Râul Iordan – apa în care a fost botezat Mântuitorul Hristos
Ioan Botezătorul a anunţat venirea lui Mesia pe malul răsăritean al Iordanului. Pe acest mal, vizavi de oraşul Ierihon, a venit Iisus pentru a fi botezat de Ioan Botezătorul în apele Iordanului. Acest loc a fost identificat de creştinii secolului III. Astăzi în locul respectiv există o biserică destul de frumoasă şi mulţi creştini vin aici pentru a imita gestul lui Hristos.
Râul Iordan este cel mai important şi cel mai mare râu din Ţara Sfântă. Izvorăște de la poalele muntelui Ermon, la graniţa de nord a Palestinei cu Libanul, străbate valea Hula şi se revarsă mai întâi în lacul Tiberiadei. Apoi îşi continuă traseul de aproximativ 250 de km până la Marea Moartă. Este vorba despre cel mai important râu al Ţării Sfinte, care dă viaţă aproape întregii ţări şi contribuie în mod determinant la dezvoltarea economiei bazate pe agricultură și creşterea animalelor. În evreieşte se numește Iarden.
Ioan Botezătorul a anunţat venirea lui Mesia pe malul răsăritean al Iordanului. Pe acest mal, vizavi de oraşul Ierihon, a venit Iisus pentru a fi botezat de Ioan Botezătorul în apele Iordanului. Acest loc a fost identificat de creştinii secolului III. Astăzi în locul respectiv există o biserică destul de frumoasă şi mulţi creştini vin aici pentru a imita gestul lui Hristos.
De menţionat că Sfinţii Părinţi ai Bisericii noastre, în special Origen și Eusebiu, părintele Istoriei Bisericeşti, localizează botezul Domnului lângă Betabara (trecătoare). Locul s-a numit astfel de la faptul că, potrivit surselor, poporul Israel a trecut pe aici la intrarea în Pământul Făgăduinţei. Este vorba despre locul unde Israel a trecut Iordanul în mod minunat, în drum spre Pământul Făgăduinţei, după 40 de ani de rătăciri prin pustiu. Imediat ce preoţii care ţineau chivotul Legământului, cu Tablele Legii, au călcat peste apele Iordanului, ele s-au dat în lături, creându-se astfel un loc de trecere pe unde tot poporul a intrat în pământul strămoşilor lui. Pe malurile Iordanului a venit leprosul Neeman „şi s-a cufundat de șapte ori în Iordan și i s-a înnoit trupul ca trupul unui copil mic şi s-a curăţit” (4 Regi, 5, 14).
Alăturarea dintre locul botezului lui Hristos şi evenimentul intrării israeliţilor în Pământul Făgăduinţei nu este întâmplătoare. În acest mod se leagă Vechiul Testament de cel Nou, arătându-se în acelaşi timp că după cum trecerea evreilor avea drept scop cucerirea Pământului Făgăduinţei, tot aşa şi botezul este mijlocul de cucerire a eternei Împărăţii, a Împărăţiei Cerurilor.
(Locurile Sfinte, Fundația Centrul Cultural Elen, p. 85)
Peștera și mormântul Sfântului Ioan Damaschin de la Mănăstirea „Sfântul Sava cel Sfințit”
Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Arhiepiscopia Iașilor | © doxologia.ro