Frigiderul plin, unul dintre idolii societății de azi

Cuvinte duhovnicești

Frigiderul plin, unul dintre idolii societății de azi

Mama frământa și cocea în propriul cuptor. Bunica noastră striga: „Copii, veniți să mâncați!”. Punea pe masă pâinea de orz, făcea semnul crucii, o tăia ca pe anaforă și spunea: „Fiți atenți, copiii mei, să nu cadă pe jos nicio firimitură; fiecare firimitură este Hristos...”. Și mâncau sărmanii copii pâinea de orz cu ceapă și măsline și erau foarte sănătoși, cu obrajii ca macii. N-o spun eu, o spun cei care cercetează lucrurile; cât mănâncă acum un copil, mâncau înainte cinci.

Lăcomia pântecelui este un păcat, unul din păcatele de moarte. Lacomii au ca deviză „Să mâncăm și să bem, căci mâine vom muri” (Isaia 22, 13; I Corinteni 15, 32); în adânc ei sunt materialiști și necredincioși. Un simbol al lăcomiei pântecelui este porcul, animalul necurat la care se referă și Evanghelia (Luca 15, 15-16), care este lacom și mănâncă continuu. Nu fi deci ca animalul; pune-ți măsură. Lăcomia pântecelui are și urmări sociale și naționale. Este una din cauzele pentru care nu se nasc copii, adică o cauză a problemei noastre demografice.

Să nu vi se pară ciudat; în anii copilăriei noastre pâinea era o turtă de mălai – o astfel de pâine mâncam în satul nostru. Familiile erau cu mulți copii. Mama frământa și cocea în propriul cuptor. Bunica noastră striga: „Copii, veniți să mâncați!”. Punea pe masă pâinea de orz, făcea semnul crucii, o tăia ca pe anaforă și spunea: „Fiți atenți, copiii mei, să nu cadă pe jos nici o firimitură; fiecare firimitură este Hristos... Și mâncau sărmanii copii pâinea de orz cu ceapă și măsline și erau foarte sănătoși, cu obrajii ca macii. N-o spun eu, o spun cei care cercetează lucrurile; cât mănâncă acum un copil, mâncau înainte cinci. De aceea, acest unul își are creierul la frigider.

(Ne vorbește Părintele Augustin, Mitropolitul de 104 ani - Predici ale Mitropolitului de Florina, Părintele Augustin Kandiotis, vol. XIII, traducere Valeriu Paloș, Editura Metamorfosi, 2013, p. 59)