste lucruri, care probabil că nu-mi sunt străine, nici mie şi nici dumneavoastră, mă provoacă să reflectez la propria mea adolescenţă şi la gingăşia şi înţelepciunea pe care avem nevoie să le descoperim în noi, atunci când călătorim pe acest pământ misterios, dar în acelaşi timp fascinant, al adolescenţei. Vă invit la un exerciţiu de introspecţie menit să aducă un plus de valoare relaţiilor cu adolescenții noștri.
Copilul meu are complexe de inferioritate. Ce-i de făcut?
Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Arhiepiscopia Iașilor | © doxologia.ro