Doamne ajuta! Care ar fi formulele de adresare atunci cand vorbesti cu un monah, monahie, preot de mir, ieromonah, episcop? Sigur, fiecare se adreseaza cum simte (dvs, sfintia voastra) însa care ar fi cele „corecte"?
Care sunt formulele corecte de adresare față de monahi, preoți și episcopi?
Maria întreabă:
Răspunsuri:

Despre Arhimandritul Mihail Daniliuc
Arhim. Mihail Daniliuc este egumenul Schitului Vovidenia-Neamț, Custode al Casei Memoriale Visarion Puiu și Muzeului Mihail Sadoveanu, cadru didactic la Seminarul Teologic „Veniamin Costachi”- Mănăstirea Neamț Studii: Liceul Economic și de Drept Administrativ-Iași, Seminarul Teologic Veniamin Costachi-Neamț, Facultatea de Teologie Dumitru Stăniloae, 2005, studii de master și doctorale la aceeași facultate, 2007. A publicat numeroase articole pe portalul doxologia.ro, în cotidianul Lumina, al Patriarhiei Române, precum și alte publicații religioase și laice pe diverse teme de spiritualitate, istorie și cultură.
Texte de autorPuncte de vedereVideoLocuri de pelerinajÎntreabă preotulMănăstiriCuvinte duhovniceștiSfântul Munte AthosFotografii
vezi mai multe +
Soră Maria,
Formulele de adresare folosite la în Biserica noastră sunt următoarele:
Cu doriri de bine,
pr. Mihail
Sunt binevenite asemenea lamuriri, pentru ca nu toti avem cunostinte teologice. Multumim!
Nelamurirea sotului meu a devenit in timp si a mea..de ce este numit in cantare '' pre stapanul...nostru'' de vreme ce noi il consideram stapan doar pe Imparatul Cerurilor..
Doamne ajută!
Doamna Viorica, vă redau ca răspuns un fragment dintr-un articol al pr. prof. Petre Semen de la Facultatea de Teologie din Iași. Sper să vă fie lămuritor:
„Cine a vizitat Biserica „Sfânta Sofia“ din Constantinopol a putut să vadă marea asemănare dintre veşmintele sacerdotale şi cele ale împăratului. Şi tot de aici ni s-a transmis şi celebrul imn chiriarhal care atestă că arhiereul ocupa locul doi după împărat. Aşa se face că atunci când intra împăratul în biserică, pentru a lua parte la serviciul divin, corul intona imnul: „Pe stăpânul (adică pe împăratul nostru), Doamne îl păzeşte!“, după care adăuga „şi arhiereul nostru Doamne îl păzeşte, întru mulţi ani!“. La terminarea imnului, fiecare îşi ocupa locul său în jilţ, arhiereul în cel din dreapta, iar împăratul în cel din stânga.
Aşadar, împăratul era realmente stăpânul lumesc care, aşa cum reiese şi din imnul de întâmpinare, ocupa poziţia întâi, după care urma arhiereul (ori patriarhul cetăţii imperiale). În nici un caz nu puteau fi atribuite în acelaşi timp cele două calităţi imperatorului şi nici arhiereului. Aşadar, imnul pe care şi noi îl intonăm astăzi trebuie înţeles şi din perspectiva originii sale, nu doar după conţinut.
Este arhicunoscut că duhul stăpânirii lumeşti a fost dintotdeauna străin tradiţiei ortodoxe, care n-a ridicat niciodată astfel de pretenţii, mai ales că arhiereul este un urmaş al lui Hristos care a spus clar că nu a venit în lume ca să I se slujească, ci ca El să slujească şi să-şi dea viaţa pentru mulţi. Cu atât mai nejustificată ar părea pretenţia cuiva de a stăpâni, fiindcă nici Întemeietorul Bisericii n-a trimis pe nimeni în lume ca să stăpânească.
Cine acuză deci ierarhia de astfel de pretenţii, fie nu cunoaşte tradiţia Bisericii axată pe Sfânta Scriptură, fie este rău intenţionat.”
Așadar dacă înțelegem dimensiunea istorică a acestui imn el nu are nimic „smintitor”.
Cu bune doriri,
pr. Andrei
Părinte, având în vedere faptul că nu toți cunosc aceste lucruri, având în vedere că la ora actuala, să-mi fie cu iertare, BOR are probleme din cauza mass-mediei, dar și a celor care o conduc, adresarea ”pre stăpânul...” creează sminteală, mai ales că cel căruia i se oferă această formulă chiar este tratat ca un stăpân. Înțeleg termenul de „ascultare” , dar nu trebuie să fie orbească această ascultare, trebuie să existe și o doză de realism. Din câte văd eu... toți preoții de mir au ajuns să se teamă mai mult de conducere decât de Dumnezeu, iar asta chiar îmi ridică semne de întrebare.... foarte multe semne de întrebare.
Doamne ajută !
„Frica de Dumnezeu e începutul înțelepciunii”
Doamne ajută!
Vă înțeleg și vă respect punctul de vedere, însă nu pot fi de acord cu dumneavoastră decât în mică măsură. În primul rând pentru că generalizați probabil cazuri particulare (nu aveți de unde să știți cum se raportează „toți preoții” de mir față de conducerea Bisericii) și în al doilea rând pentru că pierdeți din vedere un aspect important: în acest caz, nu cuvintele în sine smintesc pe oameni ci eventual lipsa de cunoștințe/explicații. Cu alte cuvinte, dacă un creștin află aceste lucruri și continuă „să se smintească” la cântarea acestui imn,e nevoie să își cerceteze adânc conștiința și să se sfătuiască cu duhovnicul pentru gânduri de judecată, de mândrie, de clevetire și altele asemenea.
Aici nu este vorba de ascultare ci de un imn ce face parte din tradiția și istoria Bisericii, care trebuie luat ca atare, fără să i se acorde valențe pa care nu le are.
Vă mulțumesc!
pr. Andrei
Multumesc pentru lamuriri. Va rog insa de asemenea: cum se incheie scrisoarea ? Cu stima? Cu doriri de bine ? sau o formula mai specifica ?
Doamne ajută!
Nu există o formulă specifică deși ea ar putea să difere în funcție de context și de conținutul scrisorii.
pr. Andrei
Doamne ajuta! Am si eu o nelamurire si doresc sa ma lamuriti D-stra. Am facut pomelnic pentru familia mea, separat vii si separat adormiti.. La vii am trecut la inceput preotii care slujesc la Parohia mea si cel ce slijeste in satul meu natal. Am scris ....Preot ................. iar la adormiti am trecut intai preotul care a slujit in Parohia mea si nu mai e. Am scris tot Preot............ Eu doresc sa stiu daca m-am adresat corect si la vii si la adormiti si mai am o rugaminte cand ma adresez cu preot si cand ma adresez cu parinte ??? Multumesc frumos si Bunul Dumnezeu sa ne ajute pe toti !!!
Doamne ajută!
Pe pomelnice, fie că sunt pentru vii sau pentru adormiți, ambele formule sunt corecte. Deci puteți scrie fie „părintele X” fie „preotul X”.
pr. Andrei