Un mirean are voie să se atingă de Sfânta Masă?
 

Foto: Bogdan Zamfirescu

Sărut mâna, Părinte! Este păcat dacă un mirean se atinge de Sfânta Masa?

Când eram mai tânăr, cu vreo 14 ani în urmă ajutam părintele în Sfântul Altar la săvârșirea slujbei, m-am atins de Sfânta Masa. Mi- a fost rușine să mărturisesc acest păcat! Aș vrea să- l mărturisesc în acest post. Cum aș putea proceda? Vă mulțumesc!

pr Andrei Atudori a răspuns:
14 Martie 2018

Doamne ajută!

Constantin, într-adevăr unui mirean (laic) nu îi este îngăduit să se atingă de Sfânta Masă.

Din cunoștințele mele, această restricție are la bază pe de o parte modul de interpretare al unui canon de la Sinodul Trulan, precum și a rânduielii de închinare în biserică regăsită în unele cărți de slujbă.

Canonul la care fac referire este Canonul 69 al Sinodului Trulan sau V-VI Ecumneic (691- 692), care interzice intrarea mirenilor (laicilor) în Sfântul Altar:

Să nu-i fie îngăduit vreunuia din toţi cei care fac parte dintre laici să intre înăuntrul sfântului altar în nici un chip, nu este însă oprită de la acest lucru puterea şi stăpânirea împărătească, atunci când, după oarecare predanie foarte veche, ar voi să aducă daruri Creatorului”.

Ahid. Prof. Dr. Ioan N. Floca explică acest canon în felul următor: „Intrarea oricărui laic în altar, iar până în veacul al Xll-lea chiar şi a călugărilor nehirotoniţi, a fost cu desăvârşire interzisă, exceptându-se împăraţii, cărora li s-a recunoscut privilegiul de a intra atunci când aduceau daruri pentru sfântul altar. Din veacul al Xll-lea încoace, li s-a permis şi călugărilor şi călugăriţelor să intre in altar, însă numai când trebuiau să aprindă candelele sau lumânările, sau să îndeplinească vreo altă ascultare. De asemenea, cu timpul, li s-a permis intrarea în altar şi altor laici care îndeplineau unele servicii în legătură cu sfânta slujbă, rânduială care s-a păstrat până astăzi”.

Așadar, în zilele noastre acest canon se aplică cu iconomie, având în vedere că în Sfântul Altar intră bărbații care ajută la desfășurarea sfintelor slujbe (cântăreții, paraclisierii etc.). Cu toate acestea, câtă vreme acest canon interzicea intrarea în altar a mirenilor, cu atât mai mult putem deduce că nu este îngăduită atingerea de Sfânta Masă.

Un argument indirect ar fi și prevederile cu privire la închinarea clericilor în Sfântul Altar. Astfel, se specifică faptul că „Intrând în Sfântul Altar (preotul și diaconul), fac trei închinăciuni înaintea Sfintei Mese, apoi preotul sărută Sfânta Evanghelie, Sfânta Cruce şi Sfânta Masă, iar diaconul, numai marginea Sfintei Mese”. Așadar dacă există o diferență între preot și diacon (ambii hirotoniți în treapta preoțească corespunzătoare), cum să nu ne gândim la faptul că, de exemplu, mireanului îi este interzis să sărute Sfânta Masă sau să se atingă de ea.

O altă explicație ar putea fi și faptul că Sfânta Masă aduce aminte și de chivotul legii, de care se puteau atingeau doar preoții. Pe Sfânta Masă avem mai mult decât tablele legii din chivot, avem permanent Sfântul Trup și Sfântul Sânge al Domnului nostru Iisus Hristos.

Dacă există și alte argumente pentru această interdicție, care mie îmi scapă în acest moment, rog pe oricine citește acest răspuns să mi le aducă la cunoștință.

În ceea ce privește a doua ta întrebare, răspunsul este foarte simplu: pur și simplu spune-i părintelui duhovnic aceasta fără pic de teamă. Nu există vreo altă soluție sau vreun alt sfat pe care ți l-aș putea da. Spune cu curaj și ai încredere!

Dumnezeu să te binecuvânteze!

Pr. Andrei

Adaugă comentariul tău

De la același autor

Ultimele din categorie

Bloc Social Icons