Prietenia adevărată, nu cere, ci oferă!
Prietenia nu este relaţia privilegiată, deosebită pe care o avem cu cineva în comparaţie cu alţi oameni. Prietenia este o stare de spirit, o treaptă şi o măsură duhovnicească.
Apostolul Pavel ne spune: „Pe cât se poate, trăiţi în bună pace cu toată lumea". Desigur, ar spune cineva, dar a trăi în bună pace cu cineva încă nu înseamnă a avea o prietenie. Dar de ce nu? Oare este puţin lucru a trăi cu cineva în pace, oare este prietenia ceva mai mult decât pacea? Și, dacă da, ce ar putea fi acel ceva mai mult? Spun asta, pentru că vin oamenii la spovedanie şi vezi cât de greu le este să-şi păstreze pacea nu doar cu toată lumea, ci cu părinţii şi fraţii lor trupeşti cu care locuiesc în aceeaşi casă şi mănâncă la aceeaşi masă. Dar asta se întâmplă pentru că şi noi cădem pradă clişeelor moderne despre prietenie şi nu încercăm o prietenie adevărată, o prietenie care nu cere, ci oferă, o prietenie pe care ne-a adus-o Hristos şi pe care au cultivat-o şi ne-au transmis-o Sfinţii Părinţi ai Bisericii noastre.
Mai întâi, trebuie să luptăm cu puseurile exclusiviste pe care le avem în noi. Prietenia nu este relaţia privilegiată, deosebită pe care o avem cu cineva în comparaţie cu alţi oameni. Prietenia este o stare de spirit, o treaptă şi o măsură duhovnicească. Iubesc pe cineva nu pentru că el este mai bun decât alţii, ci pentru că văd în el virtuţile care îmi descoperă mai desluşit chipul lui Dumnezeu pe Care eu Îl iubesc. Prietenia nu trebuie să fie rezultatul unei selecţii, adică nu dobândim un prieten excluzând neprietenii, pentru că aceasta este judecată omenească şi nu este lipsită de riscuri.
Hristos ne-a numit prieteni şi fraţi nu pentru că noi am fi dat dovadă de vreo vrednicie specială, ci pentru că inima lui dumnezeiască este plină de iubire. „Iată - se spunea despre Hristos -, prietenul vameşilor şi al păcătoşilor!" Şi El însuşi a zis: „N-am venit pentru cei drepţi, ci pentru cei păcătoşi; nu cei sănătoşi au nevoie de Doctor, ci cei bolnavi". Să mai spunem că Hristos l-a numit prieten până şi pe Iuda şi nu oricând, ci chiar în momentul când îi dădea sărutarea mincinoasă, sărutarea trădării în Grădina Ghetsimani: „Prietene, cu sărutare vinzi tu pe Fiul Omului"?
(Ieromonah Savatie Baștovoi, A iubi înseamnă a ierta, ediția a doua, Editura Cathisma, București, 2006, pp. 114-116)
Maica Domnului ne aduce înaintea lui Dumnezeu
Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Arhiepiscopia Iașilor | © doxologia.ro