Iisus este Domnul

Cuvinte duhovnicești

Iisus este Domnul

 

Prin Duhul Sfânt se realizează înhristizarea și hristificarea, înduhovnizarea și spiritualizarea, întreimizarea și treimificarea existenței.

Nimeni nu poate să spună: Domn este Iisus – decât în Duhul Sfânt” (I Corinteni 12, 3)

Tot ceea ce Dumnezeul-om Hristos oferă neamului omenesc devine bun al omului prin Duhul Sfânt, Care, întocmai ca un suflet al Bisericii, lucrează prin harul Lui mântuirea fiecărui mădular al Bisericii. În afara Duhului Sfânt și fără Duhul Sfânt, nimic din cele ale lui Hristos nu poate deveni al nostru, nu poate deveni al omului. Așa cum Hristos S-a întrupat din Sfânta Fecioară din Duhul Sfânt, tot așa și în noi El Se întrupează duhovnicește prin Duhul Sfânt, prin harismele dumnezeiești, îndumnezeitoare și divino-umanizatoare ale Duhului. Cu alte cuvinte: numai prin Duhul Sfânt se realizează înhristizarea și hristificarea, înduhovnizarea [uduhovlijenje] și spiritualizarea, întreimizarea [utrojicenje] și treimificarea existenței... După Înălțarea Sa la cer, Hristos a trimis în lume pe Duhul Sfânt și L-a lăsat în trupul Bisericii ca pe sufletul, mintea, conștiința și viața ei. Mângâietorul este martorul cel mai de seamă al lui Iisus, al Dumnezeului și Domnului întrupat (Ioan 15, 26). Este Cel care iconomisește, săvârșește și realizează în oameni opera divino-umană a Mântuitorului, adică mântuirea. Într-adevăr, Biserica este Biserică prin Duhul Sfânt: ea trăiește, lucrează, subzistă și există prin El. Prin Duhul Sfânt „tot sufletul viază”, și prin El „cu curăție se înalță”; prin El „strălucește întru Unimea Treimii cu sfințenie de taină”. Duhul lucrează întreimizarea și treimificarea fiecărui mădular al Bisericii, pe care-l mântuiește, îl sfințește, îl „logosifică”, îl îndumnezeiește, îl divino-umanizează. Fiecare mădular își realizează destinul divin în trupul divino-uman al Bisericii și numai prin el. Procurând măsura necesară a harului, Duhul Sfânt conduce și îndrumă fiecare mădular al Bisericii pe scara mântuirii, de la început până la sfârșit. De aceea, toți creștinii sunt purtători de Duh și purtați de Duh. Este exclus să fie cineva creștin fără Duhul lui Hristos, fără Duhul Sfânt. În esența lui, creștinismul este de la Duhul Sfânt și în Duhul Sfânt.

(Sfântul Iustin Popovici, Omul și Dumnezeul-om, studiu introductiv și traducere: Pr. Prof. Ioan Ică și diac. Ioan I. Ică jr., Editura Sophia, București - 2010, pp. 221-222)

Citește despre: