Care sunt formulele corecte de adresare față de monahi, preoți și episcopi?

Întreabă preotul

Care sunt formulele corecte de adresare față de monahi, preoți și episcopi?

Maria
întreabă:

Doamne ajuta! Care ar fi formulele de adresare atunci cand vorbesti cu un monah, monahie, preot de mir, ieromonah, episcop? Sigur, fiecare se adreseaza cum simte (dvs, sfintia voastra) însa care ar fi cele „corecte"?

9 Septembrie 2015

Soră Maria,

Formulele de adresare folosite la în Biserica noastră sunt următoarele:

  • Unei  călugărițe: maică (numele) ori Cuvioasă maică. Dacă este stareță ne putem adresa cu formula Preacuvioasă Maică Stareță, Preacuvioasă Maică sau Maică Stareță; Preacuvioasă maică este potrivit și pentru o maică în vârstă;
  • Unui preot de mir: Preacucernice Părinte, sau simplu, Părinte;
  • Unui ieromonah sau monah:  Părinte, Cuvioase Părinte, Preacuvioase Părinte; iar în cazul că este și stareț: Preacuvioșia Voastră, Preacuvioase Părinte Stareț sau Părinte Stareț;
  • Unui episcop, episcop vicar ori arhiereu vicar: Preasfinția Voastră sau Preasfințite Părinte Episcop;
  • Unui arhiepiscop sau mitropolit: Înaltpreasfinția Voastră sau Părinte Arhiepiscop;
  • Unui mitropolit: Înaltpreasfinția Voastră sau Înaltpreasfințite Părinte Mitropolit;
  • Patriarhului nostru: Preafericite Părinte Patriarh, Preafericirea Voastră ori Părinte Patriarh.

Cu doriri de bine,

pr. Mihail

florica a răspuns:
17 Septembrie 2015

Sunt binevenite asemenea lamuriri, pentru ca nu toti avem cunostinte teologice. Multumim!

viorica a răspuns:
14 Septembrie 2016

Nelamurirea sotului meu a devenit in timp si a mea..de ce este numit in cantare '' pre stapanul...nostru'' de vreme ce noi il consideram stapan doar pe Imparatul Cerurilor..

pr Andrei Atudori a răspuns:
1 Noiembrie 2016

Doamne ajută!

Doamna Viorica, vă redau ca răspuns un fragment dintr-un articol al pr. prof. Petre Semen de la Facultatea de Teologie din Iași. Sper să vă fie lămuritor:

„Cine a vizitat Biserica „Sfânta Sofia“ din Constantinopol a putut să vadă marea asemănare dintre veşmintele sacerdotale şi cele ale împăratului. Şi tot de aici ni s-a transmis şi celebrul imn chiriarhal care atestă că arhiereul ocupa locul doi după împărat. Aşa se face că atunci când intra împăratul în biserică, pentru a lua parte la serviciul divin, corul intona imnul: „Pe stăpânul (adică pe împăratul nostru), Doamne îl păzeşte!“, după care adăuga „şi arhiereul nostru Doamne îl păzeşte, întru mulţi ani!“. La terminarea imnului, fiecare îşi ocupa locul său în jilţ, arhiereul în cel din dreapta, iar împăratul în cel din stânga.

Aşadar, împăratul era realmente stăpânul lumesc care, aşa cum reiese şi din imnul de întâmpinare, ocupa poziţia întâi, după care urma arhiereul (ori patriarhul cetăţii imperiale). În nici un caz nu puteau fi atribuite în acelaşi timp cele două calităţi imperatorului şi nici arhiereului. Aşadar, imnul pe care şi noi îl intonăm astăzi trebuie înţeles şi din perspectiva originii sale, nu doar după conţinut.

Este arhicunoscut că duhul stăpânirii lumeşti a fost dintotdeauna străin tradiţiei ortodoxe, care n-a ridicat niciodată astfel de pretenţii, mai ales că arhiereul este un urmaş al lui Hristos care a spus clar că nu a venit în lume ca să I se slujească, ci ca El să slujească şi să-şi dea viaţa pentru mulţi. Cu atât mai nejustificată ar părea pretenţia cuiva de a stăpâni, fiindcă nici Întemeietorul Bisericii n-a trimis pe nimeni în lume ca să stăpânească.

Cine acuză deci ierarhia de astfel de pretenţii, fie nu cunoaşte tradiţia Bisericii axată pe Sfânta Scriptură, fie este rău intenţionat.”

