Omul este produsul libertăţii

Cuvinte duhovnicești

Omul este produsul libertăţii

„Omul se formează cum voieşte, în mod liber. Sau omul se face prin libera voinţă mai deplin ca om, sau mai puţin ca om.”

„Voinţa e o lege şi o raţiune a naturii omeneşti, întrucât aceasta nu poate exista fără voinţă. Dar această lege şi raţiune e în acelaşi timp la dispoziţia raţiunii omului, întrucât aceasta îi determină obiectivele. Dar libertatea nu e despărţită de voinţă. Voinţa face uz de libertate precum voieşte. Voinţa însăşi are implicată în ea libertatea. Şi cum voinţa ţine de fiinţa omului, aceasta întreagă e într-o mişcare a voinţei libere. Omul se formează cum voieşte, în mod liber. Sau omul se face prin libera voinţă mai deplin ca om, sau mai puţin ca om. Omului îi e dată libertatea, dar la rândul său el e produsul libertăţii. Se face prin ea el însuşi, dar totuşi ea îi e dată. Ea pare a fi scoasă de om din nimic, dar ea nu iese din fiinţa lui, însă precum voieşte el, formând pe de altă parte ea însăşi pe om, sau omul formându-se prin ea. Ea ţine de fiinţa lui, dar fiinţa lui e formată într-un anumit grad şi fel de ea. În faptul că libertatea pe de o parte este dată omului, pe de altă parte îi este dată ca să o folosească cum voieşte, se arată răspunderea lui pentru felul cum o foloseşte. El nu trebuie să o folosească oricum, ci spre dreapta formare a fiinţei lui. Dar în Hristos, Cel ce foloseşte în mod liber voinţa umană, e ipostasul cel unul care e şi Dumnezeu.”

(Părintele Dumitru Stăniloae, nota 420 la Sfântul Maxim Mărturisitorul, Scrieri şi epistole hristologice şi duhovniceşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 1990, p. 201)

Citește despre: