Umple de bucurie inima mea, Fecioară… – Tâlcuiri din Paraclisul Maicii Domnului
Teostirict Monahul, presupusul autor al paraclisului, accentuează de mai multe ori calitatea Maicii de mijlocitoare către Hristos, lucru ce se datorează curățeniei sale duhovnicești și trupești, pentru care a și fost aleasă de Dumnezeu, pentru ca din ea să Se nască nouă Mântuitor.
Răsfoind o carte având drept subiect darurile Sfântului Duh, am dat întâmplător peste o istorioară petrecută acum vreo 300 de ani în Mănăstirea Sarov, acolo unde la acea vreme trăia starețul Serafim. Sfântul este celebru pentru minunile săvârșite, pentru înainte-vederea lui, dar mai ales pentru conversația cu Nikolai Motovilov, căruia i-a arătat ce înseamnă dobândirea harului Duhului Sfânt. Istorioara din carte se referă la un alt episod. Se spune că un călugăr de aici era lovit de melancolie, încât nu putea să se ridice de jos. Întâlnindu-se o dată cu Sfântul Serafim prin mănăstire, a fost „citit” de marele stareț, care i-a înțeles suferința de îndată. Pedagog subtil, Avva a început să cânte un tropar, arătând fratelui tânăr cum să-și depășească neputinţa. Era vorba despre un imn din cântarea a 9-a din Paraclisul Maicii Domnului: „Umple de bucurie inima mea, Fecioară, ceea ce ai primit plinirea bucuriei şi ai pierdut grija păcatului”.
În toate ceasloavele, titlul Paraclisului e însoțit de indicația: „Se zice la întristarea sufletului și la vreme de nevoie”. Acest lucru e de la sine înțeles, mai ales că grecescul „paraklisis” înseamnă „mângâiere”. Precum citim în numeroase alte rugăciuni, Sfânta Fecioară e mângâietoarea noastră în necazuri. Teostirict Monahul, presupusul autor al paraclisului, accentuează de mai multe ori calitatea Maicii de mijlocitoare către Hristos, lucru ce se datorează curățeniei sale duhovnicești și trupești, pentru care a și fost aleasă de Dumnezeu, pentru ca din ea să Se nască nouă Mântuitor.
După ce a cântat acest tropar, Sfântul Serafim a adăugat: „Nu ne este îngăduit să fim întristaţi! Hristos a biruit toate! L-a înviat pe Adam! A eliberat-o pe Eva! A biruit moartea!”. Părintele a făcut astfel o scurtă incursiune biblică a motivelor pentru care Maica Domnului poate umple de bucurie inimile. Numai dacă ne gândim că întreg universul a căpătat o altă lumină după Întruparea lui Hristos, înțelegem că Maica Sa este pur și simplu bucuria întrupată. Privind la Fecioara Maria ținând pe Prunc în brațe, nu vedem numai o icoană a maternității, ci totodată pe cea a curăției, a iubirii și a smereniei. La venirea Arhanghelului Gavriil cu vestea cea minunată, ea a răspuns: „Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău! ” (Luca 1, 38), și astfel a primit plinirea bucuriei, care este Hristos, Care a biruit toate, inclusiv moartea și a înviat pe Adam, așa cum spunea starețul din Sarov.
Încă un lucru se mai spune în imnul adresat Sfintei Fecioare, anume că a pierdut grija păcatului, o expresie care trezește nedumerire, mai ales că de cele mai multe ori ne îngrijim să fim atenți ca să evităm păcatul. Ori, în acest caz, este vorba pare-se despre exact opusul. Nu fără motiv se spune că poruncile cele vechi erau îndeobște negative: ele înfierau ceva, purtau grijă de oameni ca să nu păcătuiască. Până și în Rai, Adam primise porunca de a nu mânca fructul unui anumit pom. Mai târziu, Decalogul dat pe Muntele Sinai trasa liniile unei vieți morale în același mod, îngrijind ca omul să nu păcătuiască, spunându-i ce să nu facă. În schimb, Hristos le dă „poruncă nouă” ucenicilor: să se iubească unii pe alții (Ioan 13, 34). Despre iubirea lui Dumnezeu se a aproapelui mai vorbise și altă dată (Matei 22, 39), însă cel mai cunoscut exemplu rămâne pilda Sa despre samarineanul milostiv, care nu s-a mai îngrijit de treburile sale și nici de cutumele sociale, ci a sărit în ajutorul celui rănit (Luca 10, 25-37). Pe scurt, porunca nouă a lui Hristos este cea prin care se pierde grija păcatului. Având în față pe aproapele, omul nu mai are în prim plan gândul la ce nu trebuie să facă, la evitarea căderii în greșeală. Grija păcatului s-a pierdut și a început grija dragostei – care propriu-zis nici nu e o grijă, ci atitudinea firească a omului care se aseamănă din ce în ce mai mult Creatorului.
Comentând apologia iubirii din prima epistolă sobornicească a Sfântului Ioan (I Ioan 4, 4-12), Sfântul Augustin a scris o omilie devenită celebră în literatura creștină. Fericitul episcop al Hiponei arată cum orice faptă a noastră trebuie să fie făcută oglindind iubirea: „Într-un cuvânt, primește această scurtă poruncă: iubește și fă ce vrei! Dacă păstrezi tăcerea, să fie din iubire; dacă strigi să fie din iubire; dacă îndrepți, îndreaptă din iubire; dacă ierți, iartă din iubire. Rădăcina interioară să fie cea a iubirii, din această rădăcină nu poate ieși decât bine” (Augustin, Zece omilii la Epistola lui Ioan către Parți, VII, 8).
Schitul Vovidenia, file de istorie (I)
Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Arhiepiscopia Iașilor | © doxologia.ro