Așadar dacă înțelegem dimensiunea istorică a acestui imn el nu are nimic „smintitor”. 

Cu bune doriri, 

pr. Andrei

Ghiculescu a răspuns:
17 Iulie 2017

Părinte, având în vedere faptul că nu toți cunosc aceste lucruri, având în vedere că la ora actuala, să-mi fie cu iertare, BOR are probleme din cauza mass-mediei, dar și a celor care o conduc, adresarea ”pre stăpânul...” creează sminteală, mai ales că cel căruia i se oferă această formulă chiar este tratat ca un stăpân. Înțeleg termenul de „ascultare” , dar nu trebuie să fie orbească această ascultare, trebuie să existe și o doză de realism. Din câte văd eu... toți preoții de mir au ajuns să se teamă mai mult de conducere decât de Dumnezeu, iar asta chiar îmi ridică semne de întrebare.... foarte multe semne de întrebare.
Doamne ajută !

„Frica de Dumnezeu e începutul înțelepciunii”

pr Andrei Atudori a răspuns:
18 Iulie 2017

Doamne ajută!

Vă înțeleg și vă respect punctul de vedere, însă nu pot fi de acord cu dumneavoastră decât în mică măsură. În primul rând pentru că generalizați probabil cazuri particulare (nu aveți de unde să știți cum se raportează „toți preoții” de mir față de conducerea Bisericii) și în al doilea rând pentru că pierdeți din vedere un aspect important: în acest caz, nu cuvintele în sine smintesc pe oameni ci eventual lipsa de cunoștințe/explicații. Cu alte cuvinte, dacă un creștin află aceste lucruri și continuă „să se smintească” la cântarea acestui imn,e nevoie să își cerceteze adânc conștiința și să se sfătuiască cu duhovnicul pentru gânduri de judecată, de mândrie, de clevetire și altele asemenea.

Aici nu este vorba de ascultare ci de un imn ce face parte din tradiția și istoria Bisericii, care trebuie luat ca atare, fără să i se acorde valențe pa care nu le are.

Vă mulțumesc!

pr. Andrei  

Vlad a răspuns:
13 Iunie 2017

Multumesc pentru lamuriri. Va rog insa de asemenea: cum se incheie scrisoarea ? Cu stima? Cu doriri de bine ? sau o formula mai specifica ?

pr Andrei Atudori a răspuns:
18 Iulie 2017

Doamne ajută!

Nu există o formulă specifică deși ea ar putea să difere în funcție de context și de conținutul scrisorii.

pr. Andrei

GETA a răspuns:
9 Iulie 2017

Doamne ajuta! Am si eu o nelamurire si doresc sa ma lamuriti D-stra. Am facut pomelnic pentru familia mea, separat vii si separat adormiti.. La vii am trecut la inceput preotii care slujesc la Parohia mea si cel ce slijeste in satul meu natal. Am scris ....Preot ................. iar la adormiti am trecut intai preotul care a slujit in Parohia mea si nu mai e. Am scris tot Preot............ Eu doresc sa stiu daca m-am adresat corect si la vii si la adormiti si mai am o rugaminte cand ma adresez cu preot si cand ma adresez cu parinte ??? Multumesc frumos si Bunul Dumnezeu sa ne ajute pe toti !!!

pr Andrei Atudori a răspuns:
18 Iulie 2017

Doamne ajută!

Pe pomelnice, fie că sunt pentru vii sau pentru adormiți, ambele formule sunt corecte. Deci puteți scrie fie  „părintele X” fie „preotul X”.

pr. Andrei

Poți adresa oricând o întrebare în cadrul rubricii „Întreabă preotul” transmise LIVE pe doxologia.ro și pe conturile noastre de Facebook și YouTube.De aceea, te îndemnăm să te abonezi la canalul de YouTube și să ne urmărești pe Facebook, pentru a primi în timp util notificările și a afla când intrăm în direct cu unul dintre preoții care vor răspunde la întrebări.

Nu uita, însă, că unele întrebări își găsesc cel mai bun răspuns la părintele duhovnic sau la preotul din parohia ta!

Pentru că timpul transmisiunilor în direct este limitat, ne rezervăm dreptul de a selecta, modera și edita întrebările și comentariile adresate.

O parte dintre răspunsuri se vor regăsi în format text și/ sau video în cadrul acestei secțiuni.

Îți mulțumim pentru înțelegere!