Era Adam conștient de voința liberă înainte de cădere?

Cuvinte duhovnicești

Era Adam conștient de voința liberă înainte de cădere?

    • căpățâna lui Adam
      Era Adam conștient de voința liberă înainte de cădere? / Foto: Oana Nechifor

      Era Adam conștient de voința liberă înainte de cădere? / Foto: Oana Nechifor

Părinții spun că, deși Adam era matur cu trupul și foarte înalt cu cugetul, totuți era încă foarte naiv, nefiind încercat. Era în starea bunătății fără să fi fost ispitit de către rău.

Când Adam a căzut, şi-a dat seama în acel moment că are voinţă liberă?

De îndată ce nu a ascultat, şi-a dat seama că era gol, a văzut că fugea de Dumnezeu şi a început să caute scuze. Cu alte cuvinte, i s-a deschis întreaga cale care este urmarea păcatului. Deci a văzut acest adânc în el însuşi – că era în stare să aleagă răul, chiar dacă nu ar fi vrut cu adevărat s-o facă.

Deci nu era cu totul conştient de voia sa liberă până în acel moment?

Ei bine, Părinţii spun că, deşi era matur cu trupul şi foarte înalt cu cugetul, totuşi era încă foarte naiv, nefiind încercat. Era în starea bunătăţii fără să fi fost ispitit de către rău.

Deci a ştiut Adam ce anume face atunci când a căzut?

Ştia un lucru: că există o poruncă. Dar nu era încă încercat în ascultarea poruncilor şi, în simplitatea sa, a căzut.

Înainte de a mânca din măr, Adam conştientiza ce este răul?

Cred că începutul conştientizării răului a fost, probabil, atunci când a observat că există ispite. De nu ar fi căzut, conştientizarea în sine i-ar fi putut fi ca şi cum ar fi gustat din pom fără a cădea. Dacă ar fi fost matur şi pregătit, ar fi putut cunoaşte urmările răului fără a cădea el însuşi în rău.

Totuşi, aceasta e doar părerea mea. Părinţii nu vorbesc despre acest aspect aparte, dar spun că pomul cunoaşterii binelui şi răului este numai pentru oameni maturi.

(În treacăt fie spus, niciunul dintre Sfinţii Părinţi nu spune că fructul a fost măr. Nu ni se spune nimic anume despre aceasta; era doar un pom cu fructe.)

(Ieromonahul Serafim Rose, Cartea facerii, crearea lumii noi și întâiul om: perspectiva creștin-ortodoxă, traducere din limba engleză de Constantin Făgețan, Ed. a 2-a, rev., Editura Sophia, București, 2011, pp. 317-318)

Citește despre: