La Sfânta Liturghie se poate sta în genunchi în timpul Crezului?

Foto: Oana Nechifor

In timpul Sfintei Liturghii se poate sta in genunchi in afara de momentul citirii Sfintei Evanghelii si atunci cand preotii ies cu Sfintele Daruri, cand se zice Crezul, cand se zice "Luati mancati, acesta este trupul meu...", cand are loc cantarea Maicii Domnului si cand se zice Tatal Nostru?

pr Andrei Atudori a răspuns:
2 Octombrie 2015

Doamne ajută!

Laura, se poate sta în genunchi în toate momentele amintite de tine.

Te rog să citești întrebarea și comentariile din link-ul următor. Cred că este destul de lămuritor în ceea ce privește statul în genuchi la Sfânta Liturghie: http://www.doxologia.ro/intreaba-preotul/cand-se-sta-genunchi-timpul-sfintei-liturghii

Domnul să te binecuvinteze!

pr. Andrei

Laurențiu a răspuns:
3 Octombrie 2015

Conform canonului 5 de la Neocezareea si ca-n 90 de la Trulan Nu se îngenunchează in Duminici in biserica! Dacă urmam canoanele de ce nu se spune asta in Biserici? Dacă mergem după Doxologie?!!

pr Andrei Atudori a răspuns:
3 Octombrie 2015

Laurențiu, trec peste ironia din comentariul tău - ironie care nu îți face cinste - și voi încerca să aprofundez puțin subiectul, sper, spre lămurirea ta și a tuturor celor care vor mai citi cele de mai jos. Va fi un comentariu mai lung, așadar te rog să îl citești cu răbdare.

Sinodul Trulan (sinod local) prin canonul 90 (îl voi reda integral la final pentru a nu fi greu de urmărit firul logic al expunerii) rânduiește ca de sâmbătă seara și până duminică seara următoare să nu se stea în genunchi în biserică.

Însă, trebuie să ai în vedere câteva nuanțe:

  1. În comentariul său la acest canon părintele arhidiacon doctor Ioan N. Floca (unul dintre cei mai mari, dacă nu cel mai mare canonist al Bisericii noastre) afirmă: „Canonul dispune în ce chip și când se cuvine a îngenunchea în biserică, oprind îngenuncherea în zilele de duminică, cu motivarea că numai neîngenunchind duminica se cinstește Învierea lui Hristos. Această rânduială însă nu s-a păstrat în Biserică. După rânduiala canonului prezent, ar trebui ca de sâmbătă noaptea până duminică seara să nu se îngenuncheze în Biserică”. Așadar rânduiala aceasta nu a fost însușită total de către Biserică;
  2. Te întreb: „Care este pedeapsa pentru neîmplinirea acestui canon?” De obicei canoanele când interzic ceva rânduiesc și o „pedeapsă” pentru cel/cei ce nu le respectă (afurisire, excomunicare mică sau mare, anatematizare). Iată că, spre deosebire majoritate a canoanelor Sinoadelor Ecumenice și ale Sfinților Părinți, acest canon nu „pedepsește” în nici un fel pe cei ce au stat, stau sau vor sta, totuși, duminica în genunchi la biserică. Ce putem înțelege de aici? Eu zic că, în marea lor înțelepciune și iubire de oameni, Părinții Bisericii, au înțeles că acest lucru, deși important, nu este esențial.  Că, deși cinstești Învierea Domnului stând în picioare, nu îi aduci nici un fel de pată sau necinste dacă stai în genunchi. Că dacă un credincios va sta în picioare bine va face dar dacă din evlavie se va așeza în genunchi nu va greși și nu va fi osândit pentru asta;
  3. Că este așa ca la punctul doi, putem deduce și din canonul 20 al Sinodului I Ecumenic, pe care sunt convins că îl cunoști. Acest canon spune: „Deoarece sunt unii care își pleacă genunchii duminica și în zilele Cincizecimii – pentru ca toate să se păzească în același fel în fiecare parohie, sfântului sinod i s-a părut ca rugăciunile să fie aduse lui Dumnezeu stând în picioare”. Așadar motivul invocat nu este unul teologic (apropos de cinstirea Învierii Domnului) ci mai degrabă unul de uniformitate de manifestare în cult. Că el nu atinge o problemă esențială vedem și din modul scurt în care este formulat. De altfel comentariul părintelui Floca la acest canon este și mai potrivit pentru discuția noastră: „Rânduiala prevăzută de acest canon, deși se va fi menținut timp îndelungat în biserică, totuși nu a supraviețuit până astăzi și ea nici nu prezintă de altfel vreo importanță deosebită. (No comment!);
  4. Canonul 5 de la Neocezareea se referă ca catehumeni, amintește de treapta îngenunchetorilor și nu are nimic de a face cu discuția de față. Poate ai vrut să te referi la un alt canon.

Laurențiu, lăsând la o parte discuția pe canoane (cu siguranță sunt alte persoane mult mai îndreptățite ca mine și ca tine să le comenteze), îți propun un simplu exercițiu de imaginație:

Te rog să îți imaginezi că ești preot - părintele Laurențiu - la o parohie oarecare (de la oraș sau sat, mai mică sau mai mare). Ai aflat de canoanele de mai sus și te prezinți duminica următoare la biserică și le spui credincioșilor tăi: „Iubiți credincioși, având în vedere canoanele 20 al Sinodului I Ecumenic, 90 al Sinodului Trulan și altele, începând din această duminică să nu mai stea nimeni în genunchi în nici un moment din cadrul slujbei, nici la utrenie nici la Sfânta Liturghie. Știu că vă e greu să înțelegeți de ce, dar acesta e canonul și nu avem ce face.”

Sigur, e forțat exemplul meu (vei spune că lucrurile se pot face cu tact), dar totuși care crezi că ar fi reacția credincioșilor?! Cum crezi că s-ar simiți, de exemplu, bătrâna de 82 de ani care a învățat de la bunica ei că la Sfânta Evanghelie se stă în genunchi, și ea stă chiar dacă o dor groaznic picioarele. Crezi că o va osândi Dumnezeu pentru asta?! Să fim serioși!

Oare, sminteala nu ar fi mai mare decât „păcatul” de a sta în genunchi duminica în biserică?! Oare, acesta este cel mai „grav” lucru pe care îl poate face un creștin ortodox?! Oare, Dumnezeu privește la cele din afară înaintea celor din lăuntru?! Oare, până la șederea sau neșederea în genunchi la Liturghie, nu avem alte lucruri pe care trebuie să le punem la punct în viețile noastre, în comunitățile noastre, în bisericile noastre?! Oare, nu sunt multe alte canoane mari pe care le încălcăm în timp ce ne „legăm” de cele mici?! Despre ce vorbim aici?!

Canoanele sunt esențiale pentru viața Bisericii dar ele trebuie citite, interpretate și aplicate nu doar în litera ci și în duhul lor. Așa ne învață Sfinții Părinți! Altfel, riscăm să mergem în iad cu tot cu ele!

Concluzie: Consider că cel care stă în picioare duminica la biserică face bine, iar cel care îngenunchează nu greșește deloc! Stai după cum îți spune sufletul și conștiința. Dar, fii atent! Dacă stai în picioare, sufletul tău să fie cât mai în genunchi înaintea Domnului, iar dacă stai în genunchi sufletul tău să fie cât de drept poate înaintea Domnului.

Ești liber să nu fii de acord cu cele spuse de mine până acum. Oricum, ține minte, canonul pe care îl invoci, îți spune să stai în picioare duminica la Liturghie dar nu și să îi judeci pe cei ce stau în genunchi.

Mulțumesc pentru răbdarea de a citi!

Spor în toate cele bune!

Pr. Andrei

P.S.: În calitatea de director editorial al acestui portal îți garantez că poți „merge după Doxologie” în orice privință și fără nici o grijă. Numai să vrei.

P.S. 2:În timp ce eu terminam de scris comentariul, fratele Mihail, de mai jos, m-a ajutat, fără să vrea, cu textul canonului. Îi mulțumesc!

P.S. 3: Întrebare și răspunsul nu vorbesc despre liturghia din zi de duminică ci de liturghie în general.

stefania a răspuns:
25 Ianuarie 2016

F F Bine argumentat parinte !!
Si nici nu este cazul sa ne impiedecam de virgule....puncte....interpretari ...personale !

Mihail a răspuns:
3 Octombrie 2015

CANONUL 90 Trulan (RÂNDUIALA ÎNGENUNCHERII ÎN BISERICA)
Am primit în mod canonic, de la Dumnezeu purtătorii Părinţii noştri, să nu plecăm genunchii în dumineci, cinstind (astfel) învierea Iui Hristos. Drept aceea ca să nu nesocotim chipul lămurit al ţinerii acestei (porunci), rânduim (poruncim) limpede credincioşilor ca sâmbăta, după intrarea cea de seară a preoţilor în altar, potrivit obiceiului care se ţine (în vigoare), nici unul să nu plece genunchii până duminică seara următoare, când, după intrarea în vremea luminândei, plecând îndată genunchii, în chipul acesta să aducem rugăciunile (noastre) Domnului. Căci socotim noaptea cea după sâmbătă ca înaintemergătoare învierii Mântuitorului nostru, de atunci începem în chip duhovnicesc cântările, sfârşind sărbătoarea de la întuneric spre lumină, ca de aici înainte în cursul nopţii şi al zilei întregi să sărbătorim noi învierea.
(66 ap.; 20 sin. I ec; 66 Trul.; 18 Gang.; 29 Laod.; 15 Petru Alex.; 91 Vasile cel Mare; 1 Teofil Alex.)

pr Andrei Atudori a răspuns:
3 Octombrie 2015

Mihail, te rog să citești răspunsul pe care i l-am dat lui Laurențiu, de mai sus. Interpretarea, în duh pastoral, a canonului și chiar cea mai mare parte a comentariului s-ar putea să îți fie și ție de folos. Mulțumesc!

Spor în toate cele bune!

pr. Andrei

PS: Mulțumesc pentru oseneala de a copia textul canonului. Ar fi fost și mai bine dacă puneai și comentariul părintelui Floca (din cartea căruia ai luat canonul) la acest canon. Era lămuritor. Este mai sus.

Mihail a răspuns:
3 Octombrie 2015

Am citit raspunsul dat lui Laurentiu si sunt perfect de acord cu dumneavoastra.Intradevar nici un preot nu poate sa mearga intr-o parohie si sa impuna credinciosilor ingenuncherea in Duminici conform canonului,dar Preotii au datoria de a le aduce la cunostinta credinciosilor din canoanele Sfintilor Parinti,si...cine are urechi de auzit sa auda... Va multumesc pentru raspuns,chiar imi este de folos comentariul dumneavoastra.Doamne ajuta!

PS: Cu bucurie pentru textul canonului.

pr Andrei Atudori a răspuns:
4 Octombrie 2015

Mihail, eu nu am vrut să arăt dacă preotul poate sau nu poate să facă acest lucru (fiecare preot își duce la capăt misiunea cum poate mai bine și v-a da seama pentru ea) ci că vorbim despre un canon care nu este esențial pentru mântuirea noastră și că este loc în biserică și pentru cei care stau în picioare și pentru cei care stau în genunchi duminica la biserică.

 În rest, eu sunt convis vă preoții le vorbesc credincioșilor despre canoanele Sfinților Părinți, mai ales când vine vorba de cele estențiale.

Mă bucur că ți-am fost de folos!

pr. Andrei

ioanis a răspuns:
2 Octombrie 2015

Daca e duminica mai bine stam in picioare

Laura Constanta a răspuns:
3 Octombrie 2015

Sarut mana parinte. Multumesc si Doamne Ajuta

Cristina Neacsa a răspuns:
14 Noiembrie 2015

Si pe mine m-a interesat ceva mai demult sa aflu care sunt momentele in care se sta in genunchi la slujba de Duminica si am aflat ca inainte, intr-adevar, Duminica nu se ingenunchia, dar daca am mai retinut eu bine, inainte aproape in fiecare zi oamenii participau la slujbe si se ingenunchia in tot timpul saptamanii. Dar acum cati oameni mai se duc macar miercurea sau vinerea la slujba, decat foarte putini, daramite zilnic...
Dupa parerea mea este bine sa stam cu simtim, dar sa stam cu evlavie si cu dragoste ca si cum L-am vedea pe Dumnezeu in fata noastra. Imagimandu-ne asta, sufletul ne va dicta el cum sa stam!

Sper ca nu a fost inoportuna interventia mea, iar daca am spus ceva gresit, il rog pe parintele Andrei sa imi faca observatiile necesare.

Doamne ajuta si multa lumina in sufletele si mintile noastre!

Psih. Cristina Neacsa

Ion a răspuns:
25 Ianuarie 2016

Doamne ajuta! Dar de faptul ca sunt pline Sfintele Biserici Ortodoxe de scaune (la fel ca si la catolici) pe care isi arunca trupurile si cei in putere, ba mai mult daca indraznesc sa imi invat copiii sa stea in picioare la Sfanta Liturghie sunt apostrofat ca de ce nu ii las sa stea jos, ca doar sunt mici, nu se preocupa nimeni? Cred ca aici e problema de fapt, nu ca se ingenuncheaza sau se sta in picioare. Doamne ajuta!

liviu a răspuns:
8 Februarie 2016

Multi dintre noi am trecut prin aceasta ispita " de-a dreapta " de a dori sa fim cat mai rigurosi in comportamentele formale, lenevindu-ne insa de a lucra virtutile crestine : smerenia , milostenia , bucuria, iubirea , pacea , indelunga rabdarea, blandetea...In ceea ce priveste ingenuncherea la Sf.Liturghie am fost si eu ispitit de aceasta intrebare , dupa ce am aflat de canoanele postate mai sus. Cu timpul am inteles singur ca ingenuncherea sau nu -sunt dictate de modul personalizat in care credinciosul isi manifesta trairea . Chiar mai mult , odata cu cresterea discernamantului duhovnicesc , comportamentul credinciosului poate fi diferit fata de cel pe care-l paractica in mod curent, in functie de situatie , de ex.: daca spatiul nu-i permite sa ingenuncheze, pentru uniformitate etc. Eu ingenunchez , in general, in cele 5 momente ale Sfintei Liturghii pastrand in minte cuvintele preotului " Sus sa avem inimile ! " Despre formalism , ne-a certat Insusi Hristos :

" 23. Vai vouă, cărturarilor şi fariseilor făţarnici! Că daţi zeciuială din izmă, din mărar şi din chimen, dar aţi lăsat părţile mai grele ale Legii: judecata, mila şi credinţa; pe acestea trebuia să le faceţi şi pe acelea să nu le lăsaţi
24. Călăuze oarbe care strecuraţi ţânţarul şi înghiţiţi cămila! " ( Matei, 23)

pr Andrei Atudori a răspuns:
1 Aprilie 2016

Doamne ajută!

Liviu, apreciez atitudinea ta echilibrată vis-a-vis de acest subiect!

Dumnezeu să te binecuvinteze!

pr. Andrei

Citește alte articole despre: Sfânta Liturghie, îngenunchiere

De la același autor

Ultimele din categorie

Bloc Social Icons