Spovedania, la începuturile creștinismului și astăzi
Dacă și acum, după acest mare pogorământ pe care-l face de dragul tău, refuzi să te apropii de Sfintele Taine, atunci ce se va întâmpla cu tine?
Dacă ai fi viețuit la începuturile creștinismului (sec. I) și ai fi păcătuit de moarte – de pildă, ai fi căzut în adulter, în desfrânare, în relații prenupțiale, ai fi divorțat fără motiv, fără pricină de desfrânare etc. – nimeni nu ți-ar fi dat iertarea păcatelor. L-ai fi așteptat pe Hristos Însuși să te judece. Și până atunci ai fi rămas înafara Bisericii, neîmpărtășit, afurisit.
Dacă ai fi viețuit puțin mai târziu (sec. al II-lea sau al III-lea) și ai fi păcătuit de moarte, ai fi avut o soartă oarecum mai bună. Ți-ai fi spovedit păcatul în public (înjosire) (în condițiile în care astăzi îl spovedești cu mii de rețineri doar preotului însuși), ai fi primit iertarea păcatelor, dar până pe patul morții ai fi rămas neîmpărtășit, afurisit, în afara Bisericii. Te-ai fi cuminecat doar la sfârșitul vieții și ai fi înțeles ce înseamnă păcatul.
Dacă ai fi viețuit puțin mai târziu, în secolul al IV-lea și ai fi păcătuit de moarte, din nou ți-ai fi mărturisit public păcatul și după aceea ar fi urmat un alt martiriu: ai fi stat plângând la ușile bisericii, după aceea în pridvor și după aceea te-ai fi împărtășit.
Astăzi însă ce se întâmplă? Îți mărturisești păcatul înaintea preotului și, fără să urmezi „calea martiriului”, te apropii de Sfintele Taine. O asemenea favoare îți face Biserica, pentru ca să te mântuiești! Deci, dacă și acum, după acest mare pogorământ pe care-l face de dragul tău, refuzi să te apropii de Sfintele Taine, atunci ce se va întâmpla cu tine?
(Arhimandritul Vasilios Bacoianis, Duhovnicul și spovedania, traducere din lb. greacă de pr. Victor Manolache, Editura de Suflet, București, 2012, pp. 32-33)