Se mănâncă icre în Sâmbăta lui Lazăr ?

Întreabă preotul

Se mănâncă icre în Sâmbăta lui Lazăr ?

    • Se mănâncă icre în Sâmbăta lui Lazăr ?
      Foto: Robert Kindermann/https://en.wikipedia.org

      Foto: Robert Kindermann/https://en.wikipedia.org

Cezar - Constantin
întreabă:

Sărut dreapta, părinte! Am și eu o întrebare: în Sâmbăta lui Lazăr se mănâncă icre? Vă doresc o zi binecuvantată!

pr Andrei Atudori a răspuns:
22 Aprilie 2016

Ar fi destule de nuanțat la cele pe care le-ați afirmat, însă, până la urmă, nu cred că este nevoie de mai multă dezbatere pro sau contra a trei lingurițe de icre. În final, știința și conștiința fiecăruia, precum și modul de a înțelege viața duhovnicească și cea liturgică pot face diferența și în această situație.

Să vă bucurați de binecuvântarea și mângâierea ce vă vin prin aceasta!

Vă mulțumesc!

Dumnezeu să ne binecuvânteze pe toți!

pr. Andrei

lorena a răspuns:
23 Aprilie 2016

Totul depinde de cei "sapte ani de acasa". Stiu de la mama,ca in Postul Mare,este dezlegare la peste si icre strict in zilele care le mentioneaza cu atata blandete si convingere,parintele. In alte zile din Post,este pacat...

amos a răspuns:
23 Aprilie 2016

Parintele are dreptate,ce ne inpotmolim acuma cind suntem aproape la "mal"ce cistigi daca nu te poti stapini de la mai nimic,s-au ce poti cistiga,pai cistigi caci constinta ta este libera,si tu ai facut ce probabil altii nu pot face si se leaga de tot felul de legi ce se contrazic probabil.omul se mai hraneste si cu cuvintul lui Dumnezeu, cind ajunge la o treapta duhovniceasca mai inalta deci:de aceasta avem mare nevoie,caci pintecul si asa oricum este impotriva,si trbuie strunit ca un cal nărăvaş.

Cristian Z a răspuns:
23 Aprilie 2016

Anuarul Liturgic si Tipiconal pe anul 2016, tipărit cu binecuvântarea PF Daniel la Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, dacă îl veți cerceta, veți observa ca este specificat faptul ca se face dezlegare la icre conform Tipicului Mare în ziua de 23 Aprilie, la Sâmbăta lui Lazăr. Patriarhia Romana a ales sa editeze aceasta lucrare pentru a uniformiza ritualul liturgic in toata Patriarhia Romana si consider ca este cea mai buna sursa de informare in ceea ce privește rânduielie bisericești. Cele bune!

pr Andrei Atudori a răspuns:
23 Aprilie 2016

Doamne ajută! Aveți dreptate în ceea ce privește faptul că dezlegarea la cele trei lingurițe de icre apare în Anuarul liturgic. Știam acest lucru și nu l-am negat. Cu toate acestea, nici o dezlegare nu este obligatorie, ci este doar o „posibilitate”. Îndemnul meu nu are în vedere stric latura tipiconală, ci face apel la latura duhovnicească. E pur și simplu un alt unghi de vedere. Cred în continuare că cel care nu mănâncă, ca nevoință, face foarte bine, iar cel care mănâncă nu greșește, dacă se conformează regulii din Tipic (trei lingurițe de icre). Vă mulțumesc! Post cu folos!

Pr. Andrei

Ps: Chestiunea uniformizării este o altă discuție, mult mai amplă. Ea poate începe cu o carte, dar are nevoie de mult mai multe decât atât.

Ionut a răspuns:
27 Aprilie 2016

Prea-cucernice parinte!
Nu pot sa nu remarc "stangacia" cu care ati tratat aceasta problema!
Credeam ca aceasta rubrica, intitulata "Intreaba preotul!" este menita sa furnizeze raspunsuri temeinice celor aflati in nestiinta! Nicidecum pareri; asa cum sustineti sfintia voastra ca ati emis, fata de aceasta neclaritate!
Tinand cont ca in acest an, serbarea Sf. Gheorghe s-a suprapus cu Sambata lui Lazar, scrie si in randuiala tipiconala din Triod (editia 2014) ca se consuma icre!
Iertare !

pr Andrei Atudori a răspuns:
12 Mai 2016

Una dintre multele frumuseți ale credinței noastre este aceea că ea nu operează cu infailibilități personale și cu judecăți de valoare. Oricare din răspunsurile părinților pe care le găsiți aici sunt păreri personale bazate pe studii, experiențe, trăiri și rigori proprii, toate sub umbrela adevărurilor de credință ale Bisericii noastre. 

Acolo unde lucrurile sunt clare nu există loc de interpretări sau păreri personale, dar nu este cazul și în această „speță”.

Aveți în vedere faptul că feed-back-ul nu se împacă deloc cu ironia și nici ironia cu „iertarea” de la final.

Nu mi-ați greșit cu nimic, așa că eu nu am de ce să vă iert! 

Mulțumesc!

pr. Andrei

 

Mircea Puscasu a răspuns:
8 Aprilie 2017

Părintele Petru Pruteanu (profesor de liturgică, traducător şi editor al Tipicului Sfântului Sava) spunea intr-o conferință la Suceava, acum câțiva ani , că in secolul VI, Sfantul Sava in Tipicul sau mentionează această insemnare, a dezlegării la icre in sambata lui Lazăr.
Parintele Nicolae Tanase spunea, acum vreo 10 ani, la o conferinta la Suceava, ca sensul dezlegării la icre din Sâmbăta lui Lazăr este cam aşa: cum icrele prefigurează (înglobează) in ele peştele, aşa şi învierea lui Lazăr prefigurează Învierea lui Hristos, căci înviind pe Lazăr, Hristos se arată stăpân peste moarte şi dătător de viață, având puterea de a scoate firea omenească de sub puterea morții, temporar in cazul invierilor din morți, reanimărilor, cum e cazul şi cu Lazăr, ca o prefigurare a Învierii Sale, prima înviere definitivă, naştere întru Viața Veacului ce va să vină.
Aşadar prin gustarea icrelor este indemnat creştinul la a-şi ridica mintea la sensurile cele gândite de Sfinții Părinți care au aşezat această dezlegare (desigur este vorba de Sfântul Sava şi Tipicul său din secolul VI), la invierea lui Lazăr, la Învirea lui Hristos şi la învierea noastră duhovnicească, făcută tot de Hristos, prefigurare a învierii tuturor de la a doua venire a lui Hristos. Personal cred că e important, e o datorie să păstrăm o astfel de tradiție sfințită, mai veche de sec.6, păstrând şi accentuând mai ales sensurile ei duhovniceşti.

pr Andrei Atudori a răspuns:
8 Aprilie 2017

Doamne ajută! Sunt de acord cu sensurile tainice pe care l-ați subliniat și probabil ar putea fi și altele. Însă dacă cineva vrea să țină această dezlegare atunci de ce să nu mănânce, așa cum scrie în Tipicul Sfântului Sava, numai trei lingurițe de icre?! Adică ar trebui să respecte rânduiala și dezlegarea până la capăt. Altfel, ne putem îndopa cu icre gândindu-ne în același timp la sensurile adânci ale acestei dezlegări. Oricum, și cel care mănâncă și cel care nu mănâncă să dea slavă lui Dumnezeu pentru toate. În plus, și unul și altul să își întrebe duhovnicul despre asta și să procedeze după cum îi va spune părintele, și nu după propria părere.

Cu gânduri bune,

pr. Andrei

Corina a răspuns:
30 Martie 2018

Parinte Andrei, fiti mai ferm in argumentari, fiti sigur pe ceea ce spuneti, ca doar sunteti si preot si director, Dati un raspuns clar: se mananca sau nu icre? Lumea asta vrea sa stie. Pana la urma ce s-a hotarat in sec. 6 nu ar fi mai potrivit pt noi cei de azi? Nu ar avea mai mare valoare decat o carte aparuta mult mai tarziu?

Poți adresa oricând o întrebare în cadrul rubricii „Întreabă preotul” transmise LIVE pe doxologia.ro și pe conturile noastre de Facebook și YouTube.De aceea, te îndemnăm să te abonezi la canalul de YouTube și să ne urmărești pe Facebook, pentru a primi în timp util notificările și a afla când intrăm în direct cu unul dintre preoții care vor răspunde la întrebări.

Nu uita, însă, că unele întrebări își găsesc cel mai bun răspuns la părintele duhovnic sau la preotul din parohia ta!

Pentru că timpul transmisiunilor în direct este limitat, ne rezervăm dreptul de a selecta, modera și edita întrebările și comentariile adresate.

O parte dintre răspunsuri se vor regăsi în format text și/ sau video în cadrul acestei secțiuni.

Îți mulțumim pentru înțelegere!

Citește despre: