„Sfânta Maria Magdalena este un simbol al Privegherii”

Hramul Sfintei Cuvioase Parascheva

„Sfânta Maria Magdalena este un simbol al Privegherii”

Programul liturgic din cadrul sărbătorii Sfintei Parascheva a continuat sâmbătă, 10 octombrie 2015, la orele serii, cu Slujba Privegherii în cinstea Sfintei Maria Magdalena.

Credincioşii au participat în număr mare la Slujba Privegherii în cinstea Sfintei Mironosiţe şi întocmai cu Apostolii, Maria Magdalena, oficiată la Catedrala Mitropolitană din Iaşi. Slujba a fost săvârşită de un sobor de preoţi şi diaconi, răspunsurile la strană fiind oferite de Corul „Basileus” al Seminarului Teologic Liceal Ortodox „Sfântul Vasile cel Mare” din Iaşi, dirijat de diac. prof. Mihai Ursache. Despre importanţa Privegherii, ne-a vorbit părintele Mihai Mărgineanu de la Parohia Toma Cozma din Iaşi, care a făcut parte din soborul slujitorilor prezenţi la slujbă. „Privegherea are menirea de a transforma noaptea într-un moment de rugăciune şi de lumină sufletească. Privegherea este o chemare tainică a Bisericii, pentru a ne încredinţa unii pe ceilalţi de Învierea Domnului Hristos. Slujba de priveghere se oficiază în special înspre ziua de duminică. Priveghem pentru a ne bucura de Învierea lui Hristos, nu doar ca pe un eveniment istoric, ci ca pe un eveniment pe care îl trăim actual şi personal, fiecare dintre noi. Slujba Privegherii din ziua de duminică ne transformă pe fiecare dintre noi în martori ziditori ai Învierii Domnului Hristos. Prin mărturia pe care o aducem despre Învierea lui Hristos în fiecare dintre noi, trebuie să zidim sufleteşte pe semenii noştri", a explicat părintele Mihai Mărgineanu.

„Prin Sfânta Parascheva, ne ridicăm din faptele cele moarte”

Slujbele de priveghere săvârșite la Mitropolie în cinstea sfinţilor care, prin sfintele lor moaşte, vizitează Eparhia Iaşilor, au menirea de a aduce în actualitate importanţa pe care o au sfinţii. „Sfânta Maria Magdalena este un om al Privegherii, pentru că ea s-a numărat între cele care s-au deplasat dis-de-dimineaţă la mormântul Mântuitorului Hristos, găsindu-l gol. Frământarea lor pentru a împlini cele de cuviinţă pentru trupul Domnului Hristos ni le înfăţişează pe Sfintele Mironosiţe, şi în special pe Sfânta Maria Magdalena, ca pe nişte oameni ai datoriei, care doresc cu toată stăruinţa să împlinească cele de cuviinţă.

Sfânta Maria Magdalena este un simbol al Privegherii, dar şi un simbol al lucrării pentru ca Învierea Domnului să nu rămână doar un gest sau un fapt constatat la prima oră a dimineţii. Sfânta Maria Magdalena ne este înfăţişată în Evanghelia de la Ioan cum se frământa pentru a găsi ea răspunsuri pentru lipsa din mormânt a Mântuitorului Hristos. Frământându-se, ea a beneficiat de revelaţia divină, pentru că Însuşi Mântuitorul i S-a arătat. Mântuitorul i-a spus Sfintei Maria Magdalena nişte cuvinte memorabile: «Nu te atinge de Mine!». Domnul Hristos i-a spus astfel să nu caute răspunsuri în înţelegerea raţională, ci îi arată că El Se îndreaptă către Tatăl. În acelaşi timp, El o cheamă indirect pe Sfânta Maria Magdalena să cugete cu mintea şi cugetul cele nepătrunse ale tainelor pe care le-a trăit, şi la care a fost martor. Slujba Privegherii ne aseamănă Sfintei Maria Magdalena şi ne face să simţim mult mai prezentă lucrarea ei între pelerinii care au venit la sute de kilometri distanţă spre a cinsti moaştele Sfintei Parascheva, care devine tot un martor al Învierii. De această dată nu ne referim la o înviere care să aibă ca reper mormântul Mântuitorului Hristos din Ierusalim, ci pe cel din sufletul fiecăruia dintre noi. Prin Sfânta Parascheva, în fiecare an, nu facem decât să ne ridicăm noi înşine din faptele cele moarte. Sfânta Parascheva şi Sfânta Maria Magdalena ne oferă repere pentru a simţi bucuria Învierii Domnului, căreia ne facem părtaşi în mod direct prin participarea la aceste rugăciuni ale Bisericii, ce culminează cu slujba Sfintei Liturghii”, a completat părintele Mihai Mărgineanu.

Citește despre